printlogo


کد خبر: 215980تاریخ: 1398/11/14 00:00
انتشار گزارش‌هایی از نحوه اطلاع‌رسانی معامله قرن به حکام عربی سبب شگفتی شد
ترامپ متحدان عرب خود را هم فریب داد

با گذشت 6 روز از اعلام معامله قرن توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ابعاد تازه‌ای درباره آن به رسانه‌ها درز کرده که نشان از آن دارد رئیس‌جمهوری آمریکا برای هموار کردن مسیر این طرح صهیونیستی، حتی متحدان عرب خود را فریب داده است. 
در همین ارتباط روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از یک دیپلمات عرب که البته این روزنامه نامی از هویت وی نبرده، نوشت: کاخ سفید پیش از رونمایی از این طرح ضمن درخواست از کشورهای عربی برای حمایت از آن، دست به یک دروغگویی بزرگ زده است.
به گفته این دیپلمات، دولت آمریکا قبل از رونمایی از معامله قرن به کشورهای عربی درباره جزئیات آن چیزی نگفته و حتی درباره محتوای آن دروغ گفته است.
هاآرتص در گزارش دیروز خود به نقل از این دیپلمات نوشته است کاخ سفید در سندی که پیش از رونمایی از معامله قرن ارسال کرده، خواستار حمایت آنها از این طرح سازش شده است. به گفته این دیپلمات، سند ارسالی آمریکا شامل توصیه‌ها و اظهارنظرهای کلی بوده و البته در آن به کشور فلسطینی به پایتختی شرق قدس اشاره شده است. این دیپلمات عرب تصریح کرد: (اما) وقتی ما جزئیات طرح (معامله قرن بعد از رونمایی از آن توسط دونالد ترامپ) را دیدیم، متوجه شدیم عملا هیچ کشوری به اسم فلسطین و اصلا پایتختی قدس شرقی در کار نبود. وی افزود: مسائلی (در معامله قرن) وجود دارد که هیچ کشور عربی یا اسلامی نمی‌تواند با آن موافقت کند و به همین دلیل بود که وزرای خارجه (اتحادیه عرب) در نهایت در صف مخالفت با طرح ترامپ قرار گرفتند و بار دیگر حمایت‌شان از ابتکار صلح عربی را تکرار کردند. اشاره این دیپلمات به مخالفت وزرای خارجه اتحادیه عرب، نشست فوق‌العاده روز گذشته این نهاد در قاهره است که با صدور بیانیه در رد معامله قرن پایان یافت. وزرای خارجه اتحادیه عرب در این بیانیه اعلام کردند، طرح ظالمانه آمریکا با عنوان معامله قرن را نمی‌پذیرند و با واشنگتن برای اجرای این طرح همکاری نمی‌کنند.
 
* نگاه صهیونیست‌ها به دلیل مخالفت اتحادیه عرب با معامله قرن
رسانه‌های سرزمین‌های اشغالی با وسواس و دقت همه اظهارنظرهای پیرامون معامله قرن را رصد می‌کنند و به تحلیل آن می‌پردازند. تلویزیون‌های این رژیم هم هر یک، به یک بعد این مخالفت‌ها می‌پردازند. یکی از همین حساسیت‌ها بررسی بیانیه نهایی اتحادیه عرب و نگاه به این موضوع بود که با وجود فشار آمریکا و همراهی عربستان، چرا اتحادیه عرب حاضر به حمایت از معامله قرن نشد و در بیانیه خود آن را رد کرد. 
در همین ارتباط یک تحلیلگر امور عربی در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب قطعنامه اتحادیه عرب علیه معامله قرن گفت: این اقدام ضربه هولناکی به دیپلماسی آمریکا و ضربه‌ای به ما بود، چرا که تا لحظه آخر یعنی تا قبل از نشست شورای وزرای خارجه عرب رهبران عرب به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بودند آماده صدور قطعنامه‌ای در مخالفت با طرح دونالد ترامپ نیستند اما بعدا کوتاه آمدند. وی گفت: ترامپ به رهبران عرب پیام‌هایی را فرستاد و از آنها خواست نه فقط با طرحش موافقت بلکه آن را به عنوان پایه و اساس مذاکرات تأیید کنند اما اوضاع به هم ریخت و قطعنامه تصویب شد. تمام وزرای خارجه عرب با محمود عباس همسو شدند و علیه طرح ترامپ رأی دادند. این تحلیلگر گفت: چرا این اتفاق افتاد؟ این به دلیل فشار ایران و ترکیه و ترس از افکار عمومی در کشورهای‌شان و تهدید عباس به فاش کردن خیانت برخی رهبران عرب در حق مسأله فلسطین بود.
 
* بیانیه «استراتژی مبارزه» فلسطین برای مقابله با «معامله قرن»
طرح موضوع معامله قرن توسط ترامپ در روزهای گذشته سبب وحدت نظر گروه‌های فلسطینی و مخالفت یکپارچه با آن شده است. در همین ارتباط، شخصیت‌های ملی فلسطینی، نمایندگان جامعه مدنی، جنبش‌ها و فعالان فلسطینی کنفرانسی مطبوعاتی در رام‌الله برگزار و در آن طی بیانیه‌ای از آغاز یک راهبرد مبارزه برای مقابله با طرح ترامپ خبر دادند. قرار است این راهبرد طی مدت یک ماه تدوین شود. حاضران در کنفرانس خبری، این راهبرد را با شعار «همه باید متحد شویم تا این طرح را از طریق استراتژی مبارزه که به سطح چالش‌ها می‌رسد، ساقط کنیم» آغاز کردند.
***
چرا معامله قرن موفق نمی‌شود؟
عادل شهابی*: با وجود اعلام بی‌اطلاعی کشورهای عربی از آنچه ترامپ به عنوان معامله قرن اعلام کرد، مهم‌ترین انتقادی که در سطح تحلیلگران سیاسی به معامله قرن وارد می‌شود نادیده گرفته شدن موافقت یا مخالفت گروه‌های فلسطینی با این طرح است. ترامپ اساسا حق مخالفت با طرح خود را برای فلسطینیان قائل نشده است و اصل را بر تمکین آنها یا فشار عربستان و امارات به محمود عباس برای پذیرش این طرح صهیونیستی گذاشته است. 
ترامپ حتی برای نوشتن این طرح از کارشناسان وزارت خارجه آمریکا استفاده نکرد و کار را از ابتدا به کوشنر داماد یهودی‌الاصل خود و یک دیپلمات یهودی دیگر آمریکا واگذار کرد. همین امر هم سبب شد بنیامین نتانیاهو بدون آنکه حتی درباره یک خط این معامله نکته یا انتقادی داشته باشد آن را دربست بپذیرد و خود را حامی صلح نشان دهد.  نکته دیگر معامله قرن، تضاد آن با تمام قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل یا بیانیه‌های مجمع عمومی درباره فلسطین است. این موضوع حتی در نگاه غربی‌ها سندی است بر غیرقانونی بودن این توافق و خط پایانی است بر همه نهادهای بین‌المللی. از همان ساعات اولیه اعلام توافق قرن آرام‌آرام مخالفت‌ها با آن شروع شد و با افشای جزئیات آن که مهم‌ترین موضوعات مورد حساسیت دنیا مثل حق بازگشت آوارگان یا مرزها را اساسا نادیده گرفته بود، مرگ زودرس این معامله اعلام شد. کار تا آنجا پیش رفت که حتی کشورهای عربی که معمولا در اتحادیه عرب زیر نفوذ عربستان رفتار می‌کنند هم حاضر به پذیرش آن و زدن مهر تایید خود بر این طرح صهیونیستی نشدند و فعلا حداقل در حد حرف کنار فلسطین ایستاده‌اند. 
خبرنگار*

Page Generated in 0/0302 sec