printlogo


کد خبر: 215696تاریخ: 1398/11/5 00:00
ادامه واکنش‌ها به مخفی‌کاری کاخ سفید درباره آمار تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی
سناتور مورفی: ترامپ درباره عین‌الاسد فریبکاری کرد

در آستانه استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده در سنا، مصائب عین‌الاسد نیز به اختلافات بغرنج دونالد ترامپ با کنگره افزوده است. برای نخستین‌بار پس از حمله موشکی هشتم ژانویه سپاه پاسداران به مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در غرب عراق، یک سناتور صریحا دولت واشنگتن را درباره آمار واقعی تلفات و خسارات آمریکا در جریان این حمله استنطاق و ترامپ را به دروغگویی در این مورد متهم کرد. این در حالی است که وزیر دفاع ایالات متحده به فاصله کمتر از 2 روز پس از نخستین اعتراف رسمی پنتاگون درباره افزایش آمار نظامیان مجروح پایگاه عین‌الاسد، در کمال تعجب از آمار دقیق آنها اظهار بی‌اطلاعی کرد. سخنگوی دستگاه نظامی تروریستی آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای در واکنش به بستری شدن دست‌کم 12 نفر از نظامیان‌شان در کویت، اعلام کرده بود مجروحان دیگری نیز به‌خاطر ضربه مغزی در بیمارستان‌های نظامی آلمان بستری شده‌اند. تناقضات میان آمار منابع مختلف پنتاگون نیز جالب توجه بود چون علاوه بر این، گزارش منابع بیمارستان نظامی آمریکایی‌ها درکویت حاکی از بستری شدن 16 مجروح موجی در آن بود.
با این وجود در گزارشی که دیروز روی تارنمای وزارت دفاع ایالات متحده قرار گرفت، آمده است شخص وزیر، مارک اسپر در نشست مطبوعاتی اخیر خود در پاسخ به سوال  یک خبرنگار که تعداد موارد ضربه مغزی در حمله به عین‌الاسد را پرسیده بود پاسخی فرافکنانه می‌دهد: «من از آمار اطلاعی ندارم. من پزشک نیستم یا کسی که آنها را معاینه می‌کند!» این پاسخ کسی است که مسؤول مستقیم حوادثی است که برای نظامیان آمریکایی در گوشه و کنار جهان رخ می‌دهد. اما بازی موش و  گربه کاخ سفید و پنتاگون با رسانه‌ها و کنگره، رویه پنهانکاری تلفات و ضربات سنگین ارتش تروریستی آمریکا در عراق را آشکار می‌کند. پیش‌تر هم ترامپ ضربه مغزی چندین نظامی را تنها «سردرد» توصیف کرده و بلوف زده بود: «من این جراحت‌ها را در مقایسه با جراحت‌هایی که دیده‌ام، جدی قلمداد نمی‌کنم». این اظهارنظر ترامپ منجر به واکنش‌های سیاسی در بالاترین سطح در آمریکا شد. جو بایدن، معاون اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در توئیتی به او متلک انداخت و «بیل پسرل» نماینده دموکرات و معاون «کارگروه جراحت‌های مغزی» در کنگره طی نامه‌ای به مقامات پنتاگون، سخنان رئیس‌جمهور را نگران‌کننده دانست و خواست اطلاعات بیشتری درباره تلفات حمله موشکی ایران ارائه شود.
در نهایت هم کریس مورفی، سناتور  ایالت کنتیکات وارد ماجرا شد. او که چندی پیش نیز ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را معادل ترور وزیر دفاع آمریکا دانسته بود، به طور جدی رویکرد رئیس‌جمهور ایالات متحده در اطلاع‌رسانی درباره واقعه عین‌الاسد را زیر سوال برد. شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داد این سناتور دموکرات تصریح کرده است که ترامپ با گذشت چندین هفته از حمله تلافی‌جویانه ایران  در انتقام از خون ژنرال سلیمانی، همچنان با انکار زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله به پایگاه عین‌الاسد در حال فریب افکار عمومی است.  مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست به این  شبکه گفته است: «شما برای سردرد به آلمان اعزام نمی‌شوید! وقتی اوضاع شما بشدت وخیم باشد به آلمان فرستاده می‌شوید». جالب اینکه خبرنگار صدای آمریکا، رسانه دولتی ایالات متحده هم در آخرین گزارشی که درباره سرنوشت نظامیان حاضر در عین‌الاسد هنگام حمله موشکی ایران داشته، 10 نفر دیگر را به آمار مجروحان اعزامی به آلمان اضافه کرده اما در عین حال مدعی شده ترامپ از این آمار خبر ندارد! کارلا بب همچنین فاش کرد که تصور ترامپ از اینکه مصدومان مغزی فقط دچار سردرد شده‌اند اشتباه است، چرا که دست‌کم 10 تن از آنان با کوری یا مرگ مواجهند. سناتور مورفی سازوکار این فریب را چنین تشریح کرد: «افراد باهوش، متعهد و میهن‌پرستی در وزارت دفاع آمریکا وجود دارند که چندین هفته است مجوز گفتن چنین دروغی به همگی ما را داشته‌اند». او  همچنین از دولت ترامپ به دلیل عدم کسب مجوز از کنگره قبل از حمله به فرودگاه بغداد و ترور سپهبد سلیمانی انتقاد کرد و گفت: «رؤسای جمهور از جمله رئیس‌جمهور اوباما درباره توجیه قانونی برای اقدام نظامی بسیار بی‌قاعده عمل کرده‌اند و من احساس می‌کنم در 2 هفته گذشته، این قضیه کاملاً آشکار شده است».

Page Generated in 0/0233 sec