printlogo


کد خبر: 215894تاریخ: 1398/11/12 00:00
سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری اعلام کرد
صدای آژیر کرونا
توقف پروازهای رفت و برگشت ایران به چین

گروه اجتماعی: با ادامه انتشار گسترده ویروس کرونا در جهان سرانجام سازمان جهانی بهداشت آژیر خطر را به صدا درآورد.
بر این اساس سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع ویروس کرونا را به عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.
از طرفی با انتشار خبر بستری شدن 2 تبعه چینی در تبریز بیش از پیش خطر شیوع این ویروس مرگبار در کشور احساس می‌شود.
به گزارش «وطن امروز»، با انتشار خبر بستری شدن 2 تبعه چینی در تبریز حساسیت‌ها بالا رفت. حالا اما مدیران وزارت بهداشت می‌گویند کرونا هنوز به ایران نیامده ولی خواهد آمد!
محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره بستری شدن 2 مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا گفت: این 2 زن چینی 36 و 37 ساله که از چین به جمهوری آذربایجان سفر کرده بودند، روز پنجشنبه از مرز آستارا وارد کشور شدند. این دو نفر با علائم تب و شبه‌آنفلوآنزا به یکی از بیمارستان‌های تبریز مراجعه کردند و به سرعت قرنطینه شدند و فعلا خطری برای انتشار احتمالی ویروس کرونا وجود ندارد. البته ابتلا به ویروس کرونا در این 2 تبعه چینی تایید نشده است.
سازمان جهانی بهداشت در نشستی که روز پنجشنبه (۱۰ بهمن) برگزار کرد، شیوع ویروس کرونا را به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: در حال حاضر اطلاعاتی درباره خسارت‌ها و تلفات ناشی از شیوع ویروس موسوم به 2019- nCoV در کشوری با سیستم سلامت ضعیف وجود ندارد. ما باید به کشورها کمک کنیم تا برای مواجهه با هر شرایطی آمادگی لازم را داشته باشند. به گزارش فایننشال‌تایمز، وی افزود: بنا بر این دلایل، من به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت اضطراری جهانی اعلام می‌کنم.
 
* ایرانی‌ها با احتیاط از چین خارج می‌شوند
سخنگوی وزارت امور خارجه اقدامات انجام شده توسط دستگاه دیپلماسی برای ارائه خدمات به ایرانیان مستقر در چین به منظور مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد.
سیدعباس موسوی بر همکاری و تعامل نزدیک دستگاه دیپلماسی با متولیان حوزه سلامت در کشور و در رأس آن وزارت بهداشت و درمان تأکید کرد و افزود: همچنین دستورالعمل‌های لازم درباره تدابیر پیشگیرانه به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه چین صادر شده و توصیه‌های مسافرتی به گردشگران و اتباع ایرانی مقیم در چین نیز انتشار یافته و با تشکیل ستاد بحران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و نیز سرکنسولگری کشورمان در شانگهای، شماره‌های تماس برای ارائه خدمات و راهنمایی به اتباع ایرانی اطلاع‌رسانی شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفارت کشورمان در پکن ضمن ارتباط‌گیری با دانشجویان ایرانی مقیم شهر ووهان، اقدام به ارسال آذوقه و بسته‌های غذایی به خوابگاه‌های آنها با توجه به کمبود مواد غذایی در این شهر 10 میلیونی کرده است.
موسوی همچنین خاطرنشان کرد: درخواست خانواده‌های تعدادی از دانشجویان ایرانی در پکن به منظور تسهیل بازگشت فرزندان‌شان به ایران و خروج آنها از قرنطینه در دست بررسی است. وی افزود: دکتر ظریف در جلسه هیأت دولت پیشنهاد برگزاری جلسه وزیران ذی‌ربط با حضور وزرای خارجه، بهداشت و راه و سازمان گردشگری را مطرح کرد.
 
* وزارت بهداشت: کرونا وارد ایران خواهد شد
ویروس کرونا به ایران می‌آید؛ این جمله صادقانه را رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت عنوان کرد و در تلویزیون به تشریح وضعیت شیوع ویروس کرونا پرداخت و از شناسایی ۶ بیمار مشکوک به این ویروس در کشور خبر داد.
به گزارش مهر، محمدمهدی گویا در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، گفت: درباره ویروس جدید کرونا چند روز پیش اثبات شد که اگر فردی مبتلا و در دوره نهفتگی بیماری باشد و وقتی وارد کشور شود، هیچ علائمی نداشته باشد، قابل انتقال به دیگران است. وی افزود: کار وزارت بهداشت این است که افراد وارد شده از چین به ایران به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند؛ گروه اول کسانی هستند که هیچ علامتی ندارند و سالم هستند اما به آنها آموزش می‌دهیم و شماره‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهیم که در صورت مشاهده علائم این بیماری، با ما تماس بگیرند اما به این افراد توصیه می‌کنیم که بهتر است تا 2 هفته از رفت و آمد و تماس با دیگران پرهیز کنند.
گویا گفت: گروه دوم، افرادی هستند که علائم خفیفی مانند سرماخوردگی دارند؛ از این افراد نمونه‌برداری و به آنها توصیه می‌کنیم در منازل‌شان بمانند و نیروهای ما روزانه با آنها تماس می‌گیرند یا مراجعه حضوری دارند و وضعیت آنها را بررسی می‌کنند. اگر بیمار اعلام کند که وضعیت خوبی ندارد،  او را به بیمارستان منتقل می‌کنیم و تحت مراقبت‌های لازم قرار می‌دهیم. تاکنون ۶ مورد مشکوک به ویروس جدید کرونا در استان‌های مختلف از جمله 2 مورد در یزد، 2 مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه آنها را در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته شده، بررسی کرده‌ایم و همه این موارد منفی بوده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: کلیپ‌هایی که از ویروس جدید کرونا در اینترنت منتشر شده برای ما غیرمعمول است و مواردی مانند به یک‌باره بر زمین افتادن بیمار مبتلا به این ویروس، صحت ندارد که باعث نگرانی مردم شده است. ویروس کرونا دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملاً شبیه به آنفلوآنزاست و برخی مبتلایان که بیماری آنها شدید می‌شود، دچار ذات‌الریه می‌شوند. عمدتاً افرادی مانند کهنسالان یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید ویروس جدید کرونا شده‌اند.
وی افزود: بهتر است به جای ایجاد نگرانی در میان مردم، اجازه دهیم مردم با واقعیت‌های این ویروس آشنا شوند و از ایجاد نگرانی پرهیز کنیم، چون تعدادی از اعضای خانواده‌ها و اقوام هموطنان‌مان در شهر «ووهان» چین سکونت دارند. نباید اجازه دهیم درباره ویروس جدید کرونا بزرگنمایی شود که مردم به وحشت بیفتند. این ویروس جدید وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است.
گویا گفت: همه کشورها در مقابل ویروس جدید کرونا ۴ وظیفه دارند؛ اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با آموزش‌های عمومی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی، کمتر مبتلا شوند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی داشته باشند و بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت کنند. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آنها شود و کار آنها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان، کمتر جان خود را از دست بدهند. ویروس جدید کرونا وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان‌کردنی با مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تأیید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و موضوع نگران‌کننده‌ای نیست.
***
[پروازهای رفت و برگشت ایران به چین متوقف شد]
با تصمیم دولت، به دلیل نگرانی از ورود ویروس کرونا به کشور، پروازهای رفت و برگشت ایران به چین موقتاً متوقف شد.
در نشست اضطراری که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر راه، وزیر کشور، سخنگوی دولت، وزیر بهداشت و نمایندگانی از وزارت امورخارجه و گردشگری برگزار شد، تصمیم گرفته شد فعلاً پروازهای رفت و برگشت ایران به چین متوقف شود. 
سعید نمکی، وزیر بهداشت در این‌باره گفت: در رابطه با هموطنان عزیز ما در چین که مایل به بازگشت به کشور هستند نیز تدابیری اندیشده شد که با پروازهای فوق‌العاده به کشور بازگردند، همچنین 70 دانشجوی ایرانی که در ووهان چین گرفتارند و طبق گزارش دولت چین آلودگی ندارند، با همکاری وزارت امورخارجه و با مجوز دولت چین هفته آینده به کشور بازمی‌گردند و پس از 2 هفته قرنطینه، به آغوش خانواده‌های‌شان باز خواهند گشت. غیر از ایران، پاکستان، هند، کانادا و بسیاری از کشورهای جهان پروازهای خود به چین و بالعکس را متوقف کردند.

Page Generated in 0/0079 sec