printlogo


کد خبر: 215691تاریخ: 1398/11/5 00:00
فرمانده هوافضای سپاه جزئیات جدیدی را از اقدام تروریستی ارتش آمریکا علیه فرمانده سپاه قدس اعلام کرد
مشارکت ۴ پایگاه آمریکایی در عملیات ترور سردار سلیمانی

گروه سیاسی: بیش از 3 هفته از ترور سردار سلیمانی توسط ارتش آمریکا می‌گذرد. جزئیات این عملیات و همچنین تعداد تلفات آمریکایی‌ها موضوعاتی است که با گذشت زمان ابعاد تازه‌تری از آن عیان می‌شود. مقامات کاخ سفید برای کم‌اهمیت جلوه دادن این عملیات اقدام به سانسور اخبار تلفات عین‌الاسد کرده‌اند با اینکه برخی جزئیات این عملیات نیز توسط مقامات یا رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است. 
با این حال سردار امیر‌علی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه جزئیات جدیدی از این عملیات تروریستی را افشا کرده است. فرمانده هوافضا در اظهارات خود تاکید کرده است پیش از ترور سردار سلیمانی تحرکات نظامی آمریکا در اطراف فرودگاه بغداد تشدید شده بود. وی در این‌باره گفت: برای ترور شهید سلیمانی آمریکایی‌ها از مجموعه‌ای از امکانات استفاده کردند، چرا که برخی از متغیرها مانند تعداد ماشین‌ها را آنها از قبل نمی‌دانستند. وی افزود: برای ما عجیب بود چرا که در حال رصد بودیم و تعداد زیادی هواپیما با مهمات سنگین بلند شد اما نمی‌دانستیم برنامه‌شان چیست، دیدیم که هواپیماها بعد از بلند شدن شروع به سوختگیری کردند و هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 بالای منطقه بود که عمدتا از علی‌السالم کویت بلند شده بودند. سردار حاجی‌زاده ادامه داد: هلیکوپترها نیز از پایگاه‌های داخل عراق مانند التاجی و عین‌الاسد به پرواز درآمدند. به طور کلی 5-4 پایگاه درگیر این عملیات بودند؛ اتفاقات را ما رصد می‌کردیم و می‌دیدیم اما نمی‌دانستیم برنامه آنها چیست. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به برخاستن جنگنده‌های آمریکایی در این عملیات گفت:  در بعضی از مقاطع هواپیماهای F-15 که در فاصله 50-40 کیلومتری بغداد بودند، با سرعت حدود ۱۱۰۰ کیلومتر خود را به این نقطه در اطراف فرودگاه بغداد نزدیک کردند و بعد دور شدند و معلوم بود که منتظرند. وی خاطرنشان کرد: حتی در شنودهایی که داشتیم دیدیم که به هواپیمای MQ-9 ماموریتی داده می‌شود و او راجع به تسلیحاتش مشکلی داشته و دارد مکالمه می‌کند اما نمی‌دانستیم برای حاج قاسم است و بعدش که اینها را کنار هم گذاشتیم متوجه شدیم 4 پایگاه حداقل در این عملیات مشارکت داشته‌اند. تاکید فرمانده هوافضا بر مشارکت یکی از پایگاه‌های آمریکا در کویت در ترور سردار سلیمانی با واکنش مقامات این کشور مواجه شد. روز گذشته وزارت خارجه کویت با فراخواندن سفیر ایران در این کشور مشارکت هرگونه پایگاه کویتی در عملیات ترور سردار سلیمانی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی کویت (کونا) ادعا کرد حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در وزارت خارجه پس از آن صورت گرفت که یکی از مسؤولان ایرانی اخیرا گفته که پایگاه  علی‌السالم در کویت در کنار پایگاه‌های دیگر در منطقه، در عملیاتی که اخیراً در نزدیکی فرودگاه بغداد انجام شد و به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی عراق انجامید، شرکت داشت. خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت در دیدار با محمد ایرانی، سفیر ایران در کویت تصریح کرد کویت از تکرار چنین سخنانی ناخرسند و متعجب است. الجارالله مجدداً با رد قاطعانه مشارکت هر جنگنده‌ای که از پایگاه علی السالم در این عملیات بلند شده باشد، تصریح کرد، پیش‌تر نیز ستاد کل ارتش کویت در بیانیه‌ای مشارکت هرگونه پایگاهی در کویت در این عملیات را تکذیب کرده بود.
 
* قطعا 70 آمریکایی کشته شده‌اند
عملیات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی اما با واکنش نظامی ایران مواجه شد. موشک‌باران پایگاه نظامی عین‌الاسد اولین واکنش ایران در راستای پروژه انتقام سخت بود. هر چند آمار دقیقی از تلفات آمریکایی‌ها منتشر نشده است اما مقامات آمریکایی که در ابتدا مدعی بودند یک نظامی هم در نتیجه این حملات زخمی نشده بتدریج اخبار آمار و تلفات این حمله را اعلام کرده و می‌کنند. 
با این حال مقامات ایرانی تاکنون روی تعداد تلفات آمریکایی‌ها در نتیجه این حمله مانور نداده‌اند. اما آنچه مشخص است آن است که حداقل 70 نظامی آمریکایی در نتیجه این حملات کشته شده و بیش از 200 نظامی دیگر زخمی شده‌اند. در همین راستا سردار احمد وحیدی، وزیر اسبق دفاع و عضو مجمع تشخیص مصلحت شامگاه پنجشنبه در جمع اساتید و دانشجویان اصفهانی آماری از تلفات نیروهای آمریکایی اعلام کرد. وی گفت: ترامپ در شرایطی پنهانکاری می‌کند که ما اطمینان داریم حمله موشکی به پایگاه آمریکایی حداقل ٧٠‌ کشته و ٢٠٠ زخمی بر جا گذاشته است.

Page Generated in 0/0068 sec