printlogo


کد خبر: 215810تاریخ: 1398/11/7 00:00
آمار تلفات ویروس مرگبار چینی رو به افزایش است
جان گیر 2020
* رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز»: ورود موادغذایی همراه مسافر از چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به ایران ممنوع شد

اسدالله خسروی*: همه فرودگاه‌ها، بنادر و مرزهای کشور برای جلوگیری از ورود ویروس مرگبار کرونا مجهز به سیستم‌ کنترل‌کننده این بیماری شده‌اند تا علاوه بر پایش مسافران چینی، مواد غذایی همراه آنها نیز مورد آزمایش و بررسی دقیق قرار گیرد.

به گزارش «وطن امروز»، هراس دنیا از ویروس کرونا باعث شده است همه کشورهای دنیا برای مراقبت از شهروندان‌شان تمهیدات لازم را بیندیشند، چرا که این بیماری از طریق تردد مسافران به چندین کشور دنیا راه یافته است؛ بیماری کشنده‌ای که همچنان جان چینی‌ها را می‌گیرد و اثرات آن حتی اقتصاد دنیا را هم درگیر خود کرده است. 
رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور به «وطن امروز» گفت: با استقرار سیستم‌های مراقبتی مجهز و نیروهای متخصص در فرودگاه‌ها و مرزهای آبی و خاکی تمام مسافران مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت هرگونه مورد مشکوکی فورا اقدامات لازم چون غربالگری، آزمایش و ایزوله و همچنین معرفی فرد بیمار به بخش‌های مشخص شده برای جلوگیری از انتشار این ویروس انجام می‌شود.
حسین عرفانی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از این ویروس در کشور مشاهده نشده است، افزود: از آنجایی که ویروس کرونا به خارج از مرزهای چین راه یافته و چندین کشور را درگیر این بیماری کرده است، حساسیت به افزایش مراقبت‌ها تا جایی است که حتی مواد غذایی خام و... همراه مسافران چینی و کشورهای جنوب شرق آسیا نیز مورد بررسی دقیق  قرار می‌گیرد. همچنین اقدامات انجام‌شده شامل بازگشت و قرنطینه تعدادی از هموطنان‌ که در ووهان چین به سر می‌برند و تمایل به بازگشت به کشور را دارند نیز می‌شود.
وی افزود: به ‌دنبال اقدامات انجام شده برای پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری کرونا در تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط، مقرر شد از ورود هرگونه ماده غذایی یا فرآورده غذایی همراه مسافر از چین به داخل کشور جلوگیری شود. البته این روند در گذشته نیز بود اما اکنون بررسی‌ها سخت‌تر شده است.
عرفانی آخرین آمار قربانیان ویروس کرونا را 56 نفر اعلام کرد و افزود: از آنجایی که این ویروس همچون ویروس سرماخوردگی خیلی سریع انتقال می‌یابد، باید آمادگی لازم را داشت که اکنون پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی مرزی آبی و خاکی مسقر شده‌اند.
 
* بررسی بیماری کرونا توسط سازمان جهانی بهداشت
اثر‌گذاری بیماری کرونا بر سلامت جوامع بشری تا حدی است که سازمان جهانی بهداشت نیز برای مقابله با آن وارد عمل شده است. رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت در جلسه‌ای جوانب بیماری کرونا را بررسی کرده است. محمدمهدی گویا در رابطه با مهار ویروس کرونا و ایجاد پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی در فرودگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: این پایگاه یک پایگاه مراقبتی بهداشتی شبانه‌روزی است. این بیماری در حال حاضر نیازی به قرنطینه‌سازی ندارد و فعلا در چند کشور محدود مشاهده شده است. همان‌طور که اشاره شد سازمان جهانی بهداشت در جلسه‌ای که ۲ شب قبل داشت، جوانب این موضوع را بررسی کرده و شرایط اضطرار اعلام نکرده است. وی افزود: پایگاه ما اطلاع‌رسانی مى‌کند و اگر افرادى مشکوک به علائم این بیماری باشند به آنجا مراجعه کنند. اگر لازم باشد از آنها نمونه‌برداری می‌شود و در صورت نیاز به بیمارستان‌ها برای بستری شدن هدایت مى‌شوند.
 
*کروناویروس چه نوع بیماری است
واژه «کروناویروس» از کلمه لاتین «Corona» یا کلمه یونانی «Κορώνη» به معنی تاج یا هاله گرفته شده است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است. نسخه ویروسی شایع شده در چین نیز یکی از سویه‌های جدید کروناویروس‌هاست که با عنوان nCoV2019 نامگذاری شده است. کروناویروس‌ها در بدن انسان موجب بروز عفونت‌های تنفسی و بیماری‌هایی شبیه سرماخوردگی و در موارد حادتر ذات‌الریه می‌شوند.
 
* نحوه چکاپ مسافران چین هنگام ورود به کشور
همه مسافران هوایی، آبی و زمینی برای جلوگیری از ورود این ویروس مرگبار غربالگری می‌شوند. معاون بهداشت وزارت بهداشت در جریان بازدید از دفتر مراقبت بهداشت مرزی واقع در فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: تمام مسافران ورودی به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور از مبدأ چین، تحت ارزیابی قرار می‌گیرند و تاکنون موردی از کروناویروس در کشور مشاهده نشده است. دکتر علیرضا رئیسی گفت: برای غربالگری ورودی مسافران از دستگاه‌های تب‌سنج استفاده می‌شود. با توجه به علائم بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی که بیشتر با تب، تنگی نفس و سرفه مشخص هستند، در بدو ورود مسافران ورودی از چین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. وی افزود: در این فرودگاه مسافران گروه هدف، یعنی مسافران کشور چین که از طرف سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده است، هنگام ورود با دستگاه‌هایی مثل تب‌سنج که یک دستگاه خیلی ساده برای غربالگری اولیه هست، تست می‌شوند و چنانچه مسافری تب، سرفه و تنگی نفس داشته باشد، مورد ارزیابی بیشتر قرار می‌گیرد. معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: افراد را بر اساس شدت بیماری و علائم آن از بقیه جدا می‌کنند، توضیحات لازم را به آنها می‌دهند و همکاران ما آنها را به پزشکی که در فرودگاه مستقر است، ارجاع می‌دهند. مانند همین اقدامات به مناسبت‌های مختلف مثل برنامه حج، اربعین یا احیانا اگر نوعی بیماری در جایی از دنیا شیوع پیدا کرده باشد، برای مسافران انجام می‌شود. وی ادامه داد: اگر علائم بیمار خیلی خفیف باشد و نگران‌کننده نباشد، ضمن اینکه این افراد در سامانه ثبت می‌شوند، تا 2 هفته از طریق محل اسکان‌شان اگر هتل باشد یا هر جای دیگر، تحت مراقبت قرار می‌گیرند. ضمن اینکه آموزش‌های خودمراقبتی هم به آنها داده می‌شود. اگر چنانچه علائم هشدار در فرد طی اقامت پیدا شد، می‌تواند مراجعه کند تا اقدامات بعدی برای او انجام شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اما اگر فردی علائم شدیدتری داشته باشد، توسط پزشک و آمبولانس مستقیما به بیمارستانی که از قبل تعیین شده ارجاع داده می‌شود. آن بیمارستان دارای اتاق‌های ایزوله تنفسی است و فردی که دچار بیماری شدید هست تحت مراقبت قرار می‌گیرد. رئیسی گفت: به طور خاص برای بیماری کروناویروس 2 نوبت تست «پی‌سی‌آر» به فاصله ۲۴ ساعت انجام می‌دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد، به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می‌تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد.  رئیسی افزود: خوشبختانه در کشور تاکنون هیچ گزارشی از بیماری کروناویروس نداشته‌ایم. اینکه افراد با علامت تب یا سرفه را تحت معاینه قرار می‌دهیم، فقط به خاطر رعایت احتیاط است، اگرنه وجود این علائم در فرد لزوما نشان‌دهنده کروناویروس نیست. وی ادامه داد: در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی کشور تیم‌های آماده بهداشت مرزی حضور دارند اما بر اساس دستورالعمل بهداشت جهانی، بر چکاپ مسافرانی تاکید شده که از چین وارد کشور می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی حتی محدودتر کرده و گفته هر مسافری را که از شهر «ووهان» چین می‌آید کنترل کنید ولی در کشور ما تمام مسافرانی که از چین می‌آیند مورد چکاپ قرار می‌گیرند. وی افزود: از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ کشور چین چکاپ خروج برای مسافران قرار داده و به افرادی که علائم داشته باشند اجازه خروج نمی‌دهد. افراد بیماری هم که دیده شده‌اند در سایر کشورها، قبل از ۱۵ ژانویه از چین خارج شده‌اند. ما هم به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی دستورالعملی اعلام کرده‌ایم تمام افراد مشکوک را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهند.
***
[افزایش قربانیان کروناویروس به ۵۶ نفر]
با افزایش تلفات کروناویروس در چین، رئیس‌جمهوری این کشور نسبت به وخامت اوضاع هشدار داد. این بیماری تاکنون جان 56 نفر از چینی‌ها را گرفته است. همچنین تاکنون ابتلای نزدیک به 2 هزار نفر به این ویروس کشنده تایید شده است. پس از تایید گزارش‌هایی از فوت ۱۳ بیمار در استان «هوبئی»، رئیس‌جمهوری چین گسترش فزاینده این بیماری را «وضعیتی وخیم» توصیف کرد. در شهر شانگهای اولین مورد فوتی بر اثر ابتلا به کروناویروس تایید شد. همچنین در استان «هوبئی» گزارش‌ها از ابتلای ۳۲۳ نفر دیگر به این بیماری حکایت دارد. در استان «هنان» نیز یک نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده است. منشأ این ویروس شهر «ووهان» در استان «هوبئی» اعلام شده که به دیگر شهرهای چین از جمله پکن گسترش پیدا کرده است. همچنین دولت چین از شناسایی 5 مورد ابتلا به این ویروس در هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان خبر داد. به گزارش اسکای نیوز، در کره‌جنوبی، ژاپن، سنگاپور، تایلند، ویتنام، نپال، استرالیا، مالزی، فرانسه، ایالات متحده و کانادا هم مواردی از ابتلا به این کروناویروس گزارش شده است.

Page Generated in 0/0073 sec