printlogo


کد خبر: 215928تاریخ: 1398/11/13 00:00
51 به 49؛ جمهوری‌خواهان با یک پیروزی حداقلی مانع احضار شهود شدند
مضحکه عدالت در سنای آمریکا

جمهوری‌خواهان سنای آمریکا بامداد شنبه در یک رای‌گیری نزدیک توانستند از احضار شاهدان به جلسات استیضاح جلوگیری کنند و بدین ترتیب روز چهارشنبه آخرین جلسه مباحثه بین قاضی‌های مجلس نمایندگان و وکلای ترامپ برگزار خواهد شد و پس از آن سنا در رابطه با استیضاح شدن یا نشدن ترامپ رای‌گیری خواهدکرد.  
به گزارش «وطن امروز» در دهمین روز محکمه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه پس از آنکه دادستان‌های استیضاح و وکلای مدافع ترامپ درباره لزوم یا غیرضروری بودن حضور شاهدان و مدارک مرتبط با رسوایی اوکراین‌گیت به مدت 4 ساعت صحبت کردند، مجلس سنا وارد رای‌گیری درباره این قطعنامه شد. اگرچه 2 نفر از جمهوری‌خواهان به این قطعنامه رای مثبت دادند اما باز هم اکثریت ۵۱ نفر در اختیار جمهوری‌خواهان بود و قطعنامه با ۴۹ رای مثبت در پشت سد طرفداران ترامپ متوقف شد. 
موضوع احضار شاهدان بویژه جان بولتون از زمانی داغ شد که در بخشی از کتاب در دست انتشار وی که نیویورک‌تایمز افشا کرد، مساله فشار به اوکراین برای انجام تحقیقات علیه «هانتر بایدن» فرزند جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ مورد تاکید قرار گرفته است. بولتون در کتاب جدیدش به شرح رویدادهای آگوست سال گذشته پرداخته است، از جمله اقدام ترامپ، در مشروط کردن ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین در قبال آغاز تحقیقات رسمی از کسب‌وکار رقیب سیاسی‌اش، جو بایدن و پسر او؛ مسأله‌ای که پای ترامپ را به جلسات استیضاح کشید. گفته می‌شود کاخ سفید در نامه‌ای به بولتون هشدار داده اطلاعات مندرج در کتاب او ظاهراً حاوی «اطلاعات محرمانه» است و لازم است قبل از انتشار مورد بازبینی قرار گرفته و بخش‌هایی از آن حذف شود. 
وکلای مدافع ترامپ هم در رد حضور شاهدان گفتند استیضاح‌کنندگان می‌خواهند کاری را که در مجلس نمایندگان نتوانستند انجام دهند در این مجلس اجرا کنند، در حالی که محکمه محل رسیدگی است و همه این موارد را در قطعنامه فرآیند رسیدگی رد کرد. «پاتریک فیلبین» یکی از وکلای ترامپ تاکید کرد کاری که سنا باید انجام دهد، مختومه کردن این پرونده است. سنا همچنین با ۵۳ رای موافق و ۴۷ رای مخالف مصوب کرد روز چهارشنبه آخرین جلسه مباحثه بین قاضی‌های مجلس نمایندگان و وکلای ترامپ در جریان دادرسی استیضاح برگزار شود و سنا نیز رأی‌گیری نهایی درباره استیضاح ترامپ را انجام ‌دهد. این اقدام، مسیر را برای رأی‌گیری درباره استیضاح ترامپ و همچنین تبرئه شدن وی از اتهامات سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره هموار کرد. طبق این گزارش، رأی‌گیری نهایی درباره استیضاح ترامپ ساعت 16 چهارشنبه به وقت محلی (30 دقیقه بامداد پنجشنبه به وقت تهران) در سنای آمریکا آغاز می‌شود. چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا با 2 اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و «اخلال در کار کنگره» در مجلس نمایندگان استیضاح شد و پرونده برای تصمیم‌گیری برای ادامه کار یا برکناری وی به مجلس سنا ارجاع شد. برای تشکیل دادگاه سنا، «جان رابرتز» رئیس دیوان عالی آمریکا ریاست سنا را بر عهده گرفت و از 21 ژانویه (اول بهمن)، استیضاح‌کنندگان و وکلای مدافع ترامپ هرکدام به مدت 3 روز و جمعا ۴۸ ساعت به طرح دلایل موافق و مخالف استیضاح پرداختند. پس از آن، سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات از روز چهارشنبه تا پنجشنبه جمعا به مدت ۱۶ ساعت سوالات خود را به صورت کتبی از طریق رئیس محکمه از 2 طرف دعوا پرسیدند. جمهوری‌خواهان از ابتدا برای پایان دادن به این پرونده و حرکت به سوی رای‌گیری نهایی عجله داشتند تا ترامپ سه‌شنبه هفته آینده با نمایش قهرمانی، در سخنرانی سالانه کنگره شرکت کند.  این اقدام جمهوری‌خواهان در شرایطی است که افکار عمومی به طور قابل توجهی نسبت به ادامه کار ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد دارد و بر اساس نظرسنجی‌ مراکز مختلف، ترامپ شایسته برکناری است. نظرسنجی انجام‌شده توسط موسسه «امرسون» در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۳ ژانویه (۱ تا ۳ بهمن) نشان می‌دهد ۵۱ درصد مردم آمریکا با عزل ترامپ در پی استیضاح موافق و ۴۹ درصد مخالفند. نظرسنجی «فاکس نیوز» رسانه حامی ترامپ هم در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۲ ژانویه (۲۹ دی تا ۲ بهمن) نشان می‌دهد ۵۰ درصد مردم آمریکا خواهان برکناری ترامپ و ۴۶ درصد مخالف آن هستند. 
مطابق آنچه از قبل پیش‌بینی می‌شد دادگاه استیضاح منجر به برکناری ترامپ نخواهد شد و اکثریت جمهوری‌خواهان مانعی جدی در برابر این امر بودند اما واقعیت امر این است که برگزاری دادگاه استیضاح در سال منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در کنار تداوم اشتباهات راهبردی ترامپ در سیاست خارجی، آینده ریاست‌جمهوری او را به خطر انداخته است. 

Page Generated in 0/0062 sec