printlogo


کد خبر: 215775تاریخ: 1398/11/7 00:00
رسانه‌های انگلیسی از احتمال هک تلفن نخست‌وزیر این کشور توسط سعودی‌ها خبر می‌دهند
راز ارسال شکلک‌ واتس‌آپی بن‌سلمان به جانسون

افزایش احتمالات در رابطه با هک تلفن «جف بزوس» رئیس کمپانی آمازون از سوی عربستان سبب شده رسانه‌های اروپایی از نگرانی‌ها درباره احتمال هک تلفن سران کشورهایی که با عربستان و بویژه بن‌سلمان رابطه نزدیک دارند خبر بدهند. 
روزنامه «میل آن ساندی» با افشای اینکه نخست‌وزیر انگلیس هر از گاهی از ولیعهد سعودی پیام‌هایی در واتس‌آپ دریافت می‌کند، این سوال را مطرح کرد که آیا تلفن بوریس جانسون هم هک شده است؟ این روزنامه می‌افزاید بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس انبوهی از پیام‌های حاوی شکلک‌ از محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی دریافت کرده و همین موضوع نگرانی‌هایی را درباره هک شدن تلفن او به وجود آورده است. عربستان در کانون انتقادهای بین‌المللی بر سر ادعاهای هک تلفن جف بزوس، موسس میلیاردر آمازون از طریق ارسال فایلی در پیام‌رسان واتس‌آپ قرار دارد. بزوس، مالک روزنامه واشنگتن‌پست است که جمال خاشقجی، مقاله‌نویس آن در اکتبر ۲۰۱۸ به دست رژیم سعودی به قتل رسید. حال «میل آن ساندی» فاش کرد، بوریس جانسون با بن‌سلمان در واتس‌آپ تماس منظم دارد و آن دو وقتی جانسون وزیر خارجه بود، شماره رد و بدل کردند. استفاده بی‌حد ولیعهد سعودی از شکلک‌ها هم جانسون و تیمش را سردرگم کرده است. منابع امنیتی، سطح تماس با جانسون را «نگران‌کننده» توصیف کردند و روابط کنونی با عربستان با رفتار بن‌سلمان شدیدا به بوته «آزمایش» گذاشته شده است. دفتر نخست‌وزیری انگلیس از اظهارنظر درباره اینکه جانسون پیام‌های ویدئویی یا تصاویری از بن‌سلمان در واتس‌آپ دریافت کرده است یا خیر امتناع کرد. کارشناسان جرائم سایبری می‌گویند گشودن چنین فایل‌هایی «همانند آن است که به سارقی کلیدهای خانه‌تان را بدهید».
هفته قبل بود که روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، تلفن همراه جف بزوس، میلیاردر و مالک شرکت آمازون، سال ۲۰۱۸ پس از دریافت پیامی در واتس‌آپ از سوی شماره شخصی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، هک شد، اتفاقی که چند ماه پیش از قتل جمال خاشقجی رخ‌داده بود. این پیام رمزگذاری شده از شماره مورد استفاده ولیعهد سعودی حاوی یک فایل بدافزار بود که پس از وارد شدن به گوشی مورد استفاده بزوس، ظرف چند ساعت حجم انبوهی از اطلاعات آن را استخراج کرد. هرچند هیچ‌کدام از طرفین در رابطه با این اخبار موضعی اتخاذ نکردند اما تحولاتی که در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی روزنامه واشنگتن پست رخ داد منجر به تیرگی روابط بین دولت عربستان و مدیران واشنگتن‌پست شد.

Page Generated in 0/0065 sec