printlogo


کد خبر: 215981تاریخ: 1398/11/14 00:00
دور دنیا

سفر محرمانه رئیس سیا به رام‌الله
سازمان پخش رژیم صهیونیستی موسوم به «کان» اعلام کرد رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به طور محرمانه 2 روز بعد از اعلام «معامله قرن» به رام‌الله سفر کرده است. جینا هاسپل، رئیس سیا روز پنجشنبه با مقامات فلسطینی ملاقات داشت و در این ملاقات به او اطلاع داده شد که فلسطینی‌ها هماهنگی امنیتی با اسرائیل و آمریکا را متوقف می‌کنند. هدف این دیدار اطلاع از موضع تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال «معامله قرن» بود. تلویزیون اسرائیل گزارش داد هاسپل با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار نداشت، بلکه با ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات فلسطین دیدار کرده است. فرج در این نشست بر ادامه ارتباط بین نیروهای امنیتی فلسطین و سیا و عدم متضرر شدن آن تاکید کرد.
***
نارضایتی آمریکایی‌ها از اوضاع کشورشان
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به میزان چشمگیری از مسیر حرکت و وضعیت سیاسی کشورشان ناراضی هستند. در همین حال محبوبیت ترامپ همچنان در یک سطح ثابت پایین قرار دارد و جامعه آمریکا در دوره او دوقطبی‌تر از دوران مربوط به هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ این کشور است. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی AP-NORC در ماه ژانویه، تعداد کسانی که خواستار استیضاح دونالد ترامپ توسط سنا و برکناری او از ریاست‌جمهوری بودند به میزان اندکی بیشتر از مخالفان این موضوع بوده است؛ گروه اول معادل 45 درصد و گروه دوم معادل 40 درصد بوده‌اند. 14 درصد هم گفتند اطلاعات کافی را برای آنکه نظر قطعی بدهند، ندارند. در همین نظرسنجی 42 درصد آمریکایی‌ها اعلام کردند معتقدند دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی جنجالی ماه ژوئیه گذشته خود با رئیس‌جمهور اوکراین کاری غیرقانونی انجام داده اما 32 درصد گفتند او کاری غیراخلاقی انجام داده است. اکثریت پاسخگویان جمهوری‌خواه- معادل 54 درصد آنها- معتقد بودند دونالد ترامپ در قبال اوکراین هیچ کار اشتباهی انجام نداده است اما در یک نظرسنجی مربوط به ماه اکتبر درصد آنها معادل 64 درصد شده بود. حدود یک‌سوم پاسخگویان معتقدند دونالد ترامپ کاری غیراخلاقی اما نه غیرقانونی انجام داده‌ و حدود یک نفر از هر 10 نفر نیز گفته‌اند او کاری غیرقانونی انجام داده است.
***
نخست‌وزیر کانادا به آفریقا می‌رود
نخست‌وزیر کانادا قرار است روز پنجشنبه با هدف تحکیم روابط با آفریقا به قاره سیاه برود. جاستین ترودو در حالی به آفریقا می‌رود که کشورش در تلاش برای به دست آوردن کرسی شورای امنیت سازمان ملل، کمپینی به راه انداخته است. دفتر نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد وی قرار است به اتیوپی و سنگال برود و پیش از پایان سفرش در ۱۴ فوریه به آلمان هم می‌رود.
***
اعزام ناوشکن ژاپنی به دریای عمان
ناوشکن ژاپنی تاکانامی دیروز راهی دریای عمان شد تا از خطوط دریایی محل عبور نفتکش‌ها در بحبوحه تنش‌های رو به فزونی در خاورمیانه حفاظت کند. به گزارش رویترز، آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در جمع خدمه ناوشکن «یوکوسوکا» در پایگاه نیروی دریایی این کشور گفت:‌ هزاران کشتی ژاپنی طی سال در این آب‌ها در حرکت هستند که شامل نفتکش‌های ژاپنی نیز می‌شود. این شاهراهی برای ژاپن است. دولت آبه گفته آماده است به نیروهای خود این اختیار را بدهد تا از کشتی‌ها در مواقع خطر حفاظت کنند، که تصمیمی مناقشه‌برانگیز محسوب می‌شود چون بر اساس قانون اساسی ژاپن، این کشور از استفاده از نیروی نظامی در مناقشات بین‌المللی منع شده است.
***
پمپئو: نسبت به چین و روسیه هوشیار باشید!
وزیر خارجه آمریکا در سفرش به قزاقستان از مقام‌های این کشور خواست نسبت به نفوذ و سرمایه‌گذاری از جانب روسیه و چین هوشیار باشند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز در جریان سفرش به قزاقستان در هشدارهای مشابهی که قبل از این هم به مقام‌های برخی کشورهای دیگر داده بود، عنوان کرد جذابیت سرمایه‌گذاری‌های چین به قیمت لطمه به حاکمیت کشورها تمام شده و در درازمدت شاید نه‌تنها به توسعه کمک نکند، بلکه به آن آسیب هم بزند. علاوه بر آن، پمپئو از مقام‌های ارشد قزاقستان خواست اصلاحاتی در این کشور اجرا کنند که اجازه به افزایش سرمایه‌گذاری آمریکا در آنجا را بدهد.
***
بی‌محلی ترامپ به گوایدو
استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد به‌رغم آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اقامتگاه خود در مارلاگو ایالت فلوریدا به سر می‌برد، با خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا که در میامی فلوریدا به سر می‌برد، دیدار نخواهد کرد. در بیانیه‌ای که نمایندگان گوایدو درباره سفر وی به میامی منتشر کردند، هدف سفر رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا دیدار با شهروندان اهل ونزوئلا و آمریکای لاتین اعلام شده بود. گوایدو که دیوان عالی ونزوئلا، فوریه سال گذشته میلادی، خروج وی از ونزوئلا را منع کرده بود، 19 ژانویه (29 دی‌ماه) برای حضور در نشست مبارزه با تروریسم وارد «بوگوتا» پایتخت کلمبیا شد و بعد از آن به چندین کشور اروپایی و همچنین کانادا نیز سفر کرد. 

Page Generated in 0/0276 sec