printlogo


کد خبر: 215801تاریخ: 1398/11/7 00:00
مذاکره در این شرایط خیانت است

منوچهر محمدی*: اظهارات اخیر آقای ظریف درباره مذاکره دوباره با آمریکا، دنباله همان سیاستی است که دولت در برجام مطرح و اجرا کرده بود و با وجود اینکه یک بار شکست خوردند، متاسفانه دست برنمی‌دارند، یعنی همچنان راه موفقیت‌شان در حل مسائل کشور از جمله مسائل اقتصادی را همان مذاکره با آمریکا می‌بینند و به هیچ‌وجه هم حاضر نیستند از موضع خودشان دست بردارند.
 آقای ظریف هم همان ظریف 6 سال پیش است و تغییری نکرده و همان موقع هم اقداماتش به نفع منافع کشور نبود و نیست. سخنان اخیر آقای ظریف در تقابل با نظرات مقام معظم رهبری است که از همان اول، نسبت به مذاکره با آمریکا مشکوک بودند و اعتقادی به این مسیر نداشتند.
 امروز هم بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، می‌فرمایند ما از موضع قدرت مذاکره می‌کنیم آن هم نه با آمریکا، بلکه با سایر کشورها ولی این آقایان همچنان از موضع ضعف، منفعلانه و واداده خودشان پایین نمی‌آیند و روی مواضع سابق خودشان ایستاده‌اند.
گویا این آقایان متعهد هستند که در مقابل آمریکا و سایر قدرت‌های استکباری همچنان بر طبل مذاکره بکوبند، به‌رغم همه تجربه و عبرت‌هایی که در گذشته به دست آمده است. ظاهرا اینها نمی‌خواهند از تجربه‌های گذشته عبرت بگیرند و این موضوع خیلی جای تاسف دارد. این رویکرد در واقع خیانتی است که امثال آقای ظریف بر کشور تحمیل می‌کنند؛ با وجودی که الان جمهوری اسلامی در موضع قدرت است، بویژه بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی و حمله موفقیت‌آمیز موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا در عراق. امروز که جمهوری اسلامی در موقعیت یک ابرقدرت منحصربه‌فرد جهانی است، ابراز این موضع ضعیف و واداده واقعا در حد و اندازه کشور و نظام جمهوری اسلامی نیست و جای تاسف است که چنین موضعی می‌گیرند. به هرحال اینها روزهای آخرشان است و به نظر بنده چاره‌ای جز بیان این مواضع ندارند.
شما ملاحظه کردید که آمریکایی‌ها چه برداشتی از سخنان اخیر آقای ظریف داشتند؛ ترامپ گفت ایران خواهان مذاکره است و بعدش هم گفت که نه، مرسی! این رویکرد سنت کلی آمریکاست و بنده بارها و در تمام مقالات و سخنرانی‌های خودم گفته‌ام که شما اگر فقط یک قدم به طرف آمریکا بردارید، باید هزاران قدم دیگر هم بردارید. اینطور نیست که آنها در مقابل یک امتیازی که شما به آنها دادید، یک امتیاز به شما بدهند. این رویکرد با روحیه استکباری و تفرعن دولتمردان آمریکا سازگار نیست. 
بنابراین مواضعی نظیر سخنان اخیر آقای ظریف صرفا مواد اولیه را برای رجزخوانی‌های آمریکا فراهم می‌کند، ضمن اینکه اینگونه مواضع پیروزی‌های عظیم انقلاب اسلامی را که در تاریخ 70 ساله بعد از جنگ دوم جهانی سابقه نداشته تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. آمریکا در 70 سال گذشته چنین شکست ذلت‌باری را متحمل نشده بود ولی با فضاسازی‌ای که امثال آقای ظریف مرتکب می‌شوند، شکست دولت آمریکا میان افکار عمومی داخل این کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.
معاون پیشین وزارت امور خارجه*

Page Generated in 0/0056 sec