printlogo


کد خبر: 215907تاریخ: 1398/11/12 00:00
پس از بیانیه پنتاگون مبنی بر افزایش آمار تلفات نظامیان آمریکایی به 50 نفر، وزیر دفاع آمریکا گفت‌احتمالاً آمار نظامیان مجروح باز هم افزایش خواهد یافت
سرگیجه ملایم!
سی‌ان‌ان: تعداد نظامیان آسیب‌دیده در عین‌الاسد به 64 تن رسید

گروه سیاسی: مقامات و رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند آمار تلفات نیروهای نظامی آمریکا در نتیجه حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد به 64 نفر افزایش یافته است. به گزارش «وطن امروز»، مقامات آمریکایی در تازه‌ترین اعترافات خود درباره شمار نظامیان آسیب‌دیده آمریکایی در حمله انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، اذعان کردند 64‌نظامی این کشور دچار آسیب مغزی شده‌اند. سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از 2 مقام رسمی آمریکا منتشر کرده است. اذعان سی‌ان‌ان به آسیب دیدن 64 نظامی آمریکایی در حالی است که «توماس کمپبل» سخنگوی پنتاگون بامداد چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود تا امروز آسیب مغزی در 50 نیروی نظامی آمریکایی تشخیص داده شده است. پس از انتشار این آمار، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در یک نشست خبری اذعان کرد احتمالاً آمار نظامیان آمریکایی مجروح‌شده در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد باز هم افزایش خواهد یافت.
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در ابتدا مقامات آمریکایی آمار تلفات نظامیان این کشور در عین‌الاسد را صفر اعلام کرده بودند، مدعی شد: «من فکر می‌کنم آن گزارش هم درست بود، زیرا زمانی که ما آن گزارش را منتشر کردیم، هیچ تلفاتی وجود نداشت. به مرور زمان ما گزارش‌های تازه‌ای دریافت می‌کنیم و از موارد جدیدی باخبر می‌شویم. ما قبلاً هم پیش‌بینی کرده بودیم احتمال افزایش آمار مجروحان وجود دارد. آسیب‌های مغزی تروماتیک (TBI) به مرور زمان خود را نشان خواهد داد».
اذعان مقامات رسمی آمریکا به آسیب دیدن 64 نظامی آمریکایی در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در جمع خبرنگاران حاضر و مدعی شد هیچ نیروی نظامی آمریکا کشته یا حتی زخمی نشده است: 
«به اطلاع مردم آمریکا می‌رسانم که هیچ آمریکایی‌ای در حمله شب گذشته آسیب ندید. همه سربازان ما سلامت هستند و تنها آسیب‌های جزئی به تجهیزات وارد شده است. به نظر می‌رسد ایران قصد دارد دست از رفتارهای خود دست بردارد. ما با استفاده از یک سامانه هشدار که خیلی خوب جواب داد توانستیم سربازان خود را بموقع نجات دهیم».
البته سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه که فرمانده عملیات نظامی علیه آمریکا بود در اظهاراتی پس از حمله به پایگاه عین‌الاسد گفت: ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اگرچه حتما ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند، می‌توانستیم طوری عملیات را طراحی کنیم که در گام اول ۵۰۰ کشته داشته باشند و اگر جواب می‌دادند، در گام‌های دوم و سوم، ۴ تا ۵ هزار کشته می‌دادند. ما درصدد ضربه زدن به ماشین جنگی و مرکز فرماندهی و کنترل آنها بودیم.
نکته حائز اهمیت اظهارات سردار حاجی‌زاده تاکید وی بر انهدام مرکز فرماندهی و کنترل آمریکا در پایگاه عین‌الاسد بود. 
پس از ترور سردار سلیمانی، مقامات آمریکایی گمان می‌کردند حمله ایران به پایگاه التاجی در شمال بغداد خواهد بود. پایگاه التاجی، پایگاه اصلی و عملیاتی ارتش آمریکا برای ترور سردار سلیمانی بود. به‌رغم گمان مقامات نظامی آمریکایی مبنی بر حمله ایران به پایگاه التاجی، ارتش آمریکا به تمام نظامیان مستقر در عراق آماده‌باش داده بود و البته مرکز عملیات خود را برای «کنترل و فرماندهی» به یکی از مقرهای سری در پایگاه عین‌الاسد منتقل کرد. درواقع پایگاه عین‌الاسد نیز در آماده‌باش قرار داشت، با این حال فرماندهان در مرکز عملیات و کنترل این پایگاه مستقر شدند. نکته حائز اهمیت آنکه سپاه پاسداران در حمله خود به این پایگاه، مرکز «فرماندهی و کنترل» را نیز مورد هدف قرار داد؛ موضوعی که هم در اظهارات سردار حاجی‌زاده به آن اشاره شد و هم برخی رسانه‌های غربی به صورت سربسته به آن اشاره کردند. به عنوان مثال، نشریه اکونومیست 29 دی‌ماه با اشاره به دقت بالای موشک‌های ایرانی نوشته بود: ایران به «قلب» یک پایگاه وسیع نظامی آمریکایی زده است.
بنا بر رصدهای انجام‌شده و گزارشات  منابع امنیتی ایران در عراق، میزان کشته‌ها و زخمی‌های نظامیان آمریکا مجموعا به 300 نفر می‌رسد. منابع آگاه نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کردند طی حملات ایران 80 نظامی آمریکایی جان باختند و حدود 200 نظامی این کشور مجروح شدند. 
سردار حاجی‌زاده در این‌باره گفت: بعد از عملیات موشکی سپاه علیه پایگاه متجاوزان آمریکایی حداقل ۹ سورتی پرواز مجروح به اردن و سرزمین‌های اشغالی منتقل شد و تعدادی بالگرد شینوک مجروحان را به بیمارستان آمریکا در بغداد منتقل کردند. علاوه بر این، برخی رسانه‌ها با اشاره به آمار منتشر شده در سایت اطلاعات پرواز گزارش دادند که یکی از هواپیماهای ترابری نظامی آمریکا (BANDGE 53) 10ساعت پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، فرودگاه بغداد را به مقصد آلمان ترک کرده است. 
در روزهای ابتدایی حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا، مقامات آمریکایی ترجیح دادند خبر آمار تلفات این حمله را سانسور کنند، با این حال با پخش اظهارات برخی خانواده‌های نظامیان آمریکایی مبنی بر عدم امکان برقراری تماس با اعضای خانواده‌شان که در پایگاه عین‌الاسد بوده‌اند، مشخص شد ارتش آمریکا در نتیجه این حمله دچار «تلفات انسانی» شده است. بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا  «CENTCOM» 9 روز پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حالی که هیچ نیروی نظامی ایالات متحده در حمله 8 ژانویه ایران به پایگاه آمریکا در عین‌الاسد کشته نشد، 11 نظامی به دلیل علائم آسیب مغزی ناشی از انفجار، تحت مداوا قرار گرفته‌اند و ارزیابی وضعیت آنها ادامه دارد». وی در ادامه افزود: «8 نیروی نظامی در راستای اقدامات احتیاطی از عین‌الاسد به مرکز درمانی لاندستول آلمان منتقل و 3 نظامی دیگر نیز به «کمپ عریفجان» در کویت فرستاده شدند تا تحت معاینه بیشتر قرار گیرند».
با اعلام رسمی آمار تلفات نظامیان آمریکایی، توجهات به سوی ترامپ رفت؛ اولین فردی که در آمریکا مدعی شده بود حتی یک نظامی آمریکایی مجروح نشده است.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دوم بهمن‌ماه در تلاش مجدد برای اندک جلوه دادن حجم خسارات سیلی موشکی ایران و حمله به پایگاه «عین‌الاسد»، مدعی شد زخمی شدن نظامیان آمریکایی چندان جدی نبود. ترامپ در نشست خبری پایانی خود در اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها از زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله موشکی به عین‌الاسد مدعی شد: «شنیدم آنها سردرد گرفتند(!) و یک‌سری چیزهای دیگر که می‌توانم بگویم خیلی جدی نبود». وی بعد از مواجه شدن با اصرار خبرنگار مبنی بر اینکه شما در اولین واکنش به عملیات موشکی ایران گفتید هیچ نظامی آمریکایی آسیب ندیده اما اکنون گفته می‌شود حداقل ۱۱ نفر مجروح شده‌اند، گفت: «آنها این را به من گفتند... شما باید از وزارت دفاع سوال کنید! از نظر من خیلی جدی نیست، مخصوصا در مقایسه با جراحت‌های دیگری که دیده‌ام». 
به‌تدریج اما مقامات پنتاگون به 34، 50 و اکنون 64 نظامی آسیب‌دیده در پی این حمله موشکی اذعان کرده‌اند و به نظر می‌رسد آمار اعلام شده توسط پنتاگون بیشتر می‌شود. 

 

دروغگویی مقامات آمریکایی در میزان تلفات عین‌الاسد اما با واکنش افکار عمومی آمریکا مواجه شده است. در آخرین این واکنش‌ها، صفحه اختصاصی مجروحان جنگی آمریکایی پس از ارائه آمار جدید از تلفات نیروهای نظامی آمریکا در عین‌الاسد نوشت: ترامپ باز هم دروغ گفت. تعداد مجروحان ما بعد از اینکه ایران پایگاه آمریکا را نابود کرد بیش از آن چیزی است که اعلام شد. 
 
***
چرا ترامپ آمار تلفات را سانسور کرد؟
آنچه مشخص است مقامات آمریکایی در همان ساعات اولیه پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد از میزان تلفات وارد شده به نیروهای نظامی این کشور خبردار شدند اما چرا ترامپ در کنفرانس خبری خود پس از حمله موشکی ایران مدعی شد هیچ نظامی آمریکایی مجروح نشده است. برای پاسخ به این سوال باید به 3 نکته توجه کرد.  
1- ترامپ با سانسور تلفات آمریکایی‌ها در نظر داشت حمله رخ داده به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را کوچک و بی‌اهمیت جلوه دهد. در حالی که رسانه‌ها منتظر واکنش آمریکا به اقدام نظامی ایران علیه پایگاه نظامی این کشور در عراق بودند و چشم همه به اولین موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا دوخته شده بود، ترامپ مدعی شد حتی یک نظامی آمریکایی در این حملات مجروح هم نشده است. این تصویرسازی از حمله ایران در اولین واکنش از جهت عملیات روانی، همان نتیجه‌ای را که مقامات آمریکایی دنبال آن بودند به بار آورد. هرچند رسانه‌های غربی منتظر شنیدن خبر جنگ علیه ایران بودند اما وقتی ترامپ گفت یک نظامی آمریکا نیز مجروح نشده و به دنبال توافق با ایران است، رسانه‌ها و افکار عمومی را به این جهت رهنمون کرد که به دلیل آنکه خسارتی به آمریکا وارد نشده پس دلیلی برای پاسخ به ایران وجود ندارد، حتی اگر ایران به پایگاه نظامی آمریکا که حکم خاک این کشور را دارد حمله کرده باشد. 
2- اما چرا ترامپ دنبال اقناع‌سازی و توجیه عدم حمله به ایران بود. ترامپ پس از ترور سردار شهید سپهبد سلیمانی و پیش از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد گفته بود در صورت پاسخ نظامی ایران به ترور سردار سلیمانی، 52 نقطه فرهنگی ایران را مورد هدف قرار می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا حتی تهدید کرده بود پیشرفته‌ترین وسایل و تسلیحات نظامی را در پاسخ به واکنش نظامی ایران به کار می‌گیرد. حتی وزیر خارجه آمریکا به مقامات ایرانی هشدار داده بود در صورتی که ایران بخواهد در انتقام کشته شدن  سردار سلیمانی به آمریکایی‌ها یا منافع آنها حمله کند، امکان دارد ارتش آمریکا تعداد بیشتری از مقامات این کشور را هدف قرار دهد. اما در عمل چه اتفاقی افتاد؟ ایران برای نخستین‌بار پس از جنگ دوم جهانی به مقر نظامی آمریکا همانگونه که گفته شد در حکم خاک این کشور به حساب می‌آید، حمله می‌کند. حتی رهبر معظم انقلاب برخلاف رویه معمول در جمع مردم قم، در اظهاراتی که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، حاضر می‌شوند تا نشان دهند آمریکایی‌ها توانایی عملی کردن تهدیدات خود را ندارند. حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد این پیام را به آمریکایی‌ها فرستاده بود که در صورت حمله، با واکنش گسترده‌تر مواجه خواهند شد؛ واکنشی که عمر ریاست‌جمهوری ترامپ را 4 ساله خواهد کرد. ترامپ ترجیح داد با تحریف واقعیت درباره آمار تلفات عین‌الاسد، از جنگ با ایران فرار کند. تخفیف حمله ایران و کوچک کردن آن درواقع راه فرار آمریکا از جنگ با ایران بود؛ جنگی که بیش از همه برای ترامپ هزینه به بار می‌آورد. 
3- اما مهم‌تر از تلفات و خسارات مادی که به آمریکا در نتیجه این حمله وارد شد، خسارت حیثیتی به آمریکا بوده است. حیثیت آمریکا آن هم در بعد «نظامی» که قوی‌ترین بعد ابرقدرتی آمریکا به حساب می‌آید توسط یک کشور که در رده‌بندی‌های منتشر شده درباره قدرت نظامی، به ظاهر به‌مراتب در رتبه پایین‌تری از آمریکا قرار دارد، لکه‌دار می‌شود اما آمریکا «قدرت» پاسخگویی به آن را ندارد. هر چند آمریکا با به کار بستن استراتژی اعلام قطره‌چکانی تلفات عین‌الاسد، در تلاش است از فشار افکار عمومی خلاص شود یا آن را کم بکند اما ضربه به اعتبارش را نمی‌تواند. ترس از آمریکایی‌ها هر چند برای تعداد زیادی از ما ایرانی‌ها که تجربه گلاویز شدن با آمریکا در طول 40 سال گذشته را داریم جایی در دستگاه محاسباتی‌مان ندارد اما برای مردم کشورهای جهان اینگونه نیست. فرو ریختن ابهت آمریکا نزد مردم منطقه و جهان نقطه آغاز فروپاشی آمریکاست.

 


Page Generated in 0/0061 sec