printlogo


کد خبر: 215860تاریخ: 1398/11/8 00:00
جمعی از مردم و دانشجویان در اعتراض به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه تجمع برگزار کردند
اعتراض مردم به ظریف

گروه سیاسی: جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم عصر دیروز در اعتراض به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف درباره امکان مذاکره با آمریکا، مقابل ساختمان وزارت امور خارجه تجمع کردند. به گزارش «وطن امروز»، جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم عصر دیروز در اعتراض به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره امکان مذاکره با آمریکا حتی پس از ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه توسط این کشور، مقابل ساختمان وزارت امور خارجه تجمع کردند. وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل که روز شنبه منتشر شد، درباره احتمال مذاکره با آمریکا در پی ترور سپهبد سلیمانی گفته بود: «خیر! من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم. آنها میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا خسارت عظیمی به مردم ایران وارد آورده است. روزی خواهد رسید که آنها مجبور می‌شوند این خسارات را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم».
در اعتراض به این سخنان ظریف، دانشجویان و مردم با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با انجام هرگونه مذاکره با آمریکا اعلام کردند و از وزیر امور خارجه کشورمان خواستند از مردم بابت اظهارات اخیرش عذرخواهی کند. تجمع‌کنندگان همچنین با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» انزجار خود را به سیاست‌های خصمانه سردمداران جنایتکار این کشور نشان دادند. «آقای ظریف، وزیر امور خارجه کدام کشور هستید؟»، «چرا صدای خون ریخته شده حاج قاسم را نمی‌شنوید؟»، «آقای ظریف، مردم چگونه بگویند که مخالف مذاکره‌اند» و... دست‌نوشته‌هایی بود که تجمع‌کنندگان مقابل ساختمان وزارت امور خارجه در دست داشتند. برخی دیگر از شعارهای مردم و دانشجویان تجمع‌کننده در اعتراض به سخنان محمدجواد ظریف به این شرح است: «ایرانی می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «هیهات منا‌الذله»، «نه سازش، نه تسلیم؛ نبرد با آمریکا» ،«دولت آمریکایی نمی‌خواهیم»، «حرف ما یک کلام، انتقام، انتقام»، «هسته‌ای را دادید رفت، غیرت‌مان را نمی‌دهیم»، «مذاکره با دشمن، خنجر زدن به میهن» و «نه سازش، نه تسلیم؛ انتقام، انتقام». طبق این گزارش بسیاری از افراد تجمع‌کننده همچنین تصاویری از شهید حاج قاسم سلیمانی در دست داشتند. برخی دیگر از تجمع‌کنندگان هم دست‌نوشته‌هایی داشتند که نشان‌دهنده اعتراض آنها به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه بود. 
 
* واکنش مجلس به اظهارات ظریف
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز  در نشست اخیر این کمیسیون نسبت به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکره با آمریکا عکس‌العمل شدید نشان دادند. دیروز همچنین نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی از هیأت‌رئیسه مجلس خواست فوراً استیضاح ظریف را درباره اظهارنظر اخیر او مبنی بر مذاکره با آمریکا در دستور کار مجلس قرار دهد. به گزارش مهر، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در تذکر شفاهی گفت: هنوز یک ماه از شهادت سردار سلیمانی نگذشته است که ظریف در اظهارنظری سخیف دل ملت ایران و مردم کرمان را آتش زد و ملت ایران را عصبانی کرد. وی تصریح کرد: آقای ظریف! شما وزیر امور خارجه ایران هستید یا کشور دیگری؟ ملت ایران قرار است آمریکا را سر میز محاکمه بکشاند و شما دم از مذاکره می‌زنید! نماینده مردم کرمان همچنین خطاب به حسن روحانی تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور! این چه نوع سیاست خارجی‌ای است؟! پورابراهیمی از هیأت‌رئیسه مجلس خواست استیضاح وزیر امور خارجه درباره اظهارنظر سخیفش درباره مذاکره با آمریکا را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دهد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نیز در تذکر شفاهی اظهار داشت: مثلث دیپلماسی ایران عزت، حکمت و مصلحت است. آقای ظریف، مواضع شبهه‌ناک شما با این مثلث تناسب ندارد و مغایر است و باعث گستاخی «ترامپ» شد. وی تاکید کرد: اگر درک درستی از شرایط بعد از شهادت سردار سلیمانی ندارید که واویلا؛ اگر درک درستی دارید، این مواضع ناصواب شما جای بسی تعجب دارد.

Page Generated in 0/0174 sec