printlogo


کد خبر: 215998تاریخ: 1398/11/14 00:00
اخبار

قانون ساماندهی خانه‌های خالی همچنان بلاتکلیف
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: با اجرای قانون ساماندهی خانه‌های خالی و تلاش دولت و دستگاه‌های مرتبط مانند شهرداری‌ها برای ساماندهی این بخش، حدود یک تا 2 میلیون واحد از مساکن موجود در بازار عرضه می‌شود. ابوالفضل ابوترابی با اشاره به ضرورت ساماندهی خانه‌های خالی در کشور، گفت: در شرایط کنونی بر اساس آمارها حدود 2 تا 3 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که از این میزان حدود 500 هزار واحد در پایتخت قرار دارد. وی ادامه داد: از طرف دیگر طبق گزارشات، کشور سالانه به حدود 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد اما در شرایط کنونی حجم بسیار کمی از نیاز کشور به مسکن تولید و عرضه می‌شود. ابوترابی گفت: قطعا عامل اصلی بروز گرانی در بازار مسکن، کمبود عرضه و افزایش تقاضا برای خرید است، حال به نظر می‌رسد در این وضعیت، بهترین مکانیزم برای متعادل شدن قیمت‌ها در بازار، تولید و تزریق واحدهای جدید مسکونی است. ابوترابی ادامه داد: در این‌باره 2 راهکار برای تزریق مسکن جدید وجود دارد؛ نخستین راهکار این است دولت در راستای تولید مسکن جدید اقدام کند که در این‌باره دولت اقدام به اجرای طرح ملی مسکن کرده است. راهکار دوم برای متعادل شدن میزان عرضه و تقاضای مسکن، ساماندهی خانه‌های خالی در کشور است. وی گفت: با وجود مصوبه قانونی برای ساماندهی خانه‌های خالی در سال 94، دولت اقدام خاصی در این‌باره انجام نداده است، البته دولت اجرای قانون را منوط به ایجاد سامانه املاک و اسکان کرده بود که آن هم تاکنون عملیاتی نشده است. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس افزود: امیدوارم با اجرای قانون ساماندهی خانه‌های خالی و تلاش دولت و دستگاه‌های مرتبط مانند شهرداری‌ها، حدود یک تا 2 میلیون واحد از مساکن موجود در بازار عرضه شود.
***
«ماهواره ظفر» روزهای آینده به فضا پرتاب می‌شود
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی «ظفر» روزهای آینده به فضا پرتاب می‌شود. مرتضی براری در مصاحبه با فرانس‌پرس  تاریخی برای پرتاب این ماهواره اعلام نکرد ولی گفت: ساخت ماهواره ظفر 3 سال پیش با همکاری 80 دانشمند ایرانی آغاز شد. این ماهواره 113 کیلوگرمی توسط ماهواره‌بر سیمرغ تا ارتفاع 530 کیلومتری زمین پرتاب خواهد شد. براری افزود: این ماهواره برای بیش از 18 ماه فعالیت طراحی شده است. به‌ گفته رئیس سازمان فضایی ایران، مأموریت اولیه این ماهواره جمع‌آوری تصاویر است. وی گفت: ایران به این اطلاعات برای مطالعه زمین‌لرزه‌ها، جلوگیری از بلایای طبیعی و توسعه کشاورزی خود نیاز دارد. براری با اشاره به این نکته که ایران قبلاً هم توانسته یک ماهواره را در ارتفاع 250 کیلومتری سطح زمین قرار دهد، گفت: «این قدم جدیدی برای کشور ما است». براری تأکید کرد: ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز از فضای خارج استفاده می‌کند.
***
هند ۱۴ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار اختصاص داد
دهلی‌نو در بودجه سال آینده دولت هند ۱۴ میلیون دلار برای تکمیل پروژه بندر استراتژیک چابهار که امکان دسترسی هند به افغانستان با دور زدن پاکستان را فراهم می‌کند اختصاص داد. 
به نقل از پایگاه خبری دی‌پرینت هند، دهلی‌نو در بودجه سالانه دولت هند 14 میلیون دلار برای تکمیل پروژه بندر استراتژیک چابهار در جنوب شرق ایران که امکان دسترسی هند به افغانستان با دور زدن پاکستان را فراهم می‌کند اختصاص داده است. کمک به تکمیل توسعه بندر چابهار در حالی در بودجه سال مالی آینده هند به 14 میلیون دلار می‌رسد که در بودجه سال گذشته این کشور هیچ اعتباری برای این طرح اختصاص داده نشده بود. این پروژه بندری که در ساحل جنوبی ایران در دریای عمان واقع شده می‌تواند مسیر جایگزینی برای تجارت بین هند و افغانستان برای دهلی‌نو فراهم کند. در مه ‌2016 ایران و هند موافقتنامه دوجانبه‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن هند یکی از اسکله‌های بندر شهید بهشتی را توسعه می‌دهد و تاسیسات کانتینری این بندر به طول 600 متر را بازسازی می‌کند.
***
قائم‌‌مقام بانک مرکزی سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی شد
رئیس‌کل بانک مرکزی طی حکمی اکبر کمیجانی،‌ قائم‌مقام بانک مرکزی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منصوب کرد. پیش از این، علی دیواندری این مسؤولیت را بر عهده داشت که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد. 
***
آغاز نمایشگاه‌های فروش بهاره از اول اسفند
قائم‌مقام وزیر صنعت از اعلام آمادگی اصناف برای برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره به منظور تامین اقلام مورد نیاز مردم در شب عید خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها به تناوب از یکم تا ۲۵ اسفند برگزار می‌شود.
 حسین مدرس‌خیابانی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، 3 گروه کالا و خدمات در شب عید به صورت ویژه و با تخفیف در اختیار مردم قرار می‌گیرد که بر این اساس، کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله کیف و کفش، پوشاک، آجیل و خشکبار، کالاهای اساسی و شیرینی و شکلات، عرضه خواهند شد.

Page Generated in 0/0341 sec