printlogo


کد خبر: 215951تاریخ: 1398/11/13 00:00
شهرداری تهران به دنبال افزایش 60 درصدی عوارض طرح ترافیک
ترافیک گرانی ارزانی ترافیک
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: پیشنهاد شهرداری تهران تورم‌زا و غیرمعقول است

شهرداری تهران در لایحه بودجه 99 خود خواهان گرانی 60 درصدی عوارض طرح ترافیک شد.  به گزارش «وطن امروز»، امسال شهرداری در 2 نوبت طرح ترافیک را گران کرد و عوارض ترافیکی به بهانه اجرای طرح جدید با نام طرح کاهش آلودگی هوا، 20 درصد افزایش یافت. اجرای این طرح با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد و حالا خبر می‌رسد شهرداری تهران قصد دارد 40 درصد دیگر علاوه بر 20 درصد اخیر، عوارض ترافیکی را گران کند.
مشکلات طرح ترافیک پایتخت گویا پایانی ندارد، چرا که شهروندان تهرانی هر چند وقت یک بار شاهد ناکارآمدی مدیران شهری در اجرای این طرح پرحاشیه هستند؛ طرحی که از ابتدا ناموفق بود اما مدیران شهری همچنان به ‌دنبال راهکاری برای به سرانجام رساندن آن هستند.
لایحه پیشنهادی افزایش نرخ طرح ترافیک به شورای شهر ارسال شده و تصمیم شهرداری، گرانی 40 درصدی نرخ طرح است ولی شورای شهری‌ها می‌گویند طرح ترافیک نیاز به اصلاحات دارد و افزایش نرخ باید بر اساس تورم سالانه باشد.
پرونده نرخ‌گذاری عوارض در حال حاضر در شورای شهر باز است و اعضای شورا موظفند تا 15 بهمن تکلیف این عوارض از جمله نرخ عوارض طرح ترافیک سال 99 را مشخص کنند. از طرفی لایحه پیشنهادی نرخ طرح ترافیک توسط شهرداری تهران به شورای شهر ارسال شده است و کارشناسان حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر و اعضای شورا در حال چکش‌کاری آن هستند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره اینکه آیا شورای شهر با پیشنهاد شهرداری مبنی بر افزایش 60 درصدی عوارض نرخ طرح ترافیک موافقت می‌کند؟ گفت: شورای شهر بی‌شک با پیشنهاد شهرداری نسبت به افزایش 60 درصدی عوارض طرح ترافیک مخالف است، چرا که پیشنهادی غیرمعقول است.
 محمد علیخانی با بیان اینکه پیشنهاد شهرداری مبنی بر افزایش 60 درصدی عوارض طرح ترافیک با تورم کنونی مغایرت دارد، گفت: نرخ افزایش طرح ترافیک باید بسیار اندک و در حد معمول و معقول باشد، چرا که پیشنهاد افزایش 60 درصدی با نرخ تورم 26 درصدی همخوانی ندارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی لایحه تعیین عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا در سال ۹۹ گفت: این طرح نوعی مدیریت تقاضای سفر است که می‌تواند به کاهش سفر با خودروهای شخصی و کاهش ترافیک منجر شود و البته به دلیل وجود برخی مشوق‌ها در این طرح مانند خودروهای دارای معاینه فنی برتر و هیبریدی و کمتر آلاینده که صاحبان این خودروها هزینه کمتری می‌پردازند، می‌تواند بر کاهش نسبی آلودگی هوا موثر باشد.
وی با اشاره به بررسی‌هایی که کمیسیون تخصصی روی این لایحه انجام داده‌ است، گفت: بر اساس پیشنهاد شهرداری در قالب لایحه تعیین عوارض تردد، هم برای ضریب و هم برای پایه نرخ عوارض افزایش‌هایی پیشنهاد شده که کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل با آن مخالف است. شخصا با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مخالفم، زیرا تا زمانی که حمل‌و‌نقل همگانی به اندازه مورد نیاز وجود ندارد، نباید صرفا با ایجاد موانع و محدودیت‌های غیرمنطقی به مردم فشار بیشتری وارد کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران بیان کرد: پیشنهاد شهرداری تقریبا حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت‌هاست که این نگاه با سیاست‌های کلی دولت مغایر است و در هیأت تطبیق مستقر در فرمانداری نیز تأیید نمی‌شود.
کاهش 50 درصدی درآمد شهرداری از طرح
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران درباره درآمد حاصل از طرح ترافیک گفت: در  سال جاری 50 درصد از درآمد شهرداری از طریق طرح ترافیک وصول نشد و این موضوع به دلیل اشکالات اجرای طرح بود، چرا که با روش قبلی مردم بدهکار می‌شدند و اکنون تلاش داریم مکانیزمی در نظر گیریم که شهروندان نقدا عوارض را پرداخت کنند. وی خاطرنشان کرد: موضوع نرخ عوارض‌ها تا 15 بهمن تعیین تکلیف خواهد شد و سعی می‌کنیم در هفته جاری این موضوع را به سرانجام برسانیم. اما عمار سعیدیانفر،‌ مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری درباره این لایحه به فارس‌گفت: نرخ طرح به طور کلی تغییرات چندانی برای سال آینده ندارد ولی موضوعاتی مانند رزروی شدن روزهای تردد برای سال 99 در نظر گرفته شده است. وی بیان داشت: بر اساس پیشنهاد شهرداری، نرخ پایه عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی از ٢٣ هزار تومان به ٢٨ هزار تومان در سال ٩٩  افزایش خواهد یافت. همچنین تخفیفاتی برای دارا بودن معاینه فنی برتر پیش‌بینی شده است.
طرح ترافیک رزروی می‌شود
 یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این باره گفت: برنامه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران این است که سال آینده شکل ورود شهروندان به محدوده طرح ترافیک به شکل رزرو شده از پیش باشد. برای رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک هر شهروند می‌تواند با ورود به تارنمای «تهران من» تاریخ ورود خود به محدوده را رزرو کند. وی افزود: این طرح محدود به بازه زمانی مشخص نیست و هر شهروند می‌تواند حتی 10 دقیقه قبل از ورود به محدوده ترافیکی رزرو ورود خود را انجام دهد. همچنین ما می‌خواهیم برای رعایت سقف تردد در محدوده طرح ترافیک، ورود در این محدوده را سال آینده به شکل رزرو از پیش اجرا کنیم. سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر تعداد رزرو‌ها در روز برای ورود به محدوده طرح ترافیک بیش از سقف تعیین شده باشد، ما اجازه رزرو بیشتر به شهروندان نخواهیم داد. البته اجرای این طرح (رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک) منوط به تصویب آن در شورای شهر تهران است.
برخی کارشناسان ترافیکی معتقدند طرح ترافیک کارایی لازم را نداشته و هدف اصلی آن درآمدزایی برای شهرداری است؛ درآمدی که در حال حاضر با شرایط اقتصادی کنونی بیشتر به آن نیاز دارد. البته این موضوع بارها از سوی مدیران شهری رد شده است.
 
 ایجاد تورم انتظاری با پیشنهاد شهرداری     
عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: پیشنهاد شهرداری در افزایش 60 درصدی طرح ترافیک نشان‌دهنده این است که این نهاد نتوانسته در اجرای طرح ترافیک موفق عمل کند. اقبال شاکری با بیان اینکه پیشنهاد هر لایحه‌ای چه از سوی شهرداری و چه مجلس باید طوری باشد که تبعات آن مردم را گرفتار نکند، گفت: اکنون که مردم در شرایط اقتصادی نامساعدی قرار دارند، ارائه لایحه افزایش 60 درصدی عوارض طرح ترافیک، بار تورمی را به همراه دارد و در صورت موافقت با آن بی‌شک تورم انتظاری در جامعه ایجاد می‌شود. وی افزود: هرگونه تغییرات پولی و مالی در لوایح دولت و شهرداری‌ها و... ذهن شهروندان را درگیر تورم بیشتر و در بازار التهاب ایجاد می‌کند که این موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت‌هاست. شاکری اضافه کرد: زمانی که شهرداری پیشنهاد افزایش قیمت عوارض شهری را می‌دهد، بی‌شک نتوانسته است اهداف پیش‌بینی شده خود را در کسب درآمدها محقق کند. بنابراین خود را به آب و آتش می‌زند تا بتواند نیازهای مالی خود را از طرق مختلف تامین کند. وی تصریح کرد: طبق ماده 100، درآمدهایی نظیر عوارض طرح ترافیک نباید جزو منابع درآمدی شهری محسوب شود. این منابع باید در راستای پیشگیری و بازدرندگی به کار گرفته شود. وی افزود: در صورت موافقت شورای شهر با پیشنهاد شهرداری برای افزایش عوارض طرح ترافیک، فاصله طبقاتی بیشتر می‌شود، چرا که هر کسی که پول داشته باشد می‌تواند از خدمات شهری برخوردار شود. از سویی این موضوع راه تخلف را باز می‌کند.  شاکری پیشنهاد افزایش 60 درصدی عوارض طرح ترافیک را نقطه ضعف شهرداری دانست و گفت: اگر شهرداری معتقد است درآمدهایش محقق شده است، پس این موضوع درآمدزایی جدید برای چیست؟  

 


Page Generated in 0/0063 sec