printlogo


کد خبر: 215872تاریخ: 1398/11/12 00:00
ابراهیم داروغه‌زاده در مراسم رونمایی از پوستر و تندیس سیمرغ جشنواره فیلم فجر: همه سینماگران در «فجر ۳۸» حضور دارند
شروع فجر ۳۸ با سیمرغ ایرانی

گروه فرهنگ و هنر: واپسین اتفاق قبل از آغاز ماراتن امسال جشنواره فیلم فجر، برگزاری نشست دبیر این رویداد با اهالی رسانه و رونمایی از سیمرغ ایرانی این دوره از جشنواره بود که صبح روز پنجشنبه برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در بخش ابتدایی نشست سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر از تندیس ایرانی سیمرغ جشنواره فیلم فجر و پوستر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر که توسط حمیدرضا بیدقی طراحی شده است، رونمایی شد.
 
* همه سینماگران در جشنواره حضور دارند
ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره سی‌و‌هشتم فجر در سخنانی در ارتباط با ماجرای انصراف برخی هنرمندان از حضور در جشنواره فیلم فجر امسال گفت: امسال دی‌ماه سختی را داشتیم که از آن جمله شهادت سردار سلیمانی بود؛ سردار سلیمانی و سربازانش در خارج از مرزهای وطن از کشور دفاع می‌کردند. اتفاق بعدی سقوط هواپیما بود و در چنین شرایطی برخی سینماگران اعلام کردند نمی‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند، با هنرمندان صحبت شد و در نهایت همه سینماگران در جشنواره حضور دارند. امیدوارم رسالت سینما که به تصویر کشیدن مظلومیت مردم ایران است، بخوبی انجام دهند.
 
* فضاسازی «تحریم جشنواره» از خارج از کشور بود
داروغه‌زاده درباره فضاسازی‌های شکل گرفته از سوی برخی چهره‌های فعال در خارج از کشور برای تحریم جشنواره فجر و حمایت برخی سینماگران داخلی از این تصمیم اظهار کرد: درباره تحریم باید گفت یک فضاسازی رسانه‌ای از خارج از کشور بود، شاید برخی هنرمندان به دنبال حضور و شرکت در جشنواره نبودند و این امر را نمی‌توانیم تحریم بدانیم و در عین حال ما نیز هیچ تحریمی ندیدیم.
 
* فشاری از بیرون برای ممیزی آثار فجر نبوده است
داروغه‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با رد این شایعه که فشارهای بیرونی بر جشنواره امسال باعث انتخاب نشدن برخی آثار شده است، اظهار کرد: هیأت انتخاب فیلم‌هایی را که پروانه ساخت سینمایی داشته بررسی می‌کند. هیچ نهادی دخیل نیست و هیأت انتخاب خودش انتخاب کرده و هیچ فیلمی قبل از اینکه هیأت انتخاب آن را ببیند از جشنواره کنار گذاشته نشده است. امسال هیچ اعمال نظری از هیچ نهادی نداشتیم. این نکته را باید بگویم که برخی فیلم‌ها موضوع‌شان ارتباط مستقیمی با یک نهاد دارد و این فیلم‌ها خودشان از قبل به لحاظ تخصصی مشاوره می‌گیرند. حتی فیلمی که مدنظر شماست از نظر قوه‌قضائیه هیچ مشکلی نداشته است.
 
* اضافه شدن جایزه شهید سلیمانی با خواست اهالی سینما
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره افزایش تعداد داوران گفت: خواستیم داوری تخصصی‌تر شود و برای بخش فنی ۲ داور انتخاب کردیم و در نهایت تعداد داوران به ۹ نفر رسید. او همچنین در ارتباط با اضافه کردن جایزه شهید سلیمانی به جشنواره فجر امسال نیز توضیح داد: جایزه سردار سلیمانی هم خواست خود سینماگران بوده و قرار است برای بزرگداشت نام و یاد ایشان برگزار شود.
 
* کیمیایی هم به فجر می‌آید
دبیر جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر درباره حضور مسعود کیمیایی در جشنواره فجر امسال در شرایطی که پیش از این اعلام کرده بود قصدی برای حضور در جشنواره امسال ندارد، اظهار کرد: کیمیایی نیز در جشنواره حضور دارد. کیمیایی یکی از خاطره‌انگیزترین کارگردان‌های سینمای ایران است و همیشه فیلم‌هایش در جشنواره مورد استقبال قرار می‌گیرد و بی‌شک امسال نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.
 
* فقط خریدهای الکترونیک در آرای مردمی حساب است
دبیر جشنواره درباره آمار استقبال مردمی از جشنواره و افزودن به سالن‌های مردمی و کاهش پیدا کردن سهمیه نهادها و ارگان‌ها توضیح داد: امسال ما ظرفیت سالن‌های مردمی را افزایش دادیم. پارسال ۷۵۰۰ صندلی بود اما امسال بیش از ۹ هزار صندلی است و مثل سال قبل بلیت‌ها در همان ساعت‌های اولیه به فروش رفت. نهادهایی که برای کارمندان‌شان بلیت می‌خواهند در اختیارشان قرار داده می‌شود اما جزو آرای مردمی به حساب نمی‌آیند و فقط خریدهای الکترونیک در آرای مردمی حساب است.
 
* انصراف از جشنواره از اختیارات تهیه‌کننده است
داروغه‌زاده درباره فیلم‌هایی که ممکن است به جشنواره نرسند و الزام حضور فردی که اعلام کرده در جشنواره حضور ندارد، بیان کرد: آقای معادی هیچ‌وقت نگفتند جشنواره را تحریم می‌کنند و طی صحبتی که شده ممکن است در مراسم و نشست فیلم‌شان حضور یابند. ما فیلم‌ها را فارغ از این مسائل بررسی می‌کنیم و بررسی فیلم‌ها جزو حقوق تهیه‌کننده است و در صورتی فیلمی از داوری خارج می‌شود که تهیه‌کننده اعلام انصراف دهد. ما امیدواریم همه هنرمندان در جشنواره حضور داشته باشند. اگر هم فیلمی به جشنواره نرسد، بر اساس اولویت از رزروها استفاده می‌کنیم.
 
* مسأله حل نشده فیلم‌های ویدئویی برای فجر
داروغه‌زاده در ادامه این نشست درباره بحث مجوزهای فیلم‌اولی‌ها تاکید کرد: بحث مجوز فیلم‌اولی‌ها نیز هنوز در خانه سینما و سازمان سینمایی و حتی کانون کارگردانان حل نشده است و به همین دلیل نیز هنوز تکلیف معلوم نیست و ما هم نمی‌دانیم باید فیلم کارگردانانی که اثرشان پروانه ویدئویی دارد، انتخاب کنیم یا نه. از همین رو باید این مشکل از سوی این نهادها برطرف شود. در پایان مراسم دبیر سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر از مدیریت پردیس ملت تشکر و عنوان کرد: به جای مراسم افتتاحیه هزینه آن صرف خرید کالا و وسایل مورد نیاز برای سیل‌زدگان شده است و برخی سینماگران نیز در این پروژه شریک خواهند بود. شنبه ساعت یک بعد از ظهر کاروان وسایل به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود.
***
[بازی در جشنواره]
این شماره روزنامه در اولین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر و زمانی منتشر می‌شود که هنوز هیچ فیلمی در جشنواره اکران نشده است. اطلاعات عمومی از خروجی فنی و تکنیکی و محتوایی فیلم‌ها هم آنچنان  مشخص نیست. حداقل این است که برآوردی کلی از کارگردانی‌ها، بازی‌ها و دیگر مولفه‌های مهم فیلم‌ها و میزان برتری یکی بر دیگری وجود ندارد. با این همه، حرف و حدیث‌ها درباره داوری بخش‌های مختلف از همین روزهای اول در میان اهالی رسانه کم نیست. بازی جواد عزتی در چند فیلم به عنوان نقش اول و نقش مکمل، بازی پیمان معادی در «درخت گردو»، نقش‌آفرینی امیر جدیدی در «روز صفر» و البته نقش‌آفرینی فرامرز قریبیان در شمایلی متفاوت در «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا، در میان بازی‌ها و بازیگران دیگر، در رسانه‌ها برجسته شده‌اند. در میان این بازیگران البته پیمان معادی به صراحت از عدم تمایل برای داوری شدن بازی‌اش در جشنواره صحبت به میان آورده و انتخاب را برای هیأت داوران راحت‌تر کرده است. معادی چندی پیش در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «من با کدام دل شاد بروم جشنواره که جشن بگیرم؟! نمی‌توانم».

Page Generated in 0/0158 sec