printlogo


کد خبر: 215776تاریخ: 1398/11/7 00:00
افشای خط و نشان رئیس‌جمهور آمریکا برای هم‌حزبی‌هایش
ترامپ: جمهوری‌خواهان علیه من رأی دهند سرشان را می‌بُرم!

در پنجمین روز از دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، تیم حقوقی وی با زیر سوال بردن استدلال‌های دموکرات‌ها در رابطه با استیضاح، گفتند حزب دموکرات قصد باطل کردن نتایج انتخابات ۲۰۱۶ را دارد.‌ در همین رابطه دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا هم در جمع‌بندی استدلال‌های محاکمه دونالد ترامپ هشدار دادند، او به سوءاستفاده از قدرت خود ادامه خواهد داد، مگر آنکه کنگره برای برکناری او پیش از انتخابات ۲۰۲۰ مداخله کند.
به گزارش «وطن امروز»، تیم حقوقی ترامپ در پنجمین روز دادگاه استیضاح که در سنا برگزار می‌شود، فرصت یافتند از رئیس‌جمهور آمریکا در برابر اتهامات وارده مبنی بر سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در مسیر عملکرد کنگره دفاع کنند. اهمیت این دفاعیات آنجا بیشتر می‌شود که کاخ سفید پیش‌تر رسما از همکاری با دموکرات‌ها در روند پرونده استیضاح امتناع ورزیده بود. سناتورها باید تصمیم بگیرند آیا ترامپ باید به خاطر این اتهامات برکنار شود یا نه. نتیجه‌ای که با توجه به اکثریت داشتن جمهوری‌خواهان در سنا بعید است، چرا که این کار نیازمند دوسوم آراست.
پیش‌تر 6 عضو مجلس نمایندگان از حزب دموکرات که در روند محاکمه نقش دادستان را بازی می‌کنند، استدلال‌های خود را برای برکناری ترامپ مطرح کردند و در روز چهارم و پنجم نوبت به تیم حقوقی ترامپ رسید تا از رئیس‌جمهور دفاع کنند. عمده دفاعیات تیم حقوقی ترامپ بر دو محور استوار بود؛ اول اینکه دموکرات‌ها قصد دارند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰16 را زیر سوال برده و نتیجه انتخابات را باطل کنند و دوم  اینکه هیچ مدرک مستقیمی دال بر انجام تخلف از سوی رئیس‌جمهور وجود ندارد.
«پت سیپولونی» از وکلای ترامپ و از کارکنان کاخ سفید، در استدلالی که جمهوری‌خواهان قبلا مطرح کرده‌اند گفت: دموکرات‌ها از شما می‌خواهند نه فقط نتایج انتخابات گذشته را باطل کنید، بلکه می‌خواهند نام او را از برگه‌های رای در انتخابات بعدی که تقریبا ۹ ماه دیگر اتفاق می‌افتد حذف کنید. او افزود: «آنها از شما می‌خواهند کاری با پیامدهای خیلی خیلی جدی انجام دهید و من به شما می‌گویم این، خیلی خیلی خطرناک است». «مایک پرپورا» دیگر وکیل مدافع ترامپ نیز با اشاره به اینکه بخش عمده اتهامات علیه ترامپ به تماس تلفنی ماه ژوئیه او با زلنسکی بازمی‌گردد، گفت: «برخلاف ادعای دموکرات‌ها او در آن تماس به دنبال بده بستان نبود و زلنسکی زیر هیچ فشاری نبود. زلنسکی گفت هیچ فشاری به او وارد نشد اما دادستان‌های مجلس نمایندگان به شما می‌گویند آنها بهتر می‌دانند».
این دفاعیات با واکنش گسترده دموکرات‌ها روبه‌رو شد. «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در پایان جلسه استماع دفاعیات تیم حقوقی ترامپ گفت: «مسأله اینجاست که آنها اساسا با کمک خواستن از کشور خارجی در انتخابات مخالفتی ندارند. این در حالی است که رئیس‌جمهور ما از رئیس‌جمهور اوکراین خواست علیه «جو بایدن» به وی کمک کند... آنها تلاش دارند واقعیت را تحریف کنند». 
شیف همچنین با اشاره به گزارش CBS گفت: شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز در گزارشی به نقل از یک منبع جمهوری‌خواه اعلام کرده است که ترامپ سناتورهای جمهوری‌خواه را تهدید کرده اگر علیه او رای بدهند سر از تن‌شان جدا خواهد کرد.  وی در ادامه گفت: من نمی‌توانم صحت این خبر را رد یا تایید کنم اما بسیار از بابت شنیدن آن نگرانم.
«الیزابت وارن» سناتور «ماساچوست» و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نیز تاکید کرد «برای رسیدن به حقیقت باید شاهدان را احضار کرد». «چاک شومر» رئیس اقلیت سنا نیز دفاعیات تیم حقوقی ترامپ را دلیلی محکم بر لزوم احضار شهود خواند.
دموکرات‌ها از چهارشنبه تا جمعه در مجموع ۲۴ ساعت برای طرح اتهامات خود وقت داشتند و تقریبا همه آن را به کار گرفتند. وکلای ترامپ  هم 3 روز و مجموعا ۲۴ ساعت وقت دارند از او دفاع کنند. با این حال جلسه نخست دفاعیه آنها ظرف فقط 2 ساعت به پایان رسید. آنها بعدازظهر امروز (دوشنبه) بار دیگر طرح دفاعیات را از سر خواهند گرفت. نکته مهم در روز‌های پیش رو، نه رای جمهوری‌خواهان به عزل ترامپ، بلکه موافقت آنان با احضار شهود و ارائه مدارک بیشتر خواهد بود. اکثر جمهوری‌خواهان خواستار محاکمه‌ای سریع و مخالف احضار شاهدان هستند، البته در این بین برخی جمهوری‌خواهان مانند سناتور «میت رامنی» اعلام کرده با احضار شهود جدید موافقت خواهد کرد. افشاگری یک مقام اطلاعاتی آمریکا درباره محتوای مکالمات ترامپ و زلنسکی در سال ۲۰۱۹ سبب به جریان افتادن پرونده استیضاح چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا شد. به این ترتیب ترامپ اکنون عنوان سومین رئیس‌جمهور استیضاح شده آمریکا را یدک می‌کشد. هر چند به نظر می‌رسد ترامپ از این استیضاح عبور خواهد کرد اما نباید از پیامد‌های این استیضاح بر نتیجه و شکل آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و نیز عرصه سیاسی این کشور غافل شد.

Page Generated in 0/0217 sec