printlogo


کد خبر: 215952تاریخ: 1398/11/13 00:00
ادامه واکنش‌های جهانی به طرح یکجانبه معامله ترامپ و نتانیاهو
نه اتحادیه عرب به طرح ترامپ

گروه بین‌الملل: طرح آمریکایی معامله قرن همچنان محل انتقاد و بحث در سطح دولت‌ها و رسانه‌های کشورهای منطقه است. با وجود استقبال اسرائیل و چند کشور غربی و عربی، اکثر کشورهای جهان همچنان به این طرح منتقدند و آن را مانعی برای احقاق حقوق فلسطینیان می‌دانند. 
به گزارش «وطن امروز»، نکته اینجاست این طرح آنقدر مفتضحانه جانب صهیونیست‌ها را گرفته است که حتی اندک مدافعان آن هم با فشار افکار عمومی و انتقادات سیاستمداران کشورهای خود مواجه شده‌اند. عمده انتقادات به ترامپ بر این محور است که وی با اعلام این طرح صرفا توانسته است نظر مساعد طرف اسرائیلی را جلب کند و در میان گروه‌های فلسطینی حتی یک گروه هم نظر مساعدی به این طرح ندارد تا جایی که محمود عباس، رئیس سازشکار تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که در مذاکره با رهبران رژیم صهیونیستی، گوی سبقت را از یاسر عرفات هم ربوده بود، حاضر به پذیرش این طرح نشده و با الفاظ بسیار تندی دونالد ترامپ را خطاب قرار داده است.
برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب
در میان اعضای اتحادیه عرب به واسطه نفوذ عربستان، اختلاف بسیاری بر سر پذیرش یا عدم پذیرش معامله قرن شکل گرفته است. در حالی که در میان فلسطینی‌ها حتی یک گروه حاضر به پذیرش این طرح نیست، عربستان و امارات نه‌تنها از این طرح استقبال کرده‌اند، بلکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را نیز برای پذیرش این طرح تحت فشار قرار داده‌اند.  در همین ارتباط دیروز نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو به منظور بررسی پیامدهای رونمایی از طرح معامله قرن برگزار شد. این نشست به درخواست ریاست تشکیلات خودگردان و به ریاست وزیر خارجه عراق برگزار شد. محمد‌علی الحکیم در آغاز این نشست گفت: ما امروز برای یک نشست فوق‌العاده از نظر موضوع و زمان و شرایط کنونی گرد هم آمده‌ایم و در شرایط بسیار حساسی پس از رونمایی از معامله قرن که مبتنی بر توافق و هماهنگی با یک طرف بوده، قرار داریم. ما خواستار حمایت از حق ملت فلسطین برای تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس هستیم. وزیر خارجه عراق افزود: آنچه معامله قرن خوانده می‌شود، به دنبال تحمیل سیاست واقعیت موجود است. حکیم سپس از همه اعضای اتحادیه عرب خواست از فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت‌شان حمایت کنند.
نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت. وزرای خارجه عرب در این بیانیه تأکید کردند طرح ظالمانه صلح آمریکا را نمی‌پذیرند. شبکه خبری «المیادین» گزارش داد در این بیانیه بر عدم همکاری با دولت آمریکا برای اجرای این طرح تأکید شده است. در این بیانیه آمده است: به اسرائیل نسبت به اجرای بندهای این طرح و نادیده گرفتن قطعنامه‌های بین‌المللی هشدار می‌دهیم. پیش از آغاز نشست اتحادیه عرب، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که این روزها به اندازه همه عمر سیاسی‌اش رایزنی‌های دیپلماتیک داشته به دیدار احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب رفت تا وی را مجاب به همراهی با خیل معترضان به طرح ترامپ کند. جلسه عباس با ابوالغیط که تمام شد، دبیرکل اتحادیه عرب در اظهار نظری عجیب تنها به زمان طرح این موضوع انتقاد کرد و خواستار واکنش محکم و قوی از سوی کشورهای این اتحادیه شد. ابوالغیط گفت؛ احزاب راست‌ اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این طرح را برای انجام برنامه‌ دیرینه‌شان که الحاق «غور اردن» و شهرک‌های کرانه باختری به اراضی اشغالی است به کار گرفتند که امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین در آینده را نمی‌دهد. محمود عباس هم پس از این دیدار گفت: نتانیاهو هیچ اعتقادی به صلح ندارد و هرگز در کارنامه خود این امر را که قدس را فروخته‌ام، درج نخواهم کرد. ما برای پیگیری قضیه فلسطین راهی شورای امنیت خواهیم شد. هیچ بخشی از معامله قرن جایی بر سر میز مذاکرات ندارد. با همه این تفاصیل سابقه اتحادیه عرب در موارد اضطراری نشان داده نباید انتظاری بیش از یک بیانیه ضعیف و فرمالیته در پایان این نشست داشت بویژه آنکه کشورهای این اتحادیه هر یک به نوعی ترجیح می‌دهند از آنجایی که یک سر این ماجرا ترامپ و دولت آمریکا قرار دارد، با احتیاط بیشتری با این موضوع برخورد کنند و تنها به لفاظی‌های ساده اکتفا کنند. 
چرخش مواضع اماراتی‌ها؟
اینگونه به نظر می‌رسد که مقامات امارات در نوع نگاه خود به معامله قرن هماهنگ نیستند و هر یک سازی جدا می‌زنند. در روز اعلام معامله قرن توسط ترامپ، سفیر امارات در واشنگتن در کنار سفرای بحرین و عمان در آمریکا تنها سفرای عربی بودند که در مراسم رونمایی از طرح معامله قرن حضور داشتند و بعدا برخی دولتمردان این کشورها هم به حمایت از آن پرداختند اما دیروز انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در موضعی متفاوت یا به قولی با چرخش مواضع امارات در قبال طرح صهیونیستی ترامپ، خواهان اتخاذ موضع واقعی و استراتژیک در قبال معامله قرن شد. وی افزود: نشست اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی باید خروجی‌های مهمی داشته باشد و نباید به صدور بیانیه‌های محکومیت اکتفا کرد. قرقاش گفت: حمایت کشورهای عربی از مسأله فلسطین و ایمان داشتن به حقانیت آن مهم است اما نباید به آن اکتفا کرد. تنها این اعتقاد باعث نمی‌شود معادلات قدرت و نفوذ تغییر کند.

 معامله قرن؛ تولید باغ وحش ترامپ     
رابرت فیسک، مدیر بخش خاورمیانه ایندیپندنت را شاید بتوان از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین چهره‌های رسانه‌ای غرب دانست که مطالبش مورد توجه بسیاری است. وی در یادداشتی که در این روزنامه منتشر شد به بررسی «معامله قرن» پرداخت و آن را توهینی به فلسطینی‌ها و راه فراری برای رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی از محاکمه دانست. وی افزود:  2 کلاهبردار سیاسی پیر (ترامپ و نتانیاهو) این هفته در کاخ سفید ظاهر شدند و جنون‌آورترین کمدی- تراژدی تاریخ غرب آسیا را رقم زدند که دشوار است بتوان فهمید باید به آن خندید یا برایش گریه کرد. در این مقاله آمده است: طرح «صلح» ۸۰ صفحه‌ای کاخ سفید به «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی گرفتار در کمپ‌های مختلف بدرود می‌گوید، به شهر باستانی قدس به‌عنوان پایتخت فلسطین بدرود می‌گوید و با آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی خداحافظی می‌کند. اما به اشغال دائم کرانه باختری و الحاق کامل تمام شهرک‌های صهیونیست‌نشینی که برخلاف قوانین بین‌المللی ساخته شده‌اند خوشامد می‌گوید. وی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تحت استیضاح است و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به فساد متهم شده است. این دو رهبر سرکش در واشنگتن پوزخند می‌زدند تا هواداران‌شان آنها را تشویق کنند و واضح بود این سند دروغین برای همیشه امید به تشکیل هرگونه دولت مستقل فلسطینی را از بین می‌برد. هر کسی باید این ۸۰ صفحه را بخواند. هر کسی باید این طرح را 2 بار بخواند، زیرا ممکن است با یک بار خواندن آن برخی توهین‌هایی را که به فلسطینیان شده از دست بدهد. این روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی افزود: این سندی بی‌همتا و تاریخی است که باغ وحش ترامپ (بویژه دامادش «جرد کوشنر») تولید کرده‌اند و باور اینکه فلسطینی‌ها حتی خواب قبول کردن مشتی تقاضا‌های سیاسی دیوانه‌وار و چرند را ببینند، در غرب بی‌سابقه است.
 


Page Generated in 0/0071 sec