printlogo


کد خبر: 215954تاریخ: 1398/11/13 00:00
گلایه‌های کدخدایی از دروغ‌هایی که این روزها فاقد صلاحیت‌ها علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند
شارلاتانیسم علیه شورای نگهبان

گروه سیاسی: نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان صبح دیروز در حالی برگزار شد که نزدیکی به ایام انتخابات و بالا گرفتن مباحث پیرامون عملکرد این شورا در پروسه بررسی صلاحیت متقاضیان، بخش بزرگی از سوالات خبرنگاران را به خود اختصاص داد. کدخدایی در این نشست ضمن اعلام تایید صلاحیت 2000 متقاضی دیگر، از تایید صلاحیت 8 نفر از نمایندگانی که در مرحله اول بررسی‌ها صلاحیت‌شان تایید نشده بود خبر داد. گلایه از واکنش‌های دولتمردان و محتمل دانستن پیگیری حقوقی برخی از این اظهارات از سوی شورای نگهبان از دیگر اظهارات کدخدایی در این نشست خبری بود. 
سخنگوی شورای نگهبان در آغاز نشست خود با اشاره به روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: پس از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت‌ این افراد توسط هیات‌های اجرایی و سپس هیأت مرکزی و هیأت نظارت استانی انجام شد که در این زمینه هم به حد کافی اطلاع‌رسانی کردیم. وی ادامه داد: مرحله بعد که اصطلاحاً به آن مرحله «شورای نگهبان اول» می‌گویند تا روز گذشته(جمعه) ادامه یافت و از امروز(شنبه) وارد مرحله «شورای نگهبان دوم» شده‌ایم و کسانی که در مرحله قبل صلاحیت‌شان تایید نشده است، می‌توانند شکایت خود را طی 3 روز اعلام کنند و ما در یک بازه زمانی ۱۰ روزه شکایت آنان را بررسی کرده و اعلام نظر می‌کنیم. 
مقامات دولتی به شورای نگهبان جفا کردند
کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون واکنش شورای نگهبان به اظهارات رئیس‌جمهور درباره این شورا و امکان شکایت از دولتمردان گفت: ما اهل شکایت نیستیم اما گلایه داریم، دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی اطلاع ندارند، البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید حق‌مان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه‌قضائیه اقدام می‌کنیم. کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان برخی اصولگرایان را رد صلاحیت کرده است تا در دقیقه ۹۰ صلاحیت آنها تایید شود، گفت: رویه شورای نگهبان خلاف این است، این اتهامی است که می‌توان آن را پیگیری قضایی کرد. آمار را بررسی کنید. امروز هم اسامی برای وزارت کشور ارسال شده است و بقیه اسامی نیز ارسال می‌شود و خواهید دید که چنین مسأله‌ای نیست. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان دنبال پیگیری قضایی نیست اما انتظار داریم افرادی که اظهارنظر می‌کنند در چارچوب اخبار صحیح و اختیارات‌شان اعلام نظر کنند، نه اینکه فلانی به خاطر حمایت از دولت رد صلاحیت شده است. من بلافاصله با آن نماینده تماس گرفتم که تکذیب کرد. وی ادامه داد: دوستان اگر متوجه می‌شوند خبری غلط بوده است انتظار داریم حداقل اعلام کنند، دولت برای ما محترم است و فرق نمی‌کند کدام عضو دولت صحبت کند. دولت، مجلس و شورای نگهبان مجموعه‌ای واحد هستند و جدایی بین آنها وجود ندارد و اگر کاری انجام دهیم بر اساس وظایف قانونی ما است. کدخدایی تاکید کرد: قبول کنید اینگونه اظهارنظر مقامات دولتی جفای بزرگ علیه شورای نگهبان بود که گفته شد کاندیداها به دلیل حمایت از دولت یا فلان مصوبه صلاحیت‌شان تایید نشده است. آن فرد بهتر می‌تواند توضیح دهد، ما معذور هستیم. اگر مقامات دولتی هم که ظاهراً مقام بی‌اطلاع بودند تشریف بیاورند شورای نگهبان، مدارک و مستندات را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا اظهارات‌شان را اصلاح کنند.
صادقی بابت ادعایش از شورای نگهبان عذرخواهی کرد اما مجدداً تکرار کرد
کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به پرونده محمود صادقی و تاثیر اظهارنظرها درباره شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: این اظهارنظرها تاثیری ندارد اما اگر اتهامی علیه شورای نگهبان باشد اجازه دهید که ما هم پیگیری قانونی کنیم، اگرچه از هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان هم گلایه داریم. موضوعی بود که در خارج از مجلس علیه شورای نگهبان از طرف ایشان مطرح شد اما هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات ایشان را در چارچوب وظایف نمایندگی دانست و این ادعا مجدداً از طرف ایشان اعلام شد. وی تأکید کرد: از ایشان و همه عزیزان دیگر خواهش کردیم که اگر مدارک و مستندات دارید در اختیار مراجع قانونی قرار دهید. چه لزومی دارد ابتدا فریاد بزنید و بعد در شورای نگهبان با حالت تاثر بگویید اشتباه کردم. کدخدایی ادامه داد: ایشان به شورای نگهبان آمده و عذرخواهی کرده است اما باز همان کار را ادامه داد. کدخدایی گفت: گاهی اوقات از این مسائل مطرح می‌شود که کسی کلاهبرداری کرده است. نسبت به دولت، قوه‌قضائیه و نهادهای مختلف این مسائل اتفاق می‌افتد و طبیعتاً باید برخورد قانونی انجام ‌شود. دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هوشیار هستند و پیگیری می‌کنند. اگر اطلاعاتی دارید در اختیار آنها قرار دهید. وی تاکید کرد: قبل از اینکه برای افراد مسلم شود شورای نگهبان اقدامی کرده است، نباید موضوعی را بیان کنند. کسی که ادعای داشتن دانش حقوقی را دارد و نماینده مجلس است از او انتظار بیشتری داریم. ما به شکایت‌های خود ادامه خواهیم داد و پیگیری خواهیم کرد تا وضعیت روشن شود. کدخدایی گفت: شورای نگهبان در ابتدای کار انتخابات اطلاعیه‌ای منتشر کرد و از همه مردم خواست مراقب افراد کلاهبردار و سودجو باشند و اگر کسی مراجعه و ادعای بی‌پایه مطرح کرد مبنی بر اینکه می‌تواند در حوزه تایید صلاحیت‌ها اقدام کند، سریع وی را به مراکز امنیتی و انتظامی معرفی کنند. در بسیاری از نهادها این کلاهبرداری‌ها انجام می‌شود و نباید از آن به عنوان اهداف سیاسی استفاده کنیم.
 

Page Generated in 0/0268 sec