printlogo


کد خبر: 215687تاریخ: 1398/11/5 00:00
اخبار

آماده تولید رمزارز ملی هستیم
مدیرعامل بانک ملی درباره ایجاد رمزارز ملی برای مقابله با تحریم‌ها اظهار داشت: اکنون برای صادرات و واردات، نیاز به جابه‌جایی و انتقال پول از طریق شبکه بانکی است اما زمانی که بلاک‌چین و رمزارز مورد استفاده قرار گیرد، دیگر این مشکلات و دردسرها وجود نخواهد داشت و می‌توان بخشی از مشکلات دوران تحریم را از این طریق رفع کرد. محمدرضا حسین‌زاده درباره پیشنهاد رئیس‌جمهوری به کشورهای اسلامی برای راه‌اندازی رمزارز مشترک و نقش آن در دور زدن تحریم گفت: برای همکاری با سایر کشورها نیاز به توافق دولت‌ها با یکدیگر است که اگر این توافق‌ها انجام شود، در داخل کشور محدودیت و مشکلی نداریم و با سرعت می‌توانیم آن را آغاز کنیم. وی به ایرنا خاطرنشان کرد: در صورت راه‌اندازی این رمزارزها به شکل توافق با سایر کشورها، براحتی می‌توان تبادل مالی انجام داد. حسین‌زاده با بیان اینکه بسترهای لازم در کشور آماده است، اضافه کرد: در کشور ما دانش فنی خوبی وجود دارد و 4 بانک با مشارکت یکدیگر طرح رمزارز ملی ققنوس را طراحی کرده‌اند. وی اظهار داشت: تقریبا همه کارها آماده شده اما برای آغاز فعالیت آن نیاز به قوانین و دستورالعمل‌های لازم است که باید توسط بانک مرکزی صادر شود.
***
پرداخت پاداش به مشترکان کم‌مصرف برق و گاز
سخنگوی صنعت برق از پرداخت پاداش توسط شرکت‌های برق و گاز به مشترکانی که نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند، خبر داد. مصطفی رجبی‌مشهدی با بیان اینکه این اقدام توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای ترویج مصرف بهینه گاز و برق مشترکان است، افزود: طرح پرداخت پاداش خوش‌مصرفی به مشترکان به دلیل سرمای هوا و افزایش مصرف انرژی در کشور اجرایی می‌شود. وی گفت: مشترکانی که نسبت به دوره مشابه سال قبل مصرف برق و گاز خود را کاهش دهند، مشمول پرداخت پاداش خوش‌مصرفی می‌شوند. 
***
اسلامی: ایران امن‌ترین آسمان برای پروازهای عبوری است
وزیر راه‌وشهرسازی از تلاش برای کاهش ضریب کنسلی پروازهای داخلی خبر داد و گفت: آسمان ایران،‌ یکی از امن‌ترین آسمان‌ها برای پروازهای عبوری است. محمد اسلامی با اشاره به امنیت هوایی پروازهای ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از کشورهای امن بوده و استقرار نظامات هوانوردی در کشور موید امنیت آسمان ایران است. وی ادامه داد: ایران یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین کشور‌هایی است که توانسته الزامات و نظامات سازمان جهانی هواپیمایی ایکائو و همچنین یکپارچگی با نظام هوانوردی جهانی را مستقر کند و از این رو آسمان کشور همواره یکی از امن‌ترین آسمان‌ها برای پرواز بوده و خواهد بود.
***
ثبت‌نام کوله‌برها در سامانه جامع تجارت آغاز شد
سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه امکان ثبت تعرفه‌های مجاز برای واردات کوله‌بران در این سامانه فراهم شده است، اعلام کرد: پس از ثبت‌ پرونده، کوله‌بران باید منشأ ارز را اعلام کنند. دستورالعمل ثبت‌نام کوله‌بران و الزام به اعلام منشأ ارز آنها از سوی سامانه جامع تجارت اعلام شد. این سامانه در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه امکان ثبت آماری تعرفه‌های مجاز برای واردات کوله‌بران در سامانه جامع تجارت ایران فراهم شده است، اعلام کرد: پس از ثبت ‌نهایی پرونده، کوله‌بران باید برای تکمیل عملیات واردات خود اقدام به «ثبت منشأ ارز» کنند؛ ضمن اینکه کوله‌بران باید در نقش «کوله‌بر حقیقی» اقدام به ثبت پرونده خود برای کالاهای وارداتی کنند.
***
افزایش مهاجرت معکوس و حاشیه‌نشینی
عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از تبعات اصلی افزایش نرخ اجاره مسکن، افزایش مهاجرت معکوس و حاشیه‌نشینی در اطراف کلانشهرهاست، گرانی بازار اجاره در شهرهایی مانند تهران موجب شد تقاضا برای خرید مسکن در شهرهای اقماری و حومه‌ای پایتخت افزایش یابد. علیم یارمحمدی با اشاره به گرانی بازار اجاره مسکن در کشور، گفت: در 3 سال اخیر نرخ اجاره مسکن به میزان چشمگیری بالا رفته و این مساله مشکلات بسیاری را برای خانوارها ایجاد کرده است. بر اساس آمارها، قیمت اجاره در ماه‌های اخیر نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: همواره قیمت اجاره تحت تأثیر قیمت خرید و فروش مسکن است، حال با افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن، نرخ اجاره نیز به تبع آن افزایش یافته است. وی گفت: افزایش قیمت مسکن در 2 سال اخیر موجب شد افرادی که به دنبال خرید مسکن بودند، به دلیل کاهش قدرت خرید، مجبور به اجاره مسکن شوند، این مسأله عملا بخشی از جمعیت کشور را به سمت تأمین مسکن استیجاری سوق داد، حال زمانی که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد. یارمحمدی ادامه داد: یکی از تبعات اصلی افزایش نرخ اجاره مسکن، افزایش مهاجرت معکوس و حاشیه‌نشینی در اطراف کلانشهرهاست، گرانی بازار اجاره در شهرهایی مانند تهران موجب شد که تقاضا برای خرید مسکن در شهرهای اقماری و حومه‌ای پایتخت افزایش یابد. وی گفت: متأسفانه دولت در سال‌های اخیر اقدام قابل توجهی برای حمایت از مستأجران انجام نداده است. یکی از راهکارها برای حمایت از این قشر، تولید مسکن استیجاری است، البته اخیرا وزارت راه‌وشهرسازی به دنبال همکاری با شهرداری‌ها برای تولید مسکن استیجاری بود تا بخشی از نیازهای کنونی جامعه رفع شود.

Page Generated in 0/0077 sec