printlogo


کد خبر: 215834تاریخ: 1398/11/8 00:00
تقابل سرنوشت‌‌ساز امروز استقلال و شهرخودرو مقابل نمایندگان قطر
جواز صعود

امروز یکی از ویژه‌ترین روزهای استقلال و شهرخودرو است. استقلال و شهرخودروی ایران اگر چه نتوانستند در حضور هواداران مشتاق و پرشور خود بازی کنند اما با بردهای دلچسب توانستند اقتدار فوتبال ایران را بار دیگر به رخ آسیا بکشند. 2 تیم حالا باید به مصاف حریفان قطری بروند که قطعا قدرتمندتر از حریفان مرحله قبل هستند. استقلال برابر الکویت فوتبالی زیبا و تاکتیکی را به نمایش گذاشت و با اتکا به فاکتور همبستگی و یکدلی توانست 3 بر صفر حریف کویتی را حذف کند. نمایش آبی‌پوشان همه فوتبال‌دوستان ایرانی را  به درخشش بیشتر امیدوارتر کرد. الریان البته تیمی قدرتمند است که از مدعیان این فصل لیگ فوتبال قطر محسوب می‌شود و از امتیاز میزبانی هم برخوردار است. با این حال استقلال اگر مثل روز شنبه در میدان حاضر شود، پیروزی و رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا دور از دسترس نخواهد بود. خستگی و فشردگی 2 مسابقه که به فاصله کمتر از 4 روز برگزار می‌شود، مشکل اصلی استقلال در این دیدار است. طبق برنامه قبلی بین 2 پلی‌آف 7 روز فاصله وجود داشت، ضمن اینکه استقلالی‌ها مجبور به سفر هم قبل از پلی‌آف اول نبودند. به هر حال استقلال باز هم در شرایط نابرابر به مصاف تیم الریان می‌رود و این مرتبه هم منتظر درخشش پسران آبی‌پوش ایران هستیم. شهر خودروی مشهد هم با مربی جدید خود مجتبی سرآسیایی اولین گام آسیایی را موفقیت‌آمیز برداشت. هر چند فیلمی از آن مسابقه ندیدیم و نمی‌توانیم زیاد درباره کیفیت فنی شهرخودرو صحبت کنیم، با این حال شهرخودرو هم مثل استقلال با خستگی و فشردگی 2 پلی‌آف روبه‌رو است و حریف این تیم هم السیلیه قطر است که می‌تواند برای شهرخودرو خطرساز شود.
 
* آمار رویایی استقلال مقابل الریان
تنها یک شکست در 8 تقابل قبلی مقابل الریان در رقابت‌های آسیایی می‌تواند آماری روحیه‌بخش در آستانه بازی امشب استقلال با رقیب قطری باشد. در یکی از مهم‌ترین بازی‌های دور نهایی پلی‌آف تیم‌های الریان و استقلال در دوحه قطر مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند. باشگاه قطری به عنوان یکی از پرافتخارترین و در عین حال از متمول‌ترین تیم‌های میزبان جام‌جهانی 2022 برای شانزدهمین بار مقابل نماینده‌های ایران صف‌آرایی می‌کند که از 15 تقابل قبلی 8 بازی با استقلال بوده است. در این تقابل‌ها استقلال توانسته آمار رویایی از خود بر جا گذارد و تنها یک بار طعم تلخ شکست مقابل حریف قطری را چشیده تا با استناد به این آمار و نتایج خوب با روحیه‌ای دو چندان امشب در ورزشگاه جاسم بن حمد به مصاف الریان برود. از 8 تقابل مستقیم 2 تیم در آسیا 5 برد برای استقلال ثبت شده، 2 تساوی و تنها یک برد برای الریان که نشان از برتری مطلق آبی‌ها دارد. حال همه امیدوارند در شانزدهمین تقابل الریان با ایرانی‌ها، استقلال بتواند ششمین برد خود مقابل این باشگاه پرستاره قطری را ثبت کند و جواز صعود به مرحله گروهی را به دست آورد. این برد هم برای فرهاد مجیدی و هم طرفداران استقلال می‌تواند یک مسکن آرامبخش آن هم بعد از 2 ماه تراژیک باشد تا به این تیم بیشتر دل ببندند.
 
* راه برد الریان چیست؟
تیم خسته استقلال از بی‌برنامگی، بدون تمرین و با شرایط سخت پرواز به دوبی رفت و الکویت را با ترکیبی از پرس و حمله با 3 گل شکست داد؛ شکستی که اگر بی‌دقتی‌ها نبود می‌توانست سنگین‌تر هم باشد. روز خوب حسینی شنبه خوب استقلال را تکمیل کرد؛ حسینی در چندین مورد به جهت تاکتیک باز استقلال و ایجاد موقعیت برای حریف بویژه از دقیقه 60 به بعد به جهت میل به افزایش گل در بازیکنان استقلال مجبور به واکنش شد تا در پایان بازی تابلو نتیجه 3 بر صفر به نفع  استقلال را نشان دهد. ولی قصه امروز فرق دارد؛ الریان که آخرین بازی لیگ خود را روز پنجشنبه با شکست 4 بر 2 برابر الغرافه پشت سرگذاشت، الریانی است که ماه گذشته 4 گل به الدحیل زد. استراحت بیشتر، تمرین مناسب و وجود ستاره‌هایی از جمله تاباتا هافبک وسط خوشفکر و تمام‌نشدنی الریان در کنار یاسین براهیمی و یوهان بولی ساحل‌عاجی خط حمله الریان را خطرناک نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد در صورت اتخاذ تاکتیک نامناسب، خط دفاع استقلال که آسیب‌پذیر نشان می‌دهد، روز سختی برابر ستاره‌های گرانقیمت الریان خواهد داشت؛ خط دفاعی‌ای که 2 عنصر مهم آن عارف غلامی و سیاوش یزدانی نیز به دلیل آسیب‌دیدگی غایبند. استراماچونی با روش 2-5-3 نوین از هفته ششم با پرس و پوشش فضاهای خالی و کشیدن خط دفاع به نیمه‌های زمین موفق شد با پیروزی‌های پی‌در‌پی و ارائه فوتبال چشم‌نواز به صدر جدول برسد. تیم استقلال که بر اساس داشته‌های حریف و مهره‌خوانی بازی می‌کرد، در اصفهان با تاکتیک پرس و حمله، سپاهان را آزار داد ولی یک هفته بعد در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی با تغییر تاکتیک فضا را از خط حمله پدیده گرفت و باآرامش و بستن منفذهای دفاعی و استفاده از موقعیت‌های ایجاد شده تیر خلاص را به پدیده زد؛ تفکری که می‌تواند راهگشای بازی سه‌شنبه باشد. استقلال برای بردن باید برای خط جلوی الریان برنامه داشته باشد؛ یارگیری من تو من با یاسین براهیمی و یوهان بولی و قطع ارتباط هافبک‌ها و خط دفاع الریان با تاباتا کلید برد استقلال در برابر الریان است. آمار الریان در لیگ قطر 27 گل زده در 13 بازی است اما از آن طرف ۱۱ گل خورده نشان از خط دفاعی ضعیفی دارد که این یعنی فرصت برای شیخ دیاباته و قائدی به اندازه کافی هست. امروز فرهاد می‌تواند متولد شود، «فرهاد مربی» باید مثل «فرهاد بازیکن» سه‌شنبه را متفاوت رقم بزند. فرهاد تا داربی 3 بازی دیگر دارد و در این 10 روز می‌تواند مثل روزهای بزرگی که در بازیگری ساخت، دل‌ها را با خود همراه کند. 
 
* آگیره: بازی مهم و سختی مقابل استقلال داریم
سرمربی الریان پیش از دیدار با استقلال گفت: بازی با استقلال بسیار مهم و سخت است و ما برای این دیدار مهم آماده‌ایم.
دیگو آگیره در نشست خبری این دیدار گفت: بازی با استقلال بسیار مهم و سخت است و ما برای این دیدار مهم آماده‌ایم. سرمربی الریان اضافه کرد: به توانایی بازیکنانم برای این دیدار اطمینان دارم. امیدوارم تیم صعود‌کننده به مرحله بعد الریان باشد. با حضور لی جایک، فرانک کوم، میرکادو و یاسین براهیمی در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهیم داشت. وی در ادامه افزود: این بازی چالشی جدید برای ما است. در میان خطوط خود توازن داریم. اشتباهات گذشته خود را در چند روز گذشته اصلاح کردیم. همه بازیکنان در اوج آمادگی برای دیدار با استقلال هستند. ما به عنوان یک تیم واحد بازی خواهیم کرد و براهیمی بازیکن بزرگی در تیم ما است.
***
[مجیدی: دلیل قانع کننده ای از AFC نشنیدم  که چرا بازی ما در دوبی برگزار شد]
سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: به هیچ‌وجه استقلال نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر نشده است. فرهاد مجیدی در نشست خبری پیش از بازی با الریان اظهار داشت: ابتدا به همه حاضران در این کنفرانس مطبوعاتی سلام می‌کنم. آرزو می‌کنم مصاف با الریان یک بازی خوب باشد. دوست دارم قبل از آغاز سوالات شما خبرنگاران، درباره یک نکته صحبت کنم. قبل از بازی با الکویت هم گفتم که من به عنوان سرمربی استقلال و همه بازیکنانم، هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای ازAFC نشنیده‌ایم که چرا بازی قبلی ما در دوبی برگزار شد. مجیدی ادامه داد: من و بازیکنان استقلال به تصمیم AFC احترام گذاشتیم و راهی دوبی شدیم ولی بیشتر به هواداران‌مان احترام گذاشتیم و به خاطر آنها راهی شدیم. اگر AFC از مشکلات ایران خبر داشته و آن بازی را در دوبی برگزار کرده، حتما AFC از مشکلات پروازی میان کشورهای امارات و قطر هم خبر دارد. بازیکنان من بعد از بازی 2 پرواز داشته‌اند تا به قطر برسند. این اتفاق در کمتر از ۲۴ ساعت رخ داده است. من ۲۰ سال در این منطقه بازی کرده‌ام. وی درباره شناختش از الریان قطر تصریح کرد: الریان، تیم بسیار خوبی است. بازی‌های این تیم را با دقت بررسی کرده‌ایم. درست است که در چند بازی‌ اخیر نتایج خوبی کسب نکرده است اما آنها تیم بسیار منسجمی هستند. امیدوارم بازیکنان استقلال با وجود خستگی، بتوانند مثل بازی قبلی بازی بسیار خوبی را به نمایش بگذارند. فرهاد مجیدی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره بازی امروز و اینکه آیا استقلال نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر شده است، گفت: به هیچ‌وجه استقلال ضعیف‌تر نشده است. استقلال امسال با آقای استراماچونی شروع کرد و مشکلاتی به وجود آمد که او نتوانست ادامه دهد. استقلال 3 بازی را بدون سرمربی انجام داد ولی شما بدانید این تیم یکی از بهترین تیم‌های تاریخ باشگاه استقلال است. استقلال تیمی است که 2 بار قهرمان آسیا شده و در بدترین شرایط هم استقلال همیشه استقلال است.

Page Generated in 0/0123 sec