printlogo


کد خبر: 215912تاریخ: 1398/11/12 00:00
صعود استقلال و شهر خودرو به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و قطعی شدن میزبانی در خاک کشورمان
فوتبال برجامیزه نشد

کمتر کسی تصور می‌کرد فوتبال ایران بعد از پشت‌سر گذاشتن بحران 10 روزه لیگ قهرمانان آسیا بتواند با اقتدار هر دو نماینده‌اش را به مرحله گروهی این بازی‌ها برساند. یک هفته قبل به واسطه آنچه زیاده‌خواهی و یک‌سونگری کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌شود نامید، فوتبال ما تهدید به کناره‌گیری هر 4 نماینده‌اش از آسیا کرد و روی تصمیمش هم ماند اما در لحظه آخر با ضمانتی که مدیران و مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا دادند، استقلال و شهرخودرو قبول کردند در مرحله پلی‌آف حاضر شوند و مهم‌تر از آن هر دو تیم در 2 بازی خارج از ایران موفق شدند از سد رقبای خود بگذرند. شهر خودرو از سد السیلیه قطر در ضربات پنالتی گذشت و از سوی دیگر استقلال در یک نمایش شگفت‌انگیز و توفانی با 5 گل الریان قطر را در خانه‌اش به توپ بست. حالا ایران 4 نماینده کامل در بازی‌ها دارد و این بدون شک یک پیروزی بزرگ برای ورزش ما به شمار می‌رود.  
 
* پیروزی مقتدرانه مقابل کمیته اجرایی مسابقات
اگرچه انتقاداتی نسبت به قبول پذیرش میهمانی استقلال و شهرخودرو مقابل رقبای‌شان وجود داشت، چرا که طبق قانون این دو تیم باید مقابل الکویت کویت و الرفاع بحرین در خاک کشورمان میزبانی می‌کردند اما فوتبال ما مجبور شد این دو میزبانی را ببخشد تا از آن‌سو ضمانت کافی را برای برگزاری بازی‌های برگشت در خاک کشورمان بگیرد. این برد از آن جهت اهمیت دارد که تا امروز سابقه نداشته در فاصله تنها 3 روز، کنفدراسیون فوتبال آسیا رای کمیته اجرایی این نهاد را وتو کند. از روزی که لیگ قهرمانان آسیا در شکل و نمای جدیدش اجرا می‌شود، تقریبا هر چه کمیته اجرایی مسابقات در جلسات خود مصوب کرده، بدون کمترین دخل و تصرفی از سوی «ای‌اف‌سی» مورد قبول واقع شده بود. نمونه آخر این تصمیمات، برگزاری بازی‌های ایران و سعودی در زمین ثالث است.  از این رو در فاصله زمانی کوتاه تا شروع مرحله حذفی وقتی اعلام شد کمیته اجرایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرده به واسطه مسائل امنیتی هیچ مسابقه‌ای در خاک کشورمان برگزار نمی‌شود، کمتر کسی تصورش را می‌کرد این رای به این زودی بشکند؛ آن هم در فاصله چند روزه اما مقاومت جانانه هر 4 باشگاه ایرانی از یک‌سو و فشار دیپلماسی ما از سوی دیگر باعث شد آنها برای نخستین‌بار رای خود را بشکنند و قبول کنند بازی‌ها در خاک ایران برگزار شود. البته تنها ضرری که متوجه فوتبال ایران شد به همان 2 بازی اول مرحله پلی‌آف مربوط می‌شود که در هر دو بازی نمایندگان کشورمان از سد رقبای خود گذشتند تا از این مورد متضرر نشویم.
 
* بی‌سر و سامانی کنفدراسیون فوتبال آسیا
اما یک اتفاق مهم دیگر پس از صعود 2 تیم استقلال و شهر خودرو رخ داد که نشان می‌دهد به‌رغم تصوری که ما از «ای‌اف‌سی» داریم، این نهاد کاملا سردرگم و چندشقه اداره می‌شود. روز پنجشنبه ابتدا روی سایت اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا این بیانیه بالا آمد که بعد از بازرسی امنیتی، مجوز بازی‌های نمایندگان ایران در خاک کشورمان صادر می‌شود؛ یک بدعهدی تمام عیار که تا یک ساعت فوتبال ما را در شوک کامل فرو برده بود، چرا که این بیانیه به آن معنا بود که مدیران ما در مالزی نتوانسته اند هیچ ضمانتی بگیرند و حالا با توجه به حضور استقلال و شهرخودرو در مرحله پلی‌آف دیگر فرصت کنار رفتن از بازی‌ها وجود ندارد، چرا که با جریمه و محرومیت بسیار سنگین مواجه خواهیم شد اما در فاصله یک ساعت بعد، ناگهان شاهد بیانیه دوم کنفدراسیون فوتبال آسیا بودیم که نه‌تنها شرط بازرسی امنیتی و این بند جنجالی را حذف کرد، بلکه صریحا محل بازی های استقلال و پرسپولیس را ورزشگاه آزادی، شهرخودرو را ورزشگاه امام رضا(ع) و سپاهان را ورزشگاه نقش‌جهان اعلام کرد. این به آن معناست که «ای‌اف‌سی» به صورت کامل و بدون هیچ شرط و شروطی  بازی‌های برگشت را در خاک کشورمان برگزار می‌کند و دیگر نگرانی‌ای در این‌باره وجود نخواهد داشت. 
 
* بهانه‌جویی عربستان و امارات آغاز شد؛ فرار از کربلا
تیم‌های فوتبال الاهلی عربستان و الوحده امارات اعلام کردند برای بازی با تیم الشرطه عراق در کربلا به میدان نمی‌روند. در گروه نخست مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های استقلال ایران، الشرطه عراق، الاهلی عربستان و الوحده امارات قرار دارند. کنفدراسیون فوتبال آسیا شهر کربلا را به عنوان محل دیدارهای خانگی تیم الشرطه عراق تعیین کرده بود. این موضوع مخالفت 2 باشگاه الوحده و الاهلی را در پی داشته و آنها اعلام کرده‌اند در کربلا بازی نخواهند کرد. سال گذشته هم در حالی که تیم ذوب‌آهن ایران شهر کربلا را برای بازی با النصر عربستان در مرحله گروهی تعیین کرده بود، به یکباره محل این مسابقه به دلیل آنچه مسائل امنیتی خوانده می‌شد، لغو شد و میزبانی ذوب‌آهن از النصر به کشور قطر رسید. به نظر می‌رسد عربستان و امارات در ادامه همان سیاست قبلی خود قصد ندارند در کشور عراق و شهر کربلا به میدان بروند. مسابقات گروه نخست رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا روز دوشنبه ۲۱ بهمن آغاز می‌شود و تیم استقلال ایران در نخستین گام میهمان الشرطه است.

Page Generated in 0/0071 sec