printlogo


کد خبر: 215681تاریخ: 1398/11/5 00:00
آمار وحشتناک رئیس پلیس راهور ناجا از حوادث رانندگی
هر نیم ساعت یک نفر در کشور بر اثر تصادف کشته می‌شود

گروه اجتماعی: «هر نیم‌ساعت یک نفر در ایران بر اثر تصادف کشته می‌شود»؛ این خبر وحشتناک جدیدترین آمار پلیس راهور از تصادفات است تا دیگر باور کنیم تصادفات از مرز هشدار گذشته است.
سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در سمینار حوادث ترافیکی در شیراز گفت: متاسفانه روزانه در کشور ۴۵ الی۶۰ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. در ۹ ماه اول سال ۹۸، حدود ۳۶ درصد تصادفات فوتی ناشی از تخلف نداشتن توجه به جلو بوده که یکی از مصادیق مهم آن، استفاده از تلفن همراه است که میزان بروز خطر تصادف را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. وی با بیان اینکه در طول سال خسارت مالی ناشی از هر فوتی در تصادفات رانندگی، 2/5 میلیارد تومان است، گفت: اگر هزینه‌هایی را که از بدو تولد صرف رشد و آموزش یک فرد می‌شود بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم سالانه ۳۴ میلیارد دلار ناشی از تصادفات به کشور متحمل می‌شود.
وی با بیان اینکه در ۹ ماه اول سال جاری حدود ۱۳ هزار و ۷۱۱ نفر از شهروندان بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار نشان می‌دهد 5/1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. سردار هادیانفر افزود: بار سوانح ترافیکی کاهش نمی‌یابد مگر اینکه عوامل خطرساز را به درستی بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم و با برنامه، جلب مشارکت عمومی، عزم ملی و آموزش همگانی از عوامل خطرساز اجتناب کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد از افرادی که دچار تصادفات می‌شوند در صحنه جان خود را از دست می‌دهند، عنوان داشت: حدود ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد نیز در بیمارستان فوت می‌کنند. رئیس پلیس راهور کشور اظهار داشت: نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و فرهنگ‌سازی بسیار موثر است.
۱۲ درصد از تصادفات در کشور مربوط به راه‌های روستایی است. در این مسیرها به دلیل تردد موتوسیکلت، تراکتور و دیگر وسایل نقلیه کشاورزی، زمینه بروز خطر تصادف بشدت بالاست. ۸۲ درصد از تصادفات در کشور تحت تاثیر سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز، نداشتن توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی است. وی ۱۵ درصد از تصادفات کشور را به دلیل سرعت غیرمجاز دانست و گفت: متاسفانه در استان فارس این میانگین به ۱۶ درصد رسیده است.
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه طول جاده‌های کشور ۲۱۷ هزار کیلومتر است، گفت: ۳۰ درصد از تصادفاتی که رخ می‌دهد مربوط به نقاط حادثه‌خیز است. طرح کنترل نامحسوس با وسایلی نظیر پهپاد و نظایر آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و استفاده از گشت‌های نامحسوس به منظور برخورد با تخلفات از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز و بویژه صحبت کردن با تلفن همراه است.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بستن کمربند ایمنی در جاده‌های برون‌شهری برای همه سرنشینان الزامی است، عنوان کرد: 
۱۲ درصد از جان‌باختگان حوادث جاده‌ای، کودکان هستند که هیچ نقشی در تصادف نداشته‌اند.
رئیس پلیس راهور ناجا در جلسه قرارگاه کاهش تصادفات فرماندهی انتظامی استان فارس نیز با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی در کشور به اندازه نیروی انتظامی با مردم ارتباط ندارد، اظهار داشت: امروز حدود ۸۵ میلیون شهروند داریم که یا راننده یا سرنشین یا عابر پیاده هستند، بنابراین به نحوی با پلیس راهنمایی و رانندگی ارتباط دارند. وی با بیان اینکه امروز نیروی انتظامی با گذشته بسیار متفاوت شده است، افزود: تنها با نگاه سلبی نمی‌توان کارها را پیش برد، بلکه باید با مهربانی، درایت و مدیریت قوی اقدامات لازم را انجام داد.
رئیس پلیس راهور ناجا 4 وظیفه اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی را مدیریت ترافیک، تأثیر در ترددها، ایمنی در تردد و خدمات راهور عنوان کرد و گفت: در بخش ایمنی ترددها، ۳۳ سازمان در کشور نقش دارند که سهم پلیس ۲۰ درصد است.
سردار هادیانفر تأکید کرد: یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورها نظم و انضباط ترافیکی است و در کشور ما نیز پیشرفت‌های زیادی در این‌باره حاصل شده است.
وی به نقش ۱۸ درصدی همیاران پلیس در کاهش تخلفات رانندگی اشاره کرد و افزود: این طرح که از چند سال پیش آغاز شد، بسیار تأثیرگذار بود به نحوی که کودکان آن زمان، امروز در جامعه تأثیرگذار هستند. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور کشته شده‌اند، گفت: ۳ هزار راننده از این آمار عامل مرگ افراد و مقصر حادثه بوده‌اند. سردار هادیانفر با اشاره به اینکه تصادفات رانندگی ۷درصد به تولید ناخالص ملی زیان وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: از مجموع تلفات تصادفات رانندگی، ۵۱ درصد در صحنه، ۶ درصد در طول انتقال و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی یا بعد از ترخیص جان خود را از دست می‌دهند.
 

Page Generated in 0/0073 sec