printlogo


کد خبر: 215798تاریخ: 1398/11/7 00:00
اخبار

نامه 100 اقتصاددان به رئیس مجلس
100 اقتصاددان در نامه‌ای به رئیس مجلس ضمن انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق درباره مالیات بر خانه‌ها و اتومبیل‌های لوکس، پیشنهادهایی را ارائه کردند. متن نامه به شرح زیر است: 
جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی؛ همان‌گونه که مستحضرید، بودجه سال 1399 با کسری بودجه قابل توجه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و همانگونه که اشراف کامل دارید، کسری بودجه به منزله تشدید تورم و فشار بیشتر به اقشار ضعیف جامعه و دریافت مالیات مخفی (عمدتا) از این اقشار است که آثار مخرب آن بر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی بر همگان روشن و مبرهن است. در چنین شرایطی مسلما می‌بایست ضمن تلاش برای شناسایی اقتصاد زیرزمینی و مبارزه با فرار مالیاتی، اقدام به تعریف پایه‌های جدید مالیاتی نمود؛ پایه‌هایی که وضع آنها، نه‌تنها تناقضی با سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشور نداشته باشد، بلکه در جهت تقویت این سیاست‌ها از جمله کاهش شکاف ثروتی، حمایت از اشتغال و تولید و... باشد. بر این اساس طرح وضع مالیات بر ثروت‌های غیرمولد جهت وضع مالیات بر اتومبیل با ارزش بیش از 300 میلیون تومان (یعنی معافیت بیش از 90 درصد صاحبان اتومبیل در کشور) و املاک مسکونی با ارزش بیش از 5 میلیارد تومان (یعنی معافیت اقشار ضعیف، متوسط و متوسط به بالای جامعه) بر اساس اصول کارشناسی دقیق، طراحی و تقدیم کمیسیون اقتصاد گردید. متاسفانه کمیسیون تلفیق با نادیده انگاشتن شرایط کشور و نیز زیر پا گذاشتن اصول اولیه وضع هر گونه مالیات، یعنی اصل طبقه‌بندی (به گونه‌ای که عناصر هر طبقه می‌بایست بیشترین تجانس و همخوانی را با هم داشته باشند) و اصل توانایی پرداخت (‌تعیین میزان مالیات مودیان هر طبقه بر اساس توانایی پرداخت آنها)، به گونه‌ای طرح اولیه را تغییر دادند که عملا تمام اهداف طرح را از میان برداشتند. نتیجه این تغییرات به عنوان مثال آن است که اتومبیل‌ها به ارزش 20 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان، به‌رغم وجود هر گونه تجانس و همخوانی، در یک طبقه قرار گرفته و معاف گردیده‌اند. املاک از یک ملک روستایی تا یک ملک10 میلیارد تومانی، دارای ویژگی‌های مشابه تشخیص داده شده و در یک طبقه قرار گرفته‌اند! در رابطه با اصل توانایی پرداخت در وضع مالیات نیز، مصوبه کمیسیون تلفیق بدین معنی است که مالک یک ملک مسکونی 15 میلیارد تومانی تنها توان پرداخت ماهانه 400 هزار تومان مالیات را دارد یا صاحب یک اتومبیل 5/1 میلیارد تومانی تنها توان پرداخت ماهانه 200 هزار تومان مالیات را دارد. چنانچه نتیجه این تغییرات را در کنار سیستم محاسبه مالیات حقوق و میزان پرداختی مالیات متوسط یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه یعنی حقوق بگیران، قرار دهیم چهره کریه عدم رعایت عدالت مالیاتی را بخوبی خواهیم دید.
***
خروج کامل چینی‌ها و فرانسوی‌ها از پارس جنوبی
وزیر نفت با بیان اینکه شرکت سی‌ان‌پی‌سی و توتال کاملا از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی خارج شدند، از آغاز به کار شرکت پتروپارس برای توسعه این فاز خبر داد. بیژن نامدار‌زنگنه در گفت‌وگو با رسانه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی گفت: اگر چه «شرکت پتروپارس» از قبل برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی همراه شرکت توتال فرانسه و شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین بود اما اکنون با خارج شدن 2 شرکت دیگر از قرارداد، پتروپارس کاملا جای آنها را گرفته و توسعه واحد اول فاز 11 پارس جنوبی به این شرکت محول شده است. وی با بیان اینکه شرکت پتروپارس فقط امکان توسعه واحد اول فاز 11 پارس جنوبی را دارد (که کار تولید گاز، همچون مابقی فازها را انجام می‌دهد)، افزود: فعلا به لحاظ تکنولوژیک و طراحی، امکان توسعه واحد دوم این میدان گازی توسط پتروپارس وجود ندارد.
***
خودرو و قطعه‌سازی از شاخص‌های تولید در قزوین
هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین به همراه عیسی قبادی، معاون اقتصادی استانداری از شرکت بهمن دیزل در شهر صنعتی البرز بازدید کرد. این شرکت تولید‌کننده خودروهای تجاری کامیون، مینی‌بوس و کشنده‌های سبک است که برای حدود۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است. جمالی‌پور در این بازدید گفت: شرکت بهمن دیزل جزو افتخارات صنعتی کشور است که باید از آن حمایت ویژه شود.
استاندار قزوین با اشاره به ایجاد شهرک قطعه‌سازی در استان قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه قطعه‌سازی و خودروسازی از صنایع مادر و مهم کشور است که در اشتغال و تولید نقش مهمی دارد و همچنین واحدهای متعددی در این زمینه در استان قزوین فعالیت دارند، به سرعت دنبال ایجاد شهرک قطعه‌سازی کشور در استان قزوین هستیم تا واحدهای تولید خودرو در این شهرک گرد هم آیند. وی ادامه داد: ایجاد این شهرک سبب ارتباط بیشتر واحدهای تولید خودرو و قطعه‌سازان در استان می‌شود و این امر کمک می‌کند ظرفیت این واحدها افزایش یابد. جمالی‌پور تولید خودرو و قطعه‌سازی را از شاخصه‌های مهم تولیدی استان قزوین در حوزه صنعت دانست و اظهار کرد: اگر حمایت‌های لازم وجود داشته باشد، این منطقه از کشور می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به یک قطب مهم قطعه‌سازی در کشور تبدیل شود. 
***
استخراج رمزارز بستری برای خلق ارزش افزوده
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، استخراج رمزارز را بستری برای خلق ارزش افزوده در اقتصاد بدون نفت دانست. امیر ناظمی گفت: قوانین ابلاغی در حوزه استخراج ارز رمزنگار نیازمند اصلاحاتی در زمینه تعرفه برق است اما باید به این نکته توجه داشت که شرایط امروز بسیار بهتر از شرایط گذشته و فعالیت در فضای خاکستری و غیرشفاف به‌شمار می‌رود. نظر شخصی من این است هزینه برق باید برای همه صنایع ازجمله ماینینگ یکسان باشد، نه اینکه برای صنایع مختلف نرخ برق متفاوت در نظر بگیریم. 

Page Generated in 0/0061 sec