printlogo


کد خبر: 215856تاریخ: 1398/11/8 00:00
اخبار

نرخ ارز محاسباتی کالاهای وارداتی در گمرک واقعی شود
رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی حاصل یک رأی‌گیری و محاسبه اشتباه بود، گفت: باید نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی کالاهای وارداتی، نرخ نیمایی قرار گیرد. طهماسب مظاهری در گفت‌وگویی رادیویی در پاسخ به این پرسش که تغییر نرخ ارز محاسباتی کالای وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی چه تفاوتی دارد، اظهار داشت: اگر این ارز واقعی شود، مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد که رو به اصلاح و واقع‌بینی است. نرخ برابری ریال و دلار ۴۲۰۰ تومان نیست بلکه این نرخ حاصل یک برآورد و محاسبه اشتباه و رأی‌گیری بوده است. وی تاکید کرد: اصراری که کماکان روی ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد اشتباه بوده و باید به نرخ نیمایی که واقعی‌تر است در محاسبات و مبانی تبدیل شود.
***
طرح جدید بانکداری می‌تواند نتایج بدی داشته باشد
کارشناس اقتصاد با انتقاد از برخی مواد طرح جدید بانکداری گفت: این طرح از قانون قبلی بهتر است ولی می‌تواند نتایج بدتری داشته باشد. علی سعدوندی در پاسخ به اینکه اولویت‌بندی اهداف بانک مرکزی چطور باید انجام شود؟ گفت: هدف اصلی بانک‌های مرکزی در تمام دنیا کنترل تورم بوده است هر چند نظریات جدیدی نیز ابداع شده تا مأموریت‌های جدیدی به بانک مرکزی به منظور توسعه و رشد محول کند، البته در محیطی که انتظارات تورمی از بین رفته باشد. سعدوندی گفت: تا الان بانک مرکزی برای دولت بود اما با این طرح بانک مرکزی تبدیل می‌شود به بانک بانک‌ها. وی با بیان اینکه تضمین ثبات و سلامت بانک‌ها با هدف مهم کنترل تورم تعارض دارد، گفت: اگر هدف‌گذاری تورم انجام شود، بانک مرکزی می‌تواند به رشد اقتصادی و اشتغال پایدار هم برسد اما بدون کنترل تورم و تثبیت قیمت‌ها نمی‌توانیم گامی برای رشد اقتصادی برداریم. وی با بیان اینکه نمی‌توان انتظارات تورمی را کم کرد مگر با افزایش اعتبار و استقلال بانک مرکزی، افزود: در طرح جدید بانکداری، بانک مرکزی استقلال ندارد. با این طرح به جایی نخواهیم رسید، چرا که ادامه وضعیت فعلی را خواهیم داشت. وی گفت: در این طرح نظام ارزی شناور مدیریت شده درنظر گرفته شده، مگر داریم؟ این همه سال این طرح اجرا شد چه نتیجه‌ای دیدیم. با این طرح مدیریت بازار ارز از جیب مردم انجام می‌شود. مدرس اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه سوبسید تجارت خارجی در طرح شناور مدیریت شده از هزینه‌های فقرزدایی تأمین می‌شود، گفت: نظام شناور مدیریت شده به معنای سرکوب قیمت ارز است و اصلا نمی‌تواند به عنوان اقدام مثبت در راستای مدیریت ارزی و بانک مرکزی درنظر گرفته شود.
***
انعقاد قرارداد 15 هزار تن ریل ملی
معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: بابت خرید 15 هزار تن ریل ملی قراردادی با ذوب‌آهن به امضا رسید و 50 هزار تن ریل دیگر هم در مرحله اولیه قرارداد است. خیرالله خادمی ادامه داد: برای 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی قرارداد داریم و در 3 سال گذشته 970 کیلومتر خط ریلی افتتاح شده است و 5 مرکز استان نظیر ارومیه، کرمانشاه، همدان و رشت به شبکه ریلی متصل شده است.
***
شاخص کل بورس تهران 2355 واحد رشد کرد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 2355 واحد به رکورد بی‌نظیر 420 هزار و 668 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن 901 واحد رشد کرد و به رقم 138 هزار و 234 واحد رسید.
***
در پایان مهر ۹۸ نسبت به مهر ۹۷
سپرده‌های بانکی ۲۹ درصد افزایش یافت
آمارهای بانک مرکزی از افزایش 2/29 درصدی مانده سپرده‌ها و 3/22 درصدی مانده تسهیلات بانکی تا پایان مهر ۹۸ نسبت به مقطع مشابه پارسال حکایت دارد. گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان مهر سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر 6/23725 هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 2/5356 هزار میلیارد ریال (2/29 درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل 2/3052 هزار میلیارد ریال (8/14 درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده 4/12843 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد معادل ۶۳ هزار میلیارد ریال است. مانده کل تسهیلات بالغ بر 8/16947 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 8/3093 هزار میلیارد ریال (3/22 درصد) و نسبت به پایان سال قبل 6/1857 هزار میلیارد ریال (3/12 درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده 3/10946 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد معادل 3/60 هزار میلیارد ریال است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی 6/79 درصد است که نسبت به پایان مهر ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب 5/4 و 7/1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این نسبت در استان تهران ۹۴ درصد و در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد 8/107 درصد است.

Page Generated in 0/0067 sec