printlogo


کد خبر: 215830تاریخ: 1398/11/8 00:00
ترامپ با طرح معامله قرن در این مقطع زمانی قصد دارد شکست خود را در سیاست خارجی پنهان کند
معامله قرن یا معامله با صهیونیست‌ها

دونالد ترامپ قرار است امروز در حضور بنیامین نتانیاهو، بنی‌گانتس و نمایندگان برخی کشورها از طرح موسوم به معامله قرن رونمایی کند. این رونمایی در حالی انجام می‌شود که شکست دونالد ترامپ در سیاست خارجی امری مسلم است و رسانه‌ها و کارشناسان این طرح را از پیش شکست‌خورده قلمداد می‌کنند و مانور دولت آمریکا روی این طرح را «فریبی سیاسی» برای حمایت از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ می‌دانند. 
معامله قرن عنوان طرحی است که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا در رسانه‌ها مطرح شد. نخستین‌بار این عنوان تقریبا 6 ماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، هنگامی که او قصد داشت برای سفری دوره‌ای به منطقه غرب آسیا سفر کند، در رسانه‌های آمریکایی به ‌عنوان طرح دولت ترامپ برای حل مسأله فلسطین مطرح شد. چندی قبل جزئیات جدیدی از «معامله قرن» افشا شد که بر اساس آن الحاق مناطق وسیعی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی و وضع شروطی برای تضعیف و سخت کردن برپایی دولت فلسطین از جمله بندهای این طرح است که عربستان و حاکمان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بودجه مالی آن را تامین می‌کنند.
ترامپ روز گذشته با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی‌گانتس» رهبر حزب آبی‌وسفید در کاخ سفید دیدار و جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن»‌ را برای آنها تشریح کرد.
مجله تایم در گزارشی در رابطه با دعوت ترامپ از 2 رقیب نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی برای تشریح معامله قرن برای آنها، نوشت: تصمیم ترامپ برای دعوت از هر 2 چهره اسرائیلی به کاخ سفید جهت بررسی طرح «معامله قرن» در واقع اقدامی برای سرپوش گذاشتن بر هرگونه طرح اتهام علیه او درباره طرفداری از نتانیاهو در مقابل گانتس است و هدف از آن حمایت از کمپین انتخاباتی ترامپ است که در حال حاضر با حسابرسی کنگره مواجه است. این گزارش می‌افزاید: علاوه بر اتهامات توطئه و سیاست‌های بی‌ارزش درباره این طرح مخفی، تردیدهای بسیاری نیز درباره آن وجود دارد. تایم به نقل از یک مسؤول سابق وزارت خارجه آمریکا نوشت: این اقدام تنها یک فریب سیاسی است، در واقع من جایی برای بحث و بررسی نمی‌بینم، زیرا این طرح از طرف فلسطینی‌ها رد شده است. معامله قرن در واقع تنها طرحی با هدف اعلام پایبندی دولت آمریکا به امنیت «اسرائیل» است، هر چند در ظاهر «طرح صلحی» برای خاورمیانه معرفی شده است.
چندی پیش نیز خالد قدومی، نماینده سازمان حماس در تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» در رابطه با امکان اجرای معامله قرن با توجه به ماهیت حکومت‌های متحجر منطقه گفت: «میزان ساده‌لوحی سیاسی در بین نخبگان منطقه بسیار تاسف‌آور است، چرا که اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی را نمی‌بینند. ایالات متحده و رژیم صهیونیستی سال‌هاست این معامله پلید را اجرا کرده‌اند. این نخستین‌بار نیست که اینها حقوق حقه فلسطینیان را ضایع می‌کنند. واقعیت این است که سم از مدت‌ها قبل به کالبد این امت تزریق شده و برخی نخبگان به جای زدودن این سم، با سازشکاری، به تشدید اثر این سم کمک می‌کنند. برقراری روابط پنهان برخی کشورهای عربی و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در این راستاست. چشم‌پوشی از قدس و مسجدالاقصی، چند پاره کردن کرانه باختری، سکوت در برابر اعلام بیت‌المقدس به عنوان  پایتخت این رژیم و انتقال برخی سفارتخانه‌ها به قدس و محاصره غزه، شوراندن مردم علیه مقاومت و یهودی‌سازی مسجدالاقصی همگی از اجزای معامله قرن است. آیا باید منتظر ماند تا آنها به ما اعلام کنند معامله قرن همین است؟ آیا این نشانه ساده‌لوحی نخبگان ما نیست؟ آنها در حال حاضر هم مشغول اجرای این طرح هستند. فشارهای مالی و سیاسی علیه گروه‌هایی که در برابر این طرح ایستادگی می‌کنند وجود دارد ولی با تمام این احوال، امید ما به ملت‌های عربی و اسلامی که دل‌شان برای فلسطین و قدس می‌تپد بسیار است که همچنان مقاومت کنند، چرا که مقاومت رکن اصلی مقابله با این حرکت است. تمام همایش‌ها، اجلاس‌ها‌ و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باید متوقف شود و همه این اقدامات بخشی از معامله قرن است که 2 هدف را دنبال می‌کند؛ اول آنکه رژیم صهیونیستی دست برتر را در منطقه به دست آورد و دوم آرمان فلسطین بر اثر عادی‌سازی روابط جهان عرب با رژیم صهیونیستی کمرنگ و به فراموشی سپرده شود. معامله قرن بدون شک به دلیل پایداری جریان مقاومت و هشیاری ملت‌های منطقه به شکست خواهد انجامید. وحدت ما می‌تواند رژیم صهیونیستی را که عامل بی‌ثباتی در منطقه است ریشه کن کند».
 در همین حال، باراک راپید، تحلیلگر امور سیاسی کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: برخی مقامات اسرائیل گفته‌اند کاخ سفید طی هفته‌های اخیر تلاش کرده بود از طریق برخی واسطه‌ها زمینه انجام گفت‌وگوی تلفنی میان ترامپ و ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان را فراهم کند تا وی را در جریان تلاش‌های آمریکا در چارچوب طرح معامله قرن قرار دهد اما همه واسطه‌ها موفق به انجام این مأموریت (گفت‌وگوی تلفنی میان ترامپ و ابومازن) نشدند.

Page Generated in 0/0111 sec