printlogo


کد خبر: 215859تاریخ: 1398/11/8 00:00
رئیس جمهور چند روز پس از هجمه به شورای نگهبان، انتخابات را تشریفات نامید
روحانی علیه انتخابات

گروه سیاسی: در فاصله کمتر از یک ماه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حسن روحانی ضمن هجمه به شورای نگهبان، به صورت تلویحی انتخابات در نظام اسلامی را تشریفات خواند!
به گزارش «وطن امروز»، چند روز پس از هجمه تامل‌برانگیز رئیس‌جمهور به شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس پیش رو، او روز گذشته فاز تازه‌ای از پروژه انتخاباتی خود را کلید زد. روحانی که دیروز در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت: بزرگ‌ترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود. جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند یک همچون روزی برای کشور ما پیش بیاید، چون در زمان رژیم گذشته یادتان است که در حوزه‌های انتخابیه یک عده‌ای می‌آمدند ولی همه می‌دانستند وکیل چه کسی است؛ می‌گفتند فلانی است و از تهران تعیین شده است.
وی افزود: اگر بنا شد ما کشوری داشته باشیم-  مثال می‌زنم ممکن است با واقعیت این مثال من فاصله داشته باشد- فرض کنید کشوری داریم که در آن 3 تا سلیقه وجود دارد؛ یک سلیقه اصولگرا، یک سلیقه اصلاح‌طلب و یک سلیقه اعتدال‌گراست. گفتم مثال می‌زنم، ممکن است 4 یا 5 گروه باشد. اگر روی این فرض، جامعه ما 3 نوع سلیقه داشت، آن وقت در انتخابات، یک سلیقه فراوان و یکی دیگر یک دانه را باید با ذره‌بین و تلسکوپ در آسمان هفتم پیدایش کرد و یک سلیقه هم که اصلا نیست و وجود ندارد! روحانی در ادامه تصریح کرد: خودم اقداماتی را انجام دادم و نامه‌های لازم را نوشتم و مصلحت ندیدم برخی از نامه‌ها را منتشر کنم. همه ما باید تلاش کنیم و این رقابتی بودن را درست کنیم. ما الان در اینجا در رقابت مشکل داریم؛ یک ذره بیشتر یا کمتر. ممکن است از یک ذره بیشتر باشد الان.
روحانی افزود: اینکه نمی‌شود نهادهای اصلی قانونی، 4 رکنی که باید بگویند این فرد صالح است یا نیست، همه گزارش درست دادند و یکی را فرستادند در یک کوچه‌ای و اصلاً معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته، بعد آمده گزارشی نوشته؛ مگر می‌شود با یک چنین چیزی کشور را اداره کرد. اگر می‌خواهیم با رفتن در خانه‌ها  درست کنیم، پس این دستگاه‌ها را تعطیل کنیم. وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و دادگستری را برای چه داریم؟ برویم همان در خانه‌ها و از 2 همسایه بپرسیم. روحانی در ادامه مدعی شد: خیلی از انتخابات در تجمیع مشکل پیدا می‌کنند!
 
* پاسخگو باش!
اظهارات تند روحانی چند روز پس از آن بیان می‌شود که او هفته گذشته اتهامات مشابهی را درباره روند بررسی صلاحیت‌ها به شورای نگهبان نسبت داده بود. آن اظهارات، هرچند با واکنش تعدادی از اعضای شورای نگهبان مواجه شد و حتی آیت‌الله جنتی از روحانی خواست از بیان اظهاراتی که موجب سوءاستفاده دشمن می‌شود، پرهیز کند، با این حال سخنان دیروز روحانی حاکی از آن است که او اصرار دارد بر رویه اخیر خود پافشاری کند و این مسیر را ادامه دهد. 
به نظر می‌رسد یک علت مهم بیان اظهارات اخیر توسط روحانی، دست خالی او و دولت در سایر حوزه‌ها باشد. به‌عنوان مثال در حوزه سیاست خارجی که دال مرکزی دولت روحانی بر آن استوار بود، شاهدیم 20 ماه پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپایی کمترین قدمی در حمایت از اقتصاد ایران برنداشته و وزیر امور‌خارجه دولت از فروختن شرافت اروپا در مقابل آمریکا سخن می‌گوید.
بازگشت تحریم‌های بیشتر، گرانی‌های روزافزون، آشفته‌بازار مسکن و سیل نقدینگی بی‌سابقه، مشت نمونه خروار عملکرد 7 ساله دولت روحانی است. طبیعی است که روحانی به‌جای پاسخگویی درباره این مسائل، سطح منازعات را به موضوعات سیاسی کشانده و از پاسخگویی درباره عملکرد خود در حوزه کارآمدی شانه خالی کند.

Page Generated in 0/0062 sec