printlogo


کد خبر: 216009تاریخ: 1398/11/14 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از متن و حاشیه نخستین روز جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها
از حضور جدی تحریمی‌ها تا نبود فتوکال برای سلبریتی‌ها
مگر شما تحریمی نبودید؟!

گروه فرهنگ و هنر: سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر از شنبه رسما کار خود را در پردیس ملت آغاز کرد. هر چند فیلم‌های نمایش داده شده در این روز نتوانست توجه مخاطبان فجر را به خود جلب کند اما در ادامه مروری بر مهم‌ترین اتفاقات رخ‌داده در این روز و متن و حاشیه جشنواره فجر و نشست‌های خبری آن خواهیم داشت. 

***

نظم بیشتر و هزینه کمتر!

شاید پررنگ‌ترین حاشیه روز اول جشنواره امسال، افزایش نظم برگزاری جشنواره از یک سو و تلاش فزاینده برگزارکنندگان برای کاهش هزینه‌ها از سوی دیگر بود که باعث شده شیوه پذیرایی از اهالی رسانه در این دوره از جشنواره فیلم فجر به شکلی شود که تقریبا اعتراض اغلب اهالی رسانه را در پی داشته باشد. بویژه فودت‌کورت چارسو که هزینه‌های بشدت بالای بخش‌های مختلف آن موجب شد اغلب اهالی رسانه از این وضعیت ابراز گلایه کنند.

***

مگر شما تحریمی نبودید؟!

 یکی دیگر از اتفاقات جالب توجه در روز اول جشنواره امسال حضور برخی هنرمندان و البته منتقدانی بود که پیش از این اعلام کرده بودند از حضور در جشنواره فجر امسال منصرف شده‌اند. حضور تعدادی از این افراد در سالن رسانه‌ها آنقدر جالب توجه بود که بسیاری از اهالی رسانه در همان روز اول در صفحات مجازی خود با انتشار پست‌هایی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.
***

قصه ما تکراری نیست

 فیلم سینمایی «سه‌کام حبس» اولین فیلمی بود که در سالن رسانه‌های جشنواره فجر امسال به نمایش درآمد. در نشست خبری این فیلم سامان سالور، کارگردان این اثر در پاسخ به سوالی در ارتباط با شباهت بالای شخصیت «محسن تنابنده» در این فیلم با فیلم سینمایی «لامپ‌100»، گفت: «برای ساخت این فیلم ۳ سال تلاش کردیم و تمام سعی خود را کردیم تا جنبه دیگری از این اعتیاد را نشان دهیم. بازی تنابنده تکرار فیلم لامپ ۱۰۰ نبود، چرا که این ۲ نقش با هم متفاوت بود و من در این فیلم از ویژگی رفاقت و انرژی تنابنده استفاده کردم. اعتیاد با فراگیری‌ای که دارد موضوع بسیار مهمی در بافت خانواده و جامعه است و هیچ وقت نمی‌توان این سوژه را تکراری دانست، امیدوارم این نوع از فیلم‌ها تلنگری برای جامعه باشد».
***

جهان زن‌های معترض

 «عامه‌پسند» ساخته سهیل بیرقی آخرین اثر داستانی روز اول جشنواره فجر امسال بود که نشست خبری آن در سالن رسانه‌های جشنواره فجر برگزار شد. در این نشست بیرقی درباره انتقادات درباره لهجه ضعیف بازیگران این فیلم که تبدیل به یکی از نقاط ضعف این اثر شده بود، گفت: لهجه شهرضایی تفاوت زیادی با شهر اصفهان دارد و هیچ هویت و اشتراکی با هیچ شهری ندارد. کاش ابتدا شهرضا و لهجه آن را بشناسیم و بعد در این باره نظر بدهیم. بیرقی همچنین درباره انتخاب سن کاراکتر زن قهرمان فیلم گفت: انتخاب سن برای کاراکتر منطق عجیبی نمی‌خواهد و می‌توان با نگاه به شرایط اطراف شخصیت فیلم را انتخاب کرد. فیلم درباره زن معمولی‌ای بود که تصمیم می‌گیرد دیگر معمولی نباشد. در جهان‌بینی من زن معترض وجودش احساس می‌شود و زنان همزمان دچار طغیان دسته‌جمعی هستند.

***

قانون قصاص را نقد کردیم نه رد!

 نشست خبری فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها دومین نشستی بود که در روز اول جشنواره در سالن رسانه‌های فجر برگزار شد. در این نشست صناعی‌ها درباره اینکه حکم قصاص در این فیلم زیر سوال رفته است، اظهار کرد: «حرف زدن درباره هر قانونی بد نیست. ما قصه‌ای نوشتیم که شرایطی را فراهم کنیم تا درباره‌ آن صحبت کنیم. این موضوع به معنای زیر سوال بردن آن قانون نیست. ما فیلمی ساخته‌ایم که دغدغه‌های انسانی در آن حرف اول را می‌زند، در واقع نخواستیم یک قانون را زیر سوال ببریم البته هر قانونی می‌تواند باگی داشته باشد و ما خواستیم این خلأ را نشان دهیم؛ من در جایگاهی نیستم که بگویم یک قانون خوب یا بد است ولی می‌شود به باگ آن پرداخت». او درباره چگونگی انتخاب این سوژه نیز گفت: «ما پرونده‌های زیادی در این سال‌ها با این موضوع داشته‌ایم؛ مجموعه‌ای از اتفاقات که طی سالیان رخ داده، الهام‌بخش ما در نوشتن بوده است».
***

دیگر خبری از فوتوکال نیست

یکی از اتفاقات ویژه جشنواره امسال که در همان روز اول خود را نشان داد، حذف فوتوکال از این رویداد بود. پیش از این و در دوره‌های قبل مرسوم بود که عوامل هر اثر پیش از آغاز اکران آن فیلم در سالن رسانه‌ها، مقابل دوربین عکاسان حاضر می‌شدند اما امسال این برنامه اضافه از روال برنامه‌های جشنواره حذف شد. نکته مهم اینکه برگزارکنندگان این دوره از جشنواره فیلم فجر پیش از این نیز اعلام کرده بودند جشنواره امسال افتتاحیه ندارد و هزینه‌های آن به مردم سیل‌زده سیستان‌و‌بلوچستان اختصاص پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد حذف این بخش‌های زائد از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند به برگزاری باکیفیت‌تر جشنواره فیلم فجر کمک کند.

Page Generated in 0/0160 sec