printlogo


کد خبر: 215848تاریخ: 1398/11/8 00:00
گزارش «وطن امروز» از علل افزایش سوانح هوایی
هواپیمایی در خیابان
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز»: این سوانح طبیعی است!

هنوز اخبار نقص فنی هواپیمای تهران- استانبول در روز جمعه و یک روز پس از آن آتش گرفتن موتور هواپیمای مسافری پرواز تهران- گرگان در روز شنبه سر زبان‌ها بود که روز یکشنبه هم در اتفاقی عجیب خبر خروج هواپیمای مسافری تهران- ماهشهر از باند فرودگاه روی خروجی خبرگزاری‌ها نشست؛ خبری که همه را شوکه کرد، چرا که از ابتدای هفته جاری هر روز شاهد اعلام اخبار نگران‌کننده درباره ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور هستیم.
به گزارش «وطن امروز»، پرواز شماره 6936 شرکت هواپیمایی کاسپین مسیر تهران به ماهشهر صبح دیروز پس از فرود در فرودگاه بندر ماهشهر از باند فرودگاه خارج شد.
پرواز کاسپین در ساعت 6 و 40 دقیقه از فرودگاه تهران حرکت کرد و در ساعت 7 و 50 دقیقه در فرودگاه ماهشهر فرود آمد که پس از فرود از باند فرودگاه منحرف و در جاده و نزدیکی پل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی متوقف شد.
این هواپیما از نوع بوئینگ MD با 144 نفر سرنشین بود که 136 نفر مسافر و 8 نفر خدمه پرواز بودند و پس از فرود و توقف هواپیما به کمک عوامل امدادی از هواپیما خارج شدند.
 
* اعزام تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری به ماهشهر
سازمان هواپیمایی کشوری از اعزام تیم کارشناسی این سازمان به منظور بررسی چگونگی خروج هواپیمای شرکت هواپیمایی کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر که دیروز اتفاق افتاد، خبر داد. البته موضوع خروج هواپیما از باند در دست بررسی است و چرایی این موضوع منوط به اعلام نتایج بررسی‌های تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری است.
 
* ارابه‌های فرود هواپیما هنگام فرود جدا شد
هواپیمای کاسپین هنگام فرود، به علل نامعلوم نتوانسته بود سرعت خود را در حد استاندارد کاهش دهد و در نتیجه ارابه‌های فرود آن شکسته و جدا شده است. بر اساس اطلاعات موجود، هواپیمای MD به علامت ثبت EP-CPZ متعلق به هواپیمایی کاسپین پس از فرود، از انتهای باند خارج شده و بعد از عبور از فنس‌های انتهای باند، وارد ابتدای اتوبان ماهشهر- اهواز می‌شود. به گزارش خبرگزاری‌ها، هنگام فرود، ارابه‌های فرود هواپیما جدا شده و سپس اندکی سر خورده و متوقف شده است. شاهدان عینی و مسافران از سرعت بالای هواپیما هنگام فرود خبر دادند؛ خوشبختانه همه مسافران این پرواز در سلامت کامل و از طریق در‌های خروج اضطراری موفق به خروج از هواپیما شدند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره علت وقوع این حادثه گفت: با خروج هواپیمای پرواز کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر خوشبختانه هیچ یک از مسافران این پرواز آسیب ندیده و همگی در سلامت کامل از هواپیما خارج و به سالن ترانزیت فرودگاه منتقل شده‌اند.
رضا جعفرزاده تصریح کرد: پرواز شماره ۶۹۳۶ شرکت هواپیمایی کاسپین که صبح امروز (دیروز) از باند فرودگاه ماهشهر خارج شده، ۱۳۵ مسافر داشته است که خوشبختانه هیچ یک از مسافران کاسپین آسیب ندیده‌اند و همگی در سلامت از هواپیما خارج و به سالن ترانزیت فرودگاه منتقل شده‌اند.
وی اظهار داشت: هواپیمای بوئینگ MD شرکت هواپیمایی کاسپین از مبدأ تهران در ساعت ۷:۵۰ صبح امروز(دوشنبه) پس از فرود در باند فرودگاه ماهشهر از باند خارج شد که علت آن در دست بررسی است.
جعفرزاده افزود: بلافاصله تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری به همراه گروه فنی شرکت هواپیمایی کاسپین برای بررسی علت خروج هواپیما از باند به ماهشهر اعزام شد.
وی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که چه باید کرد تا در آینده چنین اتفاقاتی در ناوگان حمل‌ونقل هوایی رخ ندهد، افزود: حجم پروازهایی که انجام می‌شود در زمان پیک 1020 پرواز و در زمان غیرپیک 700 تا 800 پرواز است که ممکن است چند پرواز در یک مقطع زمانی توسط یک هواپیما انجام شود و مشکلات این‌چنینی رخ دهد. 
وی اضافه کرد: باید به صراحت روشن شود که چرا اینگونه اتفاقات باید بیفتد، البته کارشناسان این سازمان در حال بررسی دقیق علت وقوع این حادثه هستند، بنابراین الان که علت مشخص نیست نمی‌شود در این زمینه قضاوت کرد.
جعفرزاده در پاسخ به سوال دیگر «وطن امروز» که چرا طی 3 روز اخیر 3 بار اتفاق این‌چنینی در ناوگان هوایی کشور افتاده است؟ گفت: هر چند بخش حمل‌ونقل هوایی در ایران از نظارت بالایی برخوردار است اما باید علت‌ها را دید و درباره چرایی بروز چنین اتفاقاتی باید علل آن را به مردم اطلاع داد، البته در تمام دنیا و در شرایطی که آنها از مدرن‌ترین هواپیما‌های روز دنیا برخوردارند، چنین اتفاقاتی دیده می‌شود.  وی افزود: البته بهترین خلبان‌های دنیا در کشور ایران وجود دارند و تبحر و تخصص آنها در کنترل هواپیما زبانزد دنیاست. آنگونه که عملکرد آنها طی چند واقعه اخیر هوایی در این چند روز مشاهده شده است البته این همه کار نیست و باید دقت‌ها و بررسی‌ها بیشتر شود تا اعتماد عمومی به مسافران هوایی بازگردد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خلبان پرواز، پیش از فرود در باند فرودگاه ماهشهر، گزارشی از نقص احتمالی به برج مراقبت اعلام کرده یا خیر، گفت: در حال حاضر امکان اظهارنظر در این زمینه وجود ندارد و با توجه به اعزام تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشور و تیم فنی کاسپین، ابعاد موضوع بررسی می‌شود و نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.
 
* خلبان دیر لندینگ کرده است
مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان هم در تشریح این حادثه گفت: دلیل حادثه به بررسی بیشتری نیاز دارد ولی خوشبختانه طبق بررسی‌های اولیه به مسافران آسیبی نرسیده است. محمدرضا رضایی افزود: بر اساس اطلاعاتی که به ما داده‌اند، علت این حادثه این بوده که خلبان دیر لندینگ کرده است و همین امر باعث شده هواپیما هنگام فرود از باند خارج شود و با سرعت در اتوبان و منطقه مسکونی حوالی فرودگاه حرکت کند. مسعود شعبانلو، رئیس روابط عمومی شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، اظهار داشت: به علت خروج پرواز تهران- بندرماهشهر از باند فرودگاه و توقف در جاده نزدیک فرودگاه، این مسیر برای مدتی طولانی بسته و برای تردد شهروندان مسیر دیگری جایگزین شد. علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز در این باره گفت: تیم‌های عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در حادثه هواپیمایی در فرودگاه ماهشهر حضور پیدا کردند. وی افزود: 2 فرد مصدوم که از ناحیه پا دچار مصدومیت سطحی شده بودند توسط عوامل امدادی این جمعیت به مرکز درمانی انتقال یافتند.
 
* اعزام تیم کارشناسی از تهران
به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان، این هواپیما هیچ‌گونه نقص فنی نداشت و تمام مسافران در سلامت کامل از هواپیما خارج شدند. پس از وقوع این حادثه جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان ماهشهر با حضور مسؤولان این شهرستان برگزار شد. این در حالی است که  سازمان هواپیمایی کشوری نیز تیمی از کارشناسان را برای بررسی چگونگی خروج هواپیمای شرکت هواپیمایی کاسپین از باند فرودگاه ماهشهر به این بندر اعزام کرد. محور ماهشهر- سربندر نیز دیروز به علت فرود اضطراری هواپیمای مسافری مسدود شده بود. رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان در این باره، اظهار داشت: اقدامات ایمنی جابه‌جایی هواپیما در حال انجام است و همه تجهیزات مورد نیاز برای جابه‌جایی نیز فراهم است.
***
[فنون تخصصی شرکت‌های هواپیمایی باید به اشتراک گذاشته شود]
کارشناس هوانوردی درباره علت تعدد بروز حوادث هوایی در چند روز اخیر، گفت: تا زمانی که کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری با انجام بررسی‌های تخصصی علل بروز چنین اتفاقاتی را مشخص نکنند، هر گونه اظهارنظری حرفه‌ای نیست اما باید گفت سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی نباید نسبت به نظارت بیشتر و تقویت نقاط ضعف صنعت هواپیمایی کم‌توجه باشند. آرمان بیات در گفت‌وگو با «وطن امروز» به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها در شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و گفت: تقویت ضعف‌های صنعت هواپیمایی کشور نیازمند کار کارشناسی شده دقیق است. حال از آنجا که سازمان هواپیمایی کشوری بخش از امورات را به شرکت‌هایی هواپیمایی محول کرده است، بنابراین آنها نباید نسبت به این موضوع کم‌توجه شوند. وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی از لحاظ حرفه‌ای و در یک پروسه تخصصی مطابق نظامنامه فی‌مابین نظارت‌ها را انجام می‌دهند که البته برخی شرکت‌های هواپیمایی در این بخش از توانایی بالاتری برخوردارند، بنابراین این توانایی باید در بین شرکت‌ها دیگر به اشتراک گذاشته شود تا مشکلات احتمالی شناسایی و با خرد جمعی و تخصصی حل شود.

Page Generated in 0/0043 sec