printlogo


کد خبر: 216026تاریخ: 1398/11/15 00:00
نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی دیروز برگزار شد
محمود عباس: طرح ترامپ فلسطین را به 6 بخش تقسیم می‌کند

نشست فوق‌العاده سازمان ‌همکاری اسلامی برای بررسی طرح معامله قرن، صبح دیروز در جده عربستان سعودی برگزار شد. 
عربستان در حالی میزبان این نشست بود که خود حاضر به موضع‌گیری صریح در مقابل طرح معامله قرن نشد. از سویی ویزا ندادن ریاض به هیأت ایرانی برای شرکت در این نشست هم در محافل رسانه‌ای خبرساز شد. این نشست پس از جلسه اتحادیه عرب برگزار شد. نشست وزرای خارجه عرب برای بررسی معامله قرن که در نهایت آن را رد کردند، 3 روز پیش برگزار شد.
از میان کشورهای عربی، عربستان سعودی، امارات و مصر از طرح ترامپ حمایت کرده‌اند.
 با این حال، طرح آمریکا با محکومیت گسترده جناح‌های مختلف فلسطینی و مخالفت اغلب کشورهای عربی و اسلامی و مردم آنها مواجه شده است. 
در نشست سازمان همکاری اسلامی، فیصل بن‌فرحان بن‌عبدالله، وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی خواستار اعلام همبستگی با ملت فلسطین و حل‌و‌فصل عادلانه موضوع این کشور شد. وی همچنین خواستار راهکاری عادلانه برای تحقق حقوق ملت فلسطین و تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس شرقی شد.
 ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین نیز در این نشست تصریح کرد: معامله قرن، میان دولت ترامپ و اسرائیل نهایی شد و فلسطینی‌ها بخشی از این طرح نبودند. وی در ادامه از همه کشورهای اسلامی خواست با رد و محکومیت این طرح، از هرگونه تعامل با آن پرهیز کنند.
 انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز بدون اشاره به حمایت دولت این کشور از معامله قرن، بر حمایت تاریخی و دایمی امارات از قضیه فلسطین و حقوق مشروع این کشور تاکید کرد.
 ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز در پستی در توئیتر، از شرکت خود در نشست سازمان همکاری سخن گفت و نوشت اردن خواستار صلحی عادلانه که پاسخگوی حقوق ملت فلسطین باشد، است. 
وی در ادامه آورده است: من در این نشست موضع ثابت اردن در حمایت از موضوع فلسطین را یادآور شدم و گفتم ما در کنار حق می‌مانیم و از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کنیم و خواستار برقراری صلحی عادلانه هستیم.
 
* تقسیم دولت فلسطین به 6 بخش
در همین حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جلسه هفتگی هیأت دولت گفت: طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تنها 6 درصد خاک کرانه باختری و نوار غزه را به ما می‌دهد و دولت فلسطین را به 6 بخش تقسیم می‌کند. 
عباس در ادامه اعلام کرد: پس از اعلام طرح موسوم به معامله قرن هماهنگی امنیتی متوقف خواهد شد و به اسرائیل خواهیم گفت در صورت ادامه پروژه آمریکا، تمام مسؤولیت بر‌عهده تل‌آویو است. وی افزود: اگر آمریکایی‌ها بر این طرح پافشاری کنند، تحریم (در ارتباط با آمریکا) گزینه پیش رو است؛ ما به آنها گفتیم با دولت آمریکا و کاخ سفید صحبت نخواهیم کرد، تنها از طریق یک کانال صحبت می‌کردیم و اکنون این کانال نیز باید قطع شود.  
عباس ضمن تأکید بر اینکه باید ماهیت طرح آمریکا را دریافت، افزود: تشکیلات خودگردان از زمانی که آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد، تصمیم به قطع روابط با این کشور گرفت.
 وی در پایان گفت ابدا با این موضوع که منطقه موسوم به مثلث در شمال فلسطین اشغالی تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان قرار بگیرد، موافقت نخواهد کرد.

Page Generated in 0/0064 sec