printlogo


کد خبر: 215831تاریخ: 1398/11/8 00:00
برگ برنده دموکرات‌ها در بحبوحه دعوا بر سر احضار شهود در جلسه استیضاح
شهادت بولتون علیه ترامپ در کتاب جدیدش

انتشار بخش‌هایی از کتاب جدید «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در رسانه‌های این کشور سبب شد دونالد ترامپ بار دیگر یکی از نزدیکانش را متهم به دروغگویی کند. این کتاب اگرچه هنوز رسماً منتشر نشده اما بخش‌هایی از آن که روایتگر ماجرای «اوکراین گیت» و اثبات‌کننده ادعای دموکرات‌هاست، توسط روزنامه نیویورک‌تایمز در دسترس عموم قرار گرفته است. اذعان بولتون به باج‌خواهی ترامپ از رئیس جمهور اوکراین برای پیروزی در انتخابات سال آینده در کتاب خود به منزله شهادتی است که دموکرات‌‌ها پیش از این بارها خواهان آن شده بودند. 
به گزارش «وطن امروز»، انتشار بخش‌هایی از کتاب مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در روزنامه نیویورک‌تایمز سبب شد افکار عمومی نسبت به اختلاف دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان بر سر احضار شهود در دادگاه استیضاح ترامپ حساس‌تر شوند. از زمان آغاز مذاکرات برای تشکیل دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در سنا، دموکرات‌ها خواهان این بودند در روند ارائه مستندات استیضاح، برخی شهود از جمله جان بولتون حضور داشته باشند.
جان بولتون در کتاب تازه خود که هنوز منتشر نشده است، رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرده در ماجرای موسوم به «اوکراین گیت» (پرونده‌ای که دموکرات‌ها بر اساس آن به دنبال استیضاح دونالد ترامپ هستند) عمداً کمک‌های نظامی به اوکراین را مسدود کرده بود تا دولت اوکراین در تحقیقات از رقیبش در انتخابات به وی کمک کند. 
روزنامه نیویورک‌تایمز بر اساس متنی از کتاب جدید بولتون که هنوز چاپ نشده و به دست این روزنامه رسیده است، گزارش داد، دونالد ترامپ ماه اوت ۲۰۱۹ به مشاورانش در کاخ سفید گفته بود قصد دارد به مسدود کردن کمک 391 میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین ادامه دهد تا مقامات دولت کی‌یف به تحقیقات از «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها و رقیب انتخاباتی او کمک کنند.
ترامپ در واکنش به انتشار این بخش از کتاب بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را به دروغگویی برای فروش کتابش متهم کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا در این باره چند پیام توئیتری منتشر و همه اتهامات درباره پرونده اوکراین‌گیت را بار دیگر رد کرده است.
او نوشته: «من هرگز به جان بولتون نگفتم کمک نظامی به اوکراین به موضوع تحقیقات [اوکراین] از دموکرات‌ها از قبیل بایدن‌ها بستگی دارد. واقعیت آن است که او هرگز درباره این موضوع زمانی که من علنا او را اخراج کردم، شکایتی نداشت. اگر جان بولتون این را گفته، فقط به خاطر این بوده که کتابش را بفروشد».
ترامپ افزود: «من همچنین به اوکراین اجازه خریداری موشک‌های ضدتانک جاولین [از آمریکا] را دادم. دولت من بسیار بیشتر از دولت قبلی آمریکا [در حمایت از اوکراین] اقدام کرده است».
پیام‌های توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا در رد کتاب منتشر‌نشده بولتون در حالی مطرح شده که نیویورک‌تایمز در گزارش خود درباره این کتاب نوشته است: «اظهارات جنجالی بولتون در بحبوحه دادگاه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا همچنین شامل پیش‌نویس دست‌نوشته‌هایی است که او طی هفته‌های اخیر منتشر کرده است. این نسخه همچنین برای کاخ سفید و برخی مقامات کنونی و پیشین آمریکا که در نوشتن این کتاب موثر هستند نیز ارسال شده است. کتاب شامل نکاتی است که جان بولتون اگر به عنوان شاهد در دادگاه سنا فراخوانده شود به آنها اشاره خواهد کرد».
جان بولتون آوریل 2018 تا سپتامبر 2019 مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا بود. از آنجا که این پست، مقامی ارشد در دفتر اجرایی رئیس‌جمهور است و در زمینه مسائل امنیت ملی فعالیت می‌کند و ریاست کمیته سران این شورا را که وزیر دفاع و وزیر خارجه معمولاً در آن شرکت می‌کنند بر عهده دارد، به اطلاعات طبقه‌بندی شده سطح بالا دسترسی دارد، از این رو اظهارات او چه در جایگاه شهود و چه انتشار کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. 
 
* نیمی از آمریکایی‌ها خواهان برکناری ترامپ هستند
بر اساس نظرسنجی اخیر شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز، نیمی از مردم آمریکا می‌گویند سنا باید به محکومیت و برکناری ترامپ از قدرت رای دهد. نتایج نظرسنجی شبکه خبری فاکس‌نیوز نشان داد ۵۰ درصد مردم آمریکا می‌گویند سنا باید به محکومیت و برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از قدرت رای دهد، در حالی که ۴۴ درصد خلاف این نظر را دارند. عقاید مردمی درباره استیضاح و برکناری ترامپ در میان طرفداران 2 حزب اصلی آمریکا متفاوت است؛ ۸۱ درصد از دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ باید از قدرت کنار گذاشته شود اما ۸۴ درصد از جمهوری‌خواهان عقیده‌ای متفاوت دارند. اکثریت طرفداران کاندیداهای مستقل یعنی ۵۳ درصد هم فکر می‌کنند ترامپ باید کنار گذاشته شود و ۳۴ درصد نظر دیگری دارند.

Page Generated in 0/0063 sec