printlogo


کد خبر: 216000تاریخ: 1398/11/14 00:00
فرمانده سپاه قدس با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و دبیرکل جهاد اسلامی گفت‌و‌گو کرد
مقاومت علیه معامله قرن
سردار قاآنی: طرح ننگین معامله قرن مرده به دنیا آمده و محکوم به شکست است

گروه سیاسی: طرح آمریکایی- صهیونیستی «معامله قرن» این روزها تبدیل به مهم‌ترین سوژه خبری منطقه شده است. تلاش ترامپ برای به سرانجام رساندن این طرح و تحمیل آن به فلسطینی‌ها با واکنش کشورمان در 2 سطح دیپلماتیک و نظامی همراه بود. بر همین اساس سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس تلفنی گفت‌وگو کرد. 
سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در تماس‌های تلفنی جداگانه با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین  پیرامون تحولات اخیر منطقه بویژه اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در رونمایی از طرح ظالمانه معامله قرن گفت‌وگو کرد.
به گزارش سپاه نیوز، فرمانده نیروی قدس سپاه در این تماس‌های تلفنی، بر حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین برای مواجهه با طرح  معامله قرن و توطئه‌هایی که حقوق تاریخی این ملت را هدف قرار می‌دهد تاکید و تصریح کرد: طرح ننگین معامله قرن مرده به دنیا آمده و همچون طرح‌های گذشته سازش، محکوم به شکست است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت همه‌جانبه از مقاومت فلسطین بویژه بعد از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی تغییری نکرده است، گفت: به توفیق الهی با تبعیت از رهبر حکیم و شجاع خود، در استمرار راه شهدای قهرمان مقاومت، قوی‌تر از گذشته تا سقوط هیمنه آمریکا و صهیونیسم در کنار ملت فلسطین و محور مقاومت خواهیم بود.
فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین یادآور شد: دولتمردان آمریکایی تنها به دنبال راضی کردن جنایتکاران صهیونیستی هستند و در این راستا از هیچ جنایت و خیانتی فروگذار نیستند.
«زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این گفت‌وگوی تلفنی با تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت، اظهار کرد: ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت طرح موسوم به معامله قرن و تمام توطئه‌ها علیه حق تاریخی فلسطین را ناکام خواهند گذاشت.
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه ملت فلسطین گزینه‌ای جز مقاومت برای مقابله با این معامله ننگین پیش روی خود ندارد، مواضع جمهوری اسلامی ایران در منطقه را اصولی و منطقی خواند و بر تداوم راه و مسیر مقاومت تاکید کرد.
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تقدیر از مواضع ایران در قبال فلسطین و سلام و درود به مرجع و رهبر عالیقدر آیت‌الله خامنه‌ای(دام‌ظله) و اظهار اطمینان از تداوم همراهی و حمایت‌های ایران از آرمان ملت فلسطین، تاکید کرد: تمام گروه‌های فلسطینی بر مخالفت با طرح ننگین موسوم به معامله قرن اجماع داشته و مواضع و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در تایید و حمایت از مقاومت باعث تقویت روحیه و عزم ما در راه آزادسازی فلسطین خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد: ما به عنوان ملت فلسطین، از سرزمین و قدس‌مان با  اتکا به خداوند متعال، اعتماد به ملت مجاهد فلسطین و نیز حمایت کشورهای مسلمان و در راس آنها ملت ایران و جمهوری اسلامی محافظت می‌کنیم.
رهبران گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین در این تماس‌های تلفنی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار بزرگ جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی، برای سردار قاآنی در اجرای مأموریت سنگین نیروی قدس سپاه آرزوی توفیق کردند.
 
* تلاش دیپلماتیک برای اجماع‌سازی علیه معامله قرن
گفت‌وگوی تلفنی سردار قاآنی با اسماعیل هنیه و اعلام رسمی موضع کشورمان در کنش فعال برای ناکام گذاشتن معامله قرن در فضایی انجام شد که مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران هم در مواضعی روشن و آشکار نسبت به این توطئه واکنش نشان دادند. حسن روحانی روز گذشته در حاشیه سخنان خود در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگرانی است که باور کرده‌اند نظام اسلامی ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد. باور کرده‌اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد. اگرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم. مردم ما می‌دانند که امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزان وجود ندارد؛ متجاوزانی که نه‌تنها بر ملت ما ظلم کردند و می‌کنند، بلکه بر همه مسلمان‌های جهان بویژه بر ملت مظلوم فلسطین ظلم می‌کنند. وی در ادامه افزود: در این روزها می‌بینیم ننگ بزرگی را که در تاریخ به عنوان معامله قرن ثبت کرده‌اند تا چه حد تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است، بنابراین در برابر متجاوز راهی جز استقامت و ایستادگی و وحدت پیش روی ما نیست.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز چهارشنبه گذشته در نامه‌ای خطاب به همتایانش در کشورهای اسلامی برای مقابله با طرح «معامله قرن» نوشته بود: «جمهوری اسلامی ایران با ثبت طرح دموکراتیک و سیاسی برگزاری همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی و با مشارکت ساکنان اصلی آن، نزد سازمان ملل، برون‌رفت از بحران فعلی و حل عادلانه قضیه فلسطین را حق ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین می‌داند؛ بدین وسیله از آن جناب تقاضا دارم در جهت مقابله با طرح قلابی معامله قرن مساعی لازم را داشته و با حمایت از  طرح برگزاری همه‌پرسی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی به روند حل بحران فلسطین بیش از پیش کمک نماییم». محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز چندی پیش با اشاره به توطئه معامله قرن اعلام کرده بود جمهوری اسلامی آمادگی همکاری با سایر کشورهای اسلامی برای مقابله با این نقشه آمریکایی- صهیونیستی را دارد.
با این حال توطئه مذکور پیگیری‌های دیپلماتیک و رسمی بیشتری را می‌طلبد و انتظار می‌رود سطح فعالیت‌های کشورمان در این زمینه در روزهای آتی افزایش یابد و موجب تقویت اجماع سایر کشورها در زمینه ایستادگی در مقابل این طرح شود.
 
* پیام مهم گفت‌وگوی سردار قاآنی و اسماعیل هنیه چیست؟
شاید مهم‌ترین نکته قابل تامل در جریان گفت‌وگوی تلفنی سردار قاآنی و اسماعیل هنیه را بتوان اعلام رسمی کشورمان پیرامون اقدامات عملیاتی‌اش علیه توطئه معامله قرن دانست، اعلامی که می‌تواند گواهی روشن بر مصمم بودن قوای نظامی کشورمان در همکاری مشترک با گروه‌های مقاومت برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و ممانعت از پیشروی‌های متجاوزانه آن باشد. در همین زمینه ترامپ نیز که با ترور و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، گمان می‌کرد توانسته است با حذف یکی از محوری‌ترین چهره‌های جبهه مقاومت ضربه‌ای کاری به این محور بزند و باعث پیگیری طرح‌هایش در منطقه شود، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دریافت‌کنندگان پیام این گفت‌وگوی تلفنی و موضع قاطع کشورمان باشد. هنیه که با حضور و سخنرانی خود در تشییع پیکر شهید سلیمانی به دنبال انتقال پیامی مبنی بر وسعت دامنه انتقام آن شهید از رژیم صهیونیستی بود، در بخش پایانی سخنان خود در آن مراسم گفته بود: «بعد از این جنایت ضرورت دارد همه جهانیان عاملان آن را محکوم و مرتکبان آن را مجازات کنند؛ تاکید می‌کنم در سرزمین فلسطین، خط مقاومت در رویارویی با توطئه‌های صهیونیستی و با پروژه و هژمونی آمریکا هرگز شکست نخواهد خورد. تا زمانی که دشمنان را از قدس شریف بیرون نکنیم فلسطین همواره در خط مقاومت خواهد ماند. اعلام می‌کنم مسیر مقاومت در سرزمین فلسطین همچنان ادامه دارد، سست نمی‌شود و عقب‌نشینی نخواهد کرد. این ترورها و شهادت‌ها بر اراده، ثبات و استقامت و اصرار ما خواهد افزود. اعلام می‌کنم فرمانده شهید سلیمانی همه زندگی خود را در پشتیبانی و حمایت از مردم فلسطین و مردم مظلوم منطقه سپری کرد. او فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، او شهید قدس است، شهید قدس است، شهید قدس است».
از سوی دیگر، خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه به‌عنوان نقطه پایانی «انتقام سخت» از سوی مسؤولان عالی نیروهای مسلح مطرح شده بود، به گونه‌ای که سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک روز پس از شهادت سردار سلیمانی در تهدیدی روشن گفته بود: «آمریکایی‌ها با این اقدام خود، آغازی برای پایان حضور خود ساختند و ترور سردار سلیمانی نقطه آغازی برای پایان حضور آمریکا در منطقه است. این جمله ثبت شود، زیرا بعد‌ها همه تحقق آن را خواهند دید». پایان حضور آمریکا در منطقه را می‌توان نقطه‌ای دانست که یقینا بازتابی از افزایش تحرکات مستقیم کشورمان و همچنین گروه‌های مقاومتی که منطقه را برای پیگیری مطامعی همچون معامله قرن تحت نظر گرفته‌اند، است. پیام روشن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جریان گفت‌وگوی تلفنی با اسماعیل هنیه می‌تواند گویای این امر نیز باشد که واکنش قاطع به نقشه‌هایی همچون این طرح می‌تواند زمینه‌ساز فشار حداکثری برای خارج کردن نیروهای ارتش آمریکا از غرب آسیا باشد.
مجموعا در شرایط فعلی منطقه پیگیری مکمل اجماع دیپلماتیک و فشار عملیاتی از سمت نیروهای مسلح کشورمان در تقویت نیروهای محور مقاومت در فلسطین را می‌توان نماد و نمودی کامل از یک طرح بلندمدت برای ناامن‌سازی حضور و دخالت آمریکا در معادلات جهان اسلام دانست.
***
[ممانعت عربستان از مشارکت ایران در نشست بررسی معامله قرن در جده]
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به دنبال رونمایی طرح صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا به پیشنهاد دولت خودگردان فلسطین و دعوت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی قرار شد نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزیران خارجه کشورهای عضو در روز دوشنبه ۱۴ بهمن (امروز) در مقر دبیرخانه سازمان در جده عربستان به منظور بررسی این طرح و موضع‌گیری درباره آن برگزار شود. سیدعباس موسوی افزود: با اینکه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به منظور شرکت در نشست جده دعوت به عمل آورده است ولی دولت عربستان سعودی- که میزبانی دبیرخانه سازمان در جده را برعهده دارد- با نقض تعهدات صریح دولت میزبان این سازمان بین‌المللی و اصول بدیهی مصرح در روش کار این سازمان‌ها از جمله ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو در همه فعالیت‌های سازمان تا آخرین ساعات پیش از برگزاری این نشست از اعطای روادید به هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری‌انصاری، معاون وزیر امور خارجه خودداری کرده است.

Page Generated in 0/0064 sec