printlogo


کد خبر: 215990تاریخ: 1398/11/14 00:00
خبر توقف پروازها از چین به ایران واقعیت نداشت پروازهای چین به ایران در حال انجام است
باند آزاد برای کرونا!
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با «وطن امروز»: پروازها به چین هماهنگ‌شده و برای انتقال ایرانی‌ها انجام شده است

اسدالله خسروی*: خبر لغو پروازهای چین به ایران و بالعکس که توسط وزیر بهداشت منتشر شده بود، کذب از آب درآمد. به گزارش «وطن‌امروز»، باوجود تاکید ویژه وزیر بهداشت بر لغو تمام پروازها به چین و بالعکس برای جلوگیری از ورود ویروس مرگبار کرونا به کشور اما طی 3-2 روز اخیر شاهد فرود چند پرواز از چین به ایران بودیم که این ناهماهنگی و بی‌توجهی‌، نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده است.

 شیوع ویروس کشنده کرونا این روزها دنیا را درگیر خود کرده است، چرا که این ویروس از مرزهای چین خارج شده و به کشورهای دیگر راه یافته است. در چنین شرایطی بیشتر کشورهای جهان خود را برای مقابله با ورود این بیماری آماده کرده‌اند؛ مقابله‌ای البته از جنس مراقبت و پیشگیری، زیرا تاکنون دارو و درمانی برای این بیماری ویروسی کشف نشده است.
بیشتر کشورهای آسیایی به دلیل نزدیکی با چین تمام تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این ویروس به کار گرفته‌اند. ایران نیز به موجب تردد کارگران و تکنیسین‌های چینی به مراکز صنعتی و... به کشور، خود را آماده کرده است. یکی از اقدامات وزارت بهداشت استقرار پایگاه‌های سلامت در مبادی ورودی به کشور بویژه فرودگاه‌هاست تا مسافران خارجی مورد تست و معاینه قرار گیرند.
حساسیت به تامین سلامت و جلوگیری از ورود این ویروس کشنده تا جایی است که وزیر بهداشت جمعه گذشته در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور از وی خواست پروازهای چین به ایران و بالعکس متوقف شود. پیشنهاد وزیر بهداشت در حالی مورد موافقت قرار گرفت که پروازها به چین همچنان ادامه دارد و مسؤولان سازمان هواپیمایی در اظهاراتی عجیب علت این پروازها را خروج ایرانی‌ها از چین و انتقال به کشور عنوان می‌کنند.
اخیرا یکی از مسؤولان وزارت بهداشت اعلام کرد «اگر فکر کنیم این بیماری به ایران نمی‌رسد کاملا اشتباه کرده‌ایم».
 
* لغو پروازها به چین در خیلی از کشورها
ویتنام از بیم شیوع ویروس کرونا همه پروازها از مبدا یا به مقصد چین را به حال تعلیق درآورد، چرا که اولین قربانی ویروس کرونا خارج از مرزهای چین دیروز در ویتنام ثبت شد. 
دولت ازبکستان هم به شرکت هواپیمایی دولتی این کشور اعلام کرد پروازها از مبدا و به مقصد چین را به استثنای پروازها برای خروج شهروندان ازبکستانی تعلیق کند.
از طرفی برخی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان پروازهای خود به چین را تا اطلاع ثانوی کنسل کرده‌اند. به عنوان مثال شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز تمام پروازهای خود به چین را تا تاریخ 29 فوریه به حالت تعلیق درآورده است. خط هوایی هلند نیز تا تاریخ 9 فوریه پرواز به چین را لغو کرده است. خط هوایی دلتا نیز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در آمریکاست، پروازهایش به چین را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. آمریکن ایرلانز نیز رویه مشابهی را در پیش گرفته است. شرکت‌های هوایی دیگر نظیر لوفت هانزا (آلمان)، ایر کانادا، یونایتد ایرلاینز (آمریکا)، کاتای پاسیفیک (هنگ‌کنگ)، ایر ایندیا (هند) و فین ایر (فنلاند) و همچنین خطوط هوایی کره‌جنوبی هم پروازها به چین را به حالت تعلیق درآورده‌اند. به طور کلی پروازها از 3 قاره جهان به چین در شرایط فعلی به حالت تعلیق درآمده است. 
در شرایطی که دنیا برای مراقبت‌های پیشگیرانه دست به اقدامات مختلفی زده، مسؤولان مربوط در ایران نسبت به این موضوع کم‌توجهند؛ نشانه آن هم اینکه با وجود تاکیدات مسؤولان وزارت بهداشت بر لغو پروازها از چین، شاهد ادامه این پروازها هستیم. 
 
* فرود 3 پرواز از چین به ایران!
در حالی که ۴۸ ساعت از صدور دستور توقف پروازهای رفت و برگشت به چین از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت راه‌وشهرسازی می‌گذشت، دیروز 3 پرواز از چین به ایران وارد شد.
پرواز شماره ۵۰۷۸ ماهان ساعت ۴:۳۰ دقیقه از پکن به تهران و پرواز شماره ۵۰۷۶ ماهان از شانگهای به تهران ساعت ۴:۴۶ دقیقه در فرودگاه امام خمینی(ره) فرود آمدند، همچنین پرواز شماره ۵۰۸۰ ماهان نیز از مبدأ گوانگ‌ژو ساعت ۵:۱۹ دقیقه در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست. این در حالی است وزیر راه‌وشهرسازی روز شنبه در جمع خبرنگاران از توقف کامل پروازهای رفت و برگشت به چین خبر داده بود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عصر دیروز در ارتباط با پروازهای چین به ایران گفته بود: پروازهایی که از چین به ایران در حال حاضر انجام می‌شود و در هفته جاری ادامه خواهد داشت مانند پروازهای عادی نبوده و به منظور انتقال ایرانیان مستقر در شهرهای مختلف چین در حال انجام است اما بلیتی به صورت برنامه‌ای و سیستمی فروخته نخواهد شد.
رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره علت انجام پروازها به چین و بالعکس با آنکه قرار بود این پروازها به حالت تعلیق درآید، گفت: در جلسه‌ای که به منظور تعلیق پرواز به چین و بالعکس برگزار شد، تصمیم بر این بود تمهیدات لازم برای بازگشت مسافران و دانشجویان ایرانی از چین دیده شود، در چنین شرایطی انجام پروازهای اخیر در پی تصمیمات اتخاذ شده بوده که جزو وظایف بخش هوایی است. 
وی با بیان اینکه در تمام پروازهای اخیر به چین و بالعکس هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت  برای جلوگیری از ورود ویروس کرنا به کشور انجام شده است، گفت: اقدامات پیشگیرانه به موازات هم پیش می‌رود و اگر شاهد پروازی به چین بوده و هستیم، صرفا برای بازگرداندن هموطنان‌مان به کشور است.
جعفرزاده اضافه کرد: هرگونه پروازی به چین و بالعکس قطعا با هماهنگی‌ها انجام می‌شود و مسافرانی که از چین به ایران می‌آیند، تحت مراقبت‌های شدید قرار خواهند گرفت.
 
* بازگشت 80 ایرانی از چین به ایران
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت درباره وضعیت بازگشت ایرانیان ساکن چین به کشور اظهار کرد: روز شنبه پروازی با تجهیزات کامل و تیم پزشکی به چین اعزام شده است تا بیش از ۸۰ نفر از هموطنان ایرانی مقیم کشور چین را به ایران بازگرداند. وی افزود: بخش عمده‌ای از این افراد دانشجویان در حال تحصیل در چین هستند که برخی از آنها مشکلات نظام وظیفه داشتند که ستاد نیروهای مسلح تسهیلاتی برای بازگشت آنها به کشور در نظر گرفته است.
 
* پروازهای مستقیم از چین متوقف شود
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتظار این است همه پروازهای مستقیم از چین به ایران متوقف شود.
کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران افزود: پرواز بازگشت حدود ۸۰ ایرانی مقیم ووهان چین نیز از ایران به چین رفته است و این افراد بزودی به تهران می‌آیند. در یکی از هتل‌های تهران 2 هفته در قرنطینه می‌مانند و پس از تایید سلامت به آغوش خانواده بازمی‌گردند. برخی از این افراد مشکل نظام وظیفه داشتند که ستاد کل نیروهای مسلح تسهیلاتی را برای ایرانیان مشمول سربازی فراهم کرده تا براحتی بتوانند به کشور بیایند و بازگردند. 
وی درباره زمان توقف پروازها از چین گفت: مصوبه دولت برای توقف پروازها عصر جمعه ابلاغ شده و نمی‌شد انتظار داشت بلافاصله و به لحظه از روز شنبه اجرا شود اما به طور منطقی انتظار این است پروازهای مستقیم از چین به تهران و برعکس متوقف شود. وزیر بهداشت نیز قول داده اگر این اتفاق نیفتد، موضوع را پیگیری کند.
جهانپور گفت: درباره پروازهای غیرمستقیم از چین اکنون کاری نمی‌توانیم بکنیم و اگر بخواهیم این پروازها را هم لغو کنیم گویی خود را تحریم کرده‌ایم.
وی افزود: البته برای پروازهای غیرمستقیم مراقبت‌های مرزی با دقت در فرودگاه‌ها انجام می‌شود، بویژه برای افرادی که مهر خروج چین در پاسپورت آنها باشد مراقبت‌ها جدی‌تر است.
جهانپور گفت: برای تشخیص کرونا در موارد مشکوک 3 آزمایش انجام می‌شود که تست آخر آزمایش اختصاصی ویروس کرونای جدید است. کیت تشخیصی نیز خریداری و وارد شده اما این تست برای کسانی انجام می‌شود که تست دوم را که آزمایش «پی‌سی‌آر» است برای تشخیص خانواده ویروس کرونا، انجام داده باشند، البته در صورتی که نتیجه تست دوم مثبت باشد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: کیت‌های تشخیصی این ویروس جدید که آلمان تولید کرده با همکاری سازمان بهداشت جهانی وارد شده و باز هم وارد می‌شود. وی گفت: منطقی نیست برای همه افراد مشکوک این آزمایش انجام شود اما اگر آزمایش دوم که تست سارس و کروناست مثبت بود، آزمایش ویروس جدید نیز انجام می‌شود. جهانپور گفت: موارد مشکوک به صورت انگشت‌شمار در شهرهای مختلف داریم که مورد بررسی قرار می‌گیرند.
وی افزود: پروازهای مستقیم از چین از قبل هم فقط در فرودگاه امام خمینی(ره) بوده است که همه این پروازها چه برای شرکت‌های ایرانی و چه چینی باید متوقف شود. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: اگر بیمار مشکوکی در تهران باشد و نیاز به بستری داشته باشد، در بخش عفونی بیمارستان شهدای یافت‌آباد بستری می‌شود که تاکنون مورد مثبتی نداشته‌ایم.
***
[بستری شدن فرد مشکوک به کرونا در اصفهان]
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت از بستری شدن یک مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان فارابی اصفهان خبر داد. کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با فارس گفت: نمونه‌گیری از این فرد انجام شده و برای تشخیص به آزمایشگاه ویروس‌شناسی تهران ارسال شده است. وی افزود: از نظر وزارت بهداشت هر فردی که طی روزهای گذشته به کشور چین سفر داشته و علائمی نظیر سرفه، تب و علامت‌های شبه‌آنفلوآنزا را داشته باشد، مشکوک به این بیماری است و مشکوک بودن به معنای ابتلا نیست، لذا برای اطمینان این افراد تحت مراقبت قرار می‌گیرند و در صورتی اعلام می‌شود که فرد مبتلا به بیماری است که نتایج آزمایش‌هایش مثبت گزارش شده باشد. جهانپور تاکید کرد: در صورت مثبت بودن نتایج آزمایش‌ها فرد برای طی کردن درمان تحت مراقبت قرار خواهد گرفت و در صورت منفی بودن نتایج آزمایش‌ها از مراقبت خارج خواهد شد. در همین ارتباط عصر دیروز آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: پس از برطرف شدن موارد و نشانه‌های بیمار مشکوک به کرونا این اطمینان حاصل شد وی به ویروس کرونا مبتلا نبوده و از بیمارستان ترخیص شد.
***
[سامانه تلفنی مشاوره درباره «ویروس کرونا» راه‌اندازی شد]
وزیر بهداشت در حساب توئیتر خود نسبت به برقرار بودن پروازهای ایران و چین انتقاد کرد و از راه‌اندازی سامانه تلفنی مشاوره بیماری‌های واگیر خبر داد. به گزارش تسنیم، دکتر سعید نمکی در حساب توئیتر خود از راه‌اندازی بخش مشاوره بیماری‌های واگیر خبر داد؛ در متن این توئیت آمده است: بخش مشاوره بیماری‌های واگیر سامانه تلفنی 190 برای پاسخگویی به سوالات مردم درباره ویروس کرونا راه‌اندازی شد‌. هموطنان عزیز و همکاران نظام سلامت می‌توانند از این طریق سوالات خود را به‌صورت شبانه‌روزی با کارشناسان مربوط، در میان بگذارند.
 وی همچنین با انتقاد نسبت به برقرار بودن پروازهای ایران و چین نوشت: با درخواست بنده، جلسه‌ای با حضور وزرای مربوط تشکیل و تصویب شد که پروازهای چین متوقف شود که ظاهرا امروز خطی برای بازگشت ایرانیان از چین و بازگشت اتباع چینی از ایران باز است که اگر تا فردا ادامه یابد، مجدد پیگیری خواهم کرد، البته اجرای این مصوبه، در اختیار وزارت بهداشت نیست.

Page Generated in 0/0063 sec