printlogo


کد خبر: 215763تاریخ: 1398/11/7 00:00
هیأت داوران سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر مشخص شد
شکست مجدد تحریمی‌ها با هیأت 9 نفره سینمایی

احسان سالمی: روز گذشته ابراهیم داروغه‌زاده در حکمی اعضای هیأت داوران سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد تا پس از مدت‌ها شایعه‌سازی در ارتباط با تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی برخی هنرمندان، اعلام ترکیب 9 نفره‌ هیأت داوران این دوره از جشنواره فجر، پاسخی دوباره به مدعیان تحریم مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور باشد. 
***
* یک جمع بشدت سینمایی
«نرگس آبیار» نویسنده و کارگردان سینما، «تورج اصلانی» کارگردان و مدیرفیلمبرداری سینما، «عباس بلوندی» طراح صحنه و لباس سینما، «فریدون جیرانی» نویسنده و کارگردان سینما، «سعید راد» بازیگر سینما، «محمدمهدی عسگرپور» کارگردان و تهیه‌کننده سینما، «طهماسب صلح‌جو» منتقد سینما، «مازیار میری» کارگردان سینما و «رضا پورحسین» مدیرفرهنگی 9 داوری هستند که امسال آثار بخش «سودای سیمرغ» را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. اولین نکته جالب توجه در ارتباط با این ترکیب آن است که از میان 9 داور جشنواره امسال، 8 نفر آنها چهره‌‌هایی کاملا سینمایی هستند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد برخلاف جوسازی‌های اخیر از سوی برخی رسانه‌های جریان شبه‌روشنفکری و البته تلاش‌های گسترده برخی چهره‌ها در داخل و خارج از کشور برای تحت فشار قرار دادن جشنواره فیلم فجر از طریق انصراف هنرمندان، اتفاقا امسال ترکیبی کاملا سینمایی قرار است به قضاوت آثار راه‌یافته به این رویداد بپردازد؛ تصمیمی هوشمندانه در پاسخ به حاشیه‌سازانی که مترصد ایجاد حاشیه‌ای تازه برای این رویداد بودند، بویژه اگر حضور چهره‌های مدیریتی در این ترکیب پررنگ‌تر بود، قطعا منجر به ایجاد جوی منفی علیه این رویداد و تبلیغ روی مسأله تحریم فجر از سوی چهره‌های سرشناس هنری می‌شد اما این ترکیب سینمایی با حضور چهره‌های سرشناس از اهالی سینما باب ایجاد چنین حاشیه‌هایی را بست.
 
* ضربه‌ نهایی به پروژه تحریم فجر با 9 داور!
اما یکی دیگر از نکات جالب توجه در ارتباط با ترکیب داوران امسال را باید انتخاب 9 داور برای حضور در این رویداد به جای ترکیب 7 نفره مرسوم به عنوان هیأت داوران جشنواره دانست. در شرایطی که در این مدت اخیر برخی رسانه‌های حامی تحریم جشنواره فجر مدعی این بودند چهره‌های متعددی از اهالی سینما پیشنهاد حضور در جمع داوران جشنواره فجر را به خاطر اتفاقات اخیر نپذیرفته‌اند اما اتفاقا امسال برخلاف هر سال که 7 نفر به عنوان هیأت داوران جشنواره به قضاوت آثار راه‌یافته به این رویداد می‌پرداختند، امسال ترکیبی 9 نفره قرار است ‌این کار را انجام دهند و این یعنی نه‌تنها پروژه تحریم جشنواره فجر با حضور چهره‌هایی سینمایی در جمع هیأت داوران امسال شکست خورد، بلکه در یک قدرتنمایی جالب از سوی برگزارکنندگان این رویداد، تعداد داوران نیز افزایش پیدا کرد تا نشان دهند جشنواره فجر با وجود همه این حاشیه‌سازی قرار است با قدرت به کار خود ادامه دهد.
 
* ترکیبی متنوع برای قضاوت فجر 38
در ترکیب جشنواره امسال 4 کارگردان سینما، یک بازیگر پیشکسوت، یک فیلمبردار، یک طراح صحنه و لباس، یک منتقد سینما و یک مدیر فرهنگی حضور دارند. شاید در نگاه اول وزن حضور کارگردان‌ها در این ترکیب بیشتر باشد ولی نکته اینجاست که عموم چهره‌های حاضر در این ترکیب، علاوه بر تجربه کارگردانی، در حوزه فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی سینما نیز فعالیت دارند و از این نظر صلاحیت آنها برای اظهارنظر در زمینه مسائل مرتبط با سناریو و مسائل تولیدی یک اثر سینمایی نیز قابل قبول است. همچنان که مثلا تورج اصلانی که به عنوان تنها فیلمبردار حاضر در این ترکیب حضور دارد، سابقه فیلمسازی نیز دارد و از این نظر هیأت داوران می‌تواند نگاهی جامع‌تر به مسأله فیلمبرداری آثار راه‌یافته به جشنواره داشته باشد.
 
* سال سخت فجر و داوران آن
البته ترکیب فعلی با وجود همه نقاط قوتی که برای آن ذکر کردیم، خالی از ایراد نیست و جای خالی چهره‌های نامدارتر در این ترکیب دیده می‌شود؛ برای نمونه شاید بهتر بود در زمینه حضور منتقدان سینمایی یا مدیران فرهنگی و تلویزیونی از چهره‌هایی موثرتر و نامدارتر در این ترکیب استفاده می‌شد که وزن هیأت داوران این رویداد سینمایی را بالاتر ببرد. با این همه، با توجه به در پیش بودن یکی از دوره‌های سخت جشنواره فیلم فجر از منظر حضور چهره‌های سرشناسی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، مسعود کیمیایی، محمدحسین مهدویان و... در این رویداد، انتخاب ترکیبی که هم از منظر اعتبار و جایگاه سینمایی و هنری در جایگاه مناسبی قرار داشته باشد و هم بتواند توانایی قضاوت و داوری آثار بزرگان سینمای ایران را داشته باشد، کار سختی بوده که برگزارکنندگان سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر تقریبا از پس آن برآمده‌اند. البته از همین حالا هم می‌شود پیش‌بینی کرد با توجه به علایق سینمایی عموم چهره‌های حاضر در این جمع، شانس برخی آثار در زمینه داوری در جمع این 9 نفر بسیار کمتر از آثار دیگر است و احتمالا برخی فیلم‌ها و کارگردان‌ها از شانس بیشتری برای رسیدن به جوایز جشنواره امسال برخوردارند اما با این همه، در شرایط فعلی، حضور همین ترکیب سینمایی به عنوان هیات داوران جشنواره فجر را باید به فال نیک گرفت؛ آن هم در سالی که فشارهای بسیاری از سوی برخی چهره‌ها و رسانه‌ها برای به حاشیه راندن مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور وجود داشت.

Page Generated in 0/0063 sec