printlogo


کد خبر: 215790تاریخ: 1398/11/7 00:00
آخرین وضعیت سیلاب در جنوب شرق کشور
35 هزار خانوار سیستان و بلوچستانی درگیر سیل

گروه اجتماعی: سیل‌زدگان سیستان ‌و بلوچستان همچنان به خدمت‌رسانی احتیاج دارند.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «وطن ‌امروز» درباره آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان گفت: از زمان وقوع سیل  1125 شهر و روستا و محورهای کوهستانی مورد بازبینی قرار گرفته و خدمت‌رسانی در این نقاط انجام شده است.
وی افزود: در استان سیستان‌وبلوچستان 2 مورد فوتی گزارش شده که یک نفر به علت غرق‌شدگی در شهر سرباز و دومین قربانی در شهرستان کنارک به علت ریزش آوار بوده است، البته در هرمزگان هم 2 مورد فوتی گزارش شده است.
سلیمی با اشاره به خدمت‌رسانی ارگان‌های نظامی گفت: برای امدادرسانی به بالگرد احتیاج داشتیم که 2 بالگرد هلال‌احمر و 7 بالگرد سپاه و ارتش به یاری سیل‌زدگان آمدند. در مجموع سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به 156 هزار سیل‌زده معادل 35 هزار خانوار در استان سیستان‌وبلوچستان کمک کرد. 
وی با اشاره به آواره شدن تعداد بسیاری از مردم سیل‌زده گفت: در استان سیستان‌وبلوچستان و در شهرستان‌های فنوج، دلگان و قصرقند 3 اردوگاه اسکان اضطراری ایجاد کردیم تا تکلیف سیل‌زدگانی که سرپناه آنها در سیل از بین رفته مشخص شود. سلیمی در پایان گفت: امداد‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان تا رفع کامل مشکلات مردم این استان ادامه خواهد یافت که برای تحقق این امر به همکاری همه نهادها احتیاج است.
 
* خسارت ۲۹ میلیارد تومانی سیل به بخش عشایری سیستان‌وبلوچستان
مدیرکل امور عشایر سیستان‌وبلوچستان گفت: بارندگی‌های اخیر در سیستان‌وبلوچستان بیش از ۲۹ میلیارد تومان به بخش عشایری جنوب استان خسارت وارد کرده است.
حمید طوقی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به خسارت‌های واردشده به عشایر طی سیل اخیر در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: میزان خسارت سیلاب به ایل‌راه‌ها و زیرساخت‌های عشایری و وسایل زندگی عشایر بیش از 29 میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرکل امور عشایر سیستان‌وبلوچستان گفت: جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها در مناطق عشایری سیستان‌وبلوچستان در بخش‌های دام، کشاورزی، خدمات عشایری و... خسارت زیادی وارد کرده که می‌توان به تلف شدن 4100 رأس دام و خسارت به بیش ‌از 700 هکتار از اراضی کشاورزی عشایر اشاره کرد.
همچنین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان ‌و‌ بلوچستان گفت: با شروع امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده جنوب استان تاکنون به ۱۶۱ هزار و ۵۲۴ نفر آسیب‌دیده امداد‌رسانی شده است.
رسول راشکی اظهار داشت: امداد‌رسانی و ارائه خدمات به مناطق سیل‌زده جنوب استان از زمان بارندگی‌های روز جمعه 21 دی‌ماه تاکنون با استفاده از تمام امکانات و نیروهای امدادی در حال انجام است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌و‌بلوچستان گفت: تا این لحظه به 161 هزار و 524 نفر آسیب‌دیده توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان امداد‌رسانی صورت گرفته است که 5 هزار و 158 نجاتگر در قالب هزار و 333 تیم عملیاتی در امر امداد‌رسانی به سیل‌زدگان جنوب استان دخیل بوده‌اند.
وی عنوان کرد: در این مدت 16 هزار و 383 نفر در چادرهای امدادی این جمعیت اسکان اضطراری داده شده‌اند و به کمک نیروهای هلال‌احمر تعداد 3 هزار و 555 دستگاه چادر امدادی‌، 7 هزار و 546 تخته موکت، 15 هزار و 53 تخته پتو و 10 هزار و 354 کیلوگرم نایلون در بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌و‌بلوچستان با اشاره به اینکه هزار و 125 روستا و 15 شهرستان درگیر سیلاب بوده‌اند، خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان‌و‌بلوچستان تاکنون 200 سورتی پرواز توسط 2  فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در مناطق آسیب‌دیده و صعب‌العبور توزیع اقلام صورت گرفته است.
راشکی بیان کرد: از ابتدای شروع امداد‌رسانی در مناطق سیل‌زده تاکنون اقلام ضروری زیادی از جمله روغن، چای، حبوبات، قند و شکر، والور، فانوس، آب معدنی و نان بین سیل‌زدگان توزیع شده و امدادرسانی در مناطق آسیب‌دیده با قوت همچنان ادامه دارد.
 
* وزیر نیرو: ۵۳ هزار خانوار در ۳ استان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند
وزیر نیرو با بیان اینکه ۵ سد سیستان‌وبلوچستان آبگیری کامل شد، گفت: ۵۳ هزار خانوار در سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند.
رضا اردکانیان گفت: نمودارها نشان می‌دهد که از مهر تا شهریور بارش تجمعی در استان سیستان‌وبلوچستان در خشک‌ترین سال (97‌-‌96) حدود 20 میلیمتر و پربارش‌ترین سال (93‌-‌92) بارش تجمعی حدود 120 میلیمتر بوده اما بارش امسال تا دی‌ماه نزدیک 140 میلیمتر بود که بالاترین عدد در 50 سال اخیر است.
وزیر نیرو گفت: این آمارها حاکی از بارش وسیع است و با وجود اینکه سال قبل هم ترسالی بود بارش امسال از اول مهر تا 20 دی در استان سیستان‌وبلوچستان 45 برابر سال گذشته بود. خساراتی هم در معابر، آبگرفتگی جاده‌های روستایی و قطع برق در تعدادی از روستاها داشتیم و البته در برخی از روستاها هم سیستم برق‌رسانی به‌صورت دستی قطع شد تا کسی دچار برق‌گرفتگی نشود.
اردکانیان اضافه کرد: در استان سیستان‌وبلوچستان 11 شهر و 310 روستا، در استان کرمان 66 روستا و در استان هرمزگان یک شهر و 242 روستا خسارت دیدند که در مجموع 53 هزار خانوار تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند و ما در زمان معقولی توانستیم وضع را به شرایط مطلوب برسانیم، به این ترتیب که در بخش برق 877 روستا در روزهای نخست برق‌دار شدند.
وی گفت: در استان سیستان‌وبلوچستان قبل از سیلاب اخیر نیز مشکل آبرسانی داشتیم و تعدادی از روستاها با تانکر سیار آبرسانی می‌شدند. همزمان با سیلاب برنامه‌ای داشتیم که آبرسانی به 216 روستا افتتاح شود که در تعدادی از اینها که از شبکه تأمین سد زیردان استفاده می‌کردند آبرسانی متوقف شده بود که البته وضع عادی شده است. اکنون هر 5 سد استان سیستان‌وبلوچستان آبگیری کامل و 2 سد هم سرریز شده است.

Page Generated in 0/0069 sec