printlogo


کد خبر: 216027تاریخ: 1398/11/15 00:00
دور دنیا

اعلام هویت عامل حمله لندن
شبکه اسکای‌نیوز به نقل از منابع پلیس لندن از شناسایی هویت عامل حمله با سلاح سرد در منطقه استرتهام خبر داد. این شبکه اعلام کرده نام این فرد «سودش امان» بوده است. شبکه بی‌بی‌سی نیز گزارش داده است این فرد ماه ژانویه از زندان آزاد شده بود و تحت نظر پلیس نیز بوده است. پلیس انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد یک مرد (سودش امان) را در منطقه استرتهام واقع در جنوب لندن، هدف گلوله قرار داده است. 
***
انفجار خط لوله گاز  میان مصر و فلسطین اشغالی
افراد ناشناس شامگاه یکشنبه خط لوله گاز میان مصر و فلسطین اشغالی را منفجر کردند. شبکه خبری الجزیره با انتشار این خبر اعلام کرد این انفجار در شهر «بئر العبد» در شمال استان سینا روی داده است. این اتفاق در حالی می‌افتد که دو هفته پیش پارلمان اردن طرح ممنوعیت خرید گاز از رژیم صهیونیستی را به اتفاق آرا تصویب و آن را به دولت احاله کرد. 
***
گفت‌وگوی تلفنی سران آلمان و امارات با محوریت لیبی
آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان با محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت‌وگو و درباره تقویت روابط دوجانبه و راهکارهای توسعه آن در راستای تأمین منافع 2 کشور، بحث و تبادل‌نظر کرد. دو طرف در این تماس تلفنی تحولات منطقه، آخرین تحولات لیبی و نتایج کنفرانس اخیر برلین را بررسی کردند. کنفرانس بین‌المللی برلین اخیرا با مشارکت آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپایی، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس تصمیماتی اتخاذ کردند که از جمله آنها درخواست از تمام طرف‌ها برای کاهش تنش و آتش‌بس در لیبی بود. 
***
سفر وزیرخارجه بلژیک به بغداد
فلیپ گوفن، وزیر خارجه بلژیک، دیروز به بغداد پایتخت عراق رفت و با مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه عراق دیدار کرد. 
***
سفر عمران خان به مالزی
نخست‌وزیر پاکستان برای سفری 2 روزه راهی مالزی شد. عمران خان به علت ممنوع شدن استفاده از آسمان هند در اعتراض به وضعیت بحرانی مسلمانان کشمیر، تصمیم گرفت از طریق چین به مالزی برود. شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه و عبد‌الرزاق داوود، مشاور ارشد اقتصادی، عمران‌خان را در این سفر همراهی می‌کنند. قرار است عمران‌خان و ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی تفاهمنامه‌هایی در زمینه همکاری دوجانبه امضا کنند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که قبل از این سفر نخست‌وزیر پاکستان به مالزی برای شرکت در اجلاس کوالالامپور با فشار عربستان لغو شده بود. 
***
دیدار میانجی سازمان ملل با رهبر انصارالله یمن
عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن با مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به این کشور دیدار کرد. در جریان این دیدار تأکید شد حملات مکرر ائتلاف متجاوز سعودی، ادامه حملات هوایی و پیشروی‌های نظامی مانع تمام تلاش‌ها برای دستیابی به صلح می‌شود. در این دیدار همچنین تأکید شد تبعات محاصره یمن از جمله فاجعه‌های انسانی و اقتصادی بر ملت این کشور و عدم پیشرفت در پرونده اسرا و بازداشتی‌ها مسائل مهمی هستند که سازمان ملل همواره اهمیت عبور از این مسائل و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای آنها را یادآور شده است. 
***
افزایش تلفات ارتش ترکیه در ادلب
وزارت دفاع ترکیه دیروز با صدور بیانیه‌ای از افزایش تلفات نظامیان این کشور در عملیات ارتش سوریه علیه مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در استان ادلب خبر داد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، در این بیانیه عنوان شده 2 نظامی ترکیه‌ای که در موشک‌باران ارتش سوریه در ادلب زخمی شده بودند، بر اثر جراحات، کشته شدند. بدین ترتیب تعداد تلفات نظامیان ترکیه در عملیات ارتش سوریه در ادلب، به ۶ کشته و ۷ زخمی افزایش یافت.
***
روایت سازمان ملل از بازسازی داعش
سازمان ملل با انتشار گزارشی هشدار داد گروه تروریستی «داعش» به سرعت در حال بازیابی قدرت در منطقه غرب آسیاست. کمیته نظارت بر تأثیرات تحریم‌های بین‌المللی با هدف تضعیف داعش، القاعده و دیگر گروه‌های وابسته به آنها در سازمان ملل در گزارشی نوشت داعش به اهداف خود متعهد است و همچنان به استفاده از منابع مالی فراوان خود ادامه می‌دهد. گزارش کمیته فوق در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) تکمیل و هفته گذشته به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد. نویسندگان این گزارش تصریح کردند اطلاعات این گزارش بر اساس اطلاعاتی است که کشورهای عضو سازمان ملل با این کمیته به اشتراک گذاشتند.
***
یکه‌تازی تسلیحات روسی در آفریقا
سفیر روسیه در جمهوری آفریقای مرکزی گفت، در حال بررسی ارسال درخواست مطرح‌شده از سوی این کشور آفریقایی برای دریافت تسلیحات سبک بیشتر از روسیه است. ولادیمیر تیتورنکو، سفیر روسیه در  جمهوری آفریقای مرکزی گفت، این درخواست در حالی از سوی این کشور مطرح‌شده که سال گذشته میلادی جمهوری آفریقای مرکزی 2 بخش تسلیحات سبک را دریافت کرد. وی ادامه داد:‌ نخستین بخش از این تسلیحات ژانویه ۲۰۱۹ به جمهوری آفریقای مرکزی رسید و دومین بخش اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر ۲۰۱۹ به این کشور ارسال شد.

Page Generated in 0/0143 sec