printlogo


کد خبر: 216030تاریخ: 1398/11/15 00:00
مدیران وزارت ورزش و صمت برای حضور قلعه نویی در تیم ملی وارد کار می شوند
فشار از بالا

سپاهان از یک سو همه توانش را به کار بسته امیر قلعه‌نویی را حفظ کند اما از سوی دیگر فدراسیون فوتبال به کمک وزارت ورزش در صدد است به هر قیمتی موافقت زردها را برای حضور قلعه‌نویی در تیم ملی جلب کند. روز گذشته جلسه‌ای بین مدیران سپاهان و مسؤولان فدراسیون برگزار شد که خروجی آن همانی بود که منتظرش بودیم؛ تابش می‌گوید به هیچ‌وجه راضی به جدایی قلعه‌نویی نیستم. اما موضوع مهم این است که فدراسیون طبق اخباری که خبرنگار ورزشی «وطن امروز» به دست آورده، می‌خواهد از کانال بالادستی یعنی وزارت ورزش و وزارت صمت کار را پیش ببرد.
مسؤولان فدراسیون فوتبال در مذاکراتی که با مسؤولان باشگاه سپاهان برای حضور قلعه‌نویی در تیم ملی داشتند به بن‌بست رسیده‌اند اما تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. روز دوم بهمن‌ماه بود که یکی از خبرگزاری‌ها به صورت اختصاصی خبر از مذاکره نماینده فدراسیون فوتبال با امیر قلعه‌نویی برای حضور در تیم ملی داد اما سرمربی سپاهان که تصور نمی‌کرد این خبر به این زودی رسانه‌ای شود، نه به شکل رسمی، بلکه در قالب یک جمله در توئیتر باشگاه سپاهان مذاکره با فدراسیون فوتبال را تکذیب کرد. بعد از این اتفاق فدراسیون روی تنها گزینه برای هدایت تیم ملی پافشاری کرد اما از آنجا که مسؤولان باشگاه سپاهان از این مذاکرات بی‌اطلاع بودند، موضوع جدی گرفته نشد تا اینکه سرانجام کار به جایی رسید که طرفین (قلعه‌نویی و فدراسیون فوتبال) به این نتیجه رسیدند برای فرار از فشار هواداران سپاهان، سرمربیگری مشترک در هر دو تیم را پیشنهاد  بدهند که این موضوع هم واکنش‌هایی را در پی داشت. با این اتفاقات دیگر راهی جز پنهانکاری برای باشگاه سپاهان نمی‌ماند و قلعه‌نویی در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد باشگاه سپاهان باید به خود افتخار کند که سرمربی‌اش گزینه هدایت تیم ملی فوتبال است. با این صحبت مسعود تابش وارد ماجرا شد و بلافاصله پاسخ صحبت‌های قلعه‌نویی را داد. مدیرعامل سپاهان با اعلام مخالفت خود و باشگاه، خطاب به قلعه‌نویی گفت: بهتر است او یک کلمه به فدراسیون فوتبال بگوید«نه» و خیال ما و طرفداران سپاهان را راحت کند. قلعه‌نویی هم وقتی در روزهای اخیر متوجه شد طرفداران سپاهان واکنش چندان مثبتی به جدایی و حضور وی در تیم ملی ندارند، همه چیز را به فدراسیون فوتبال سپرد و از آنها خواست خودشان با تابش و دیگر مسؤولان سپاهان وارد مذاکره شوند. در این چند روز اخیر هم هر مسؤولی از فدراسیون فوتبال درباره سرمربی تیم ملی صحبت می‌کند، می‌گوید سرمربی تیم ملی چند روز دیگر مشخص می‌شود؛ این چند روز دیگر یعنی مسؤولان فدراسیون به دنبال گرفتن رضایت باشگاه سپاهان هستند و به همین دلیل اعلام سرمربی تیم ملی تا امروز به تاخیر افتاده است. طبق پیگیری‌ها، مسؤولان باشگاه سپاهان به صورت جدی پاسخ منفی خود را برای پیوستن قلعه‌نویی به تیم ملی اعلام کرده‌اند و فدراسیون نیز هر چه در این زمینه رایزنی کرده به سرانجامی نرسیده است. از سوی دیگر چون تنها گزینه فدراسیون طی 2 هفته اخیر قلعه‌نویی بوده، آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه بتوانند رضایت باشگاه سپاهان را جلب کنند. در این بین قرار است جلسات دیگری تشکیل شود تا بلکه سپاهانی‌ها برای جدایی قلعه‌نویی نرمش نشان دهند اما تا لحظه انتشار این گزارش اتفاق جدیدی رخ نداده است.
 
* برگزاری نشست هیأت‌رئیسه بدون نتیجه
نشست هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بدون اعلام نام سرمربی تیم ملی برگزار شد. جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور حیدر بهاروند، محمود اسلامیان، عبدالکاظم طالقانی، هدایت ممبینی، محمود شیعی، فریدون اصفهانیان، لیلا صوفی‌زاده و ابراهیم شکوری برگزار شد. امیر مهدی‌علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره این نشست عنوان کرد: این جلسه به صورت کلی درباره موضوعات مختلف و بررسی مباحث پیش رو بود. در باب موضوع سرمربی تیم ملی، آقای بهاروند گزارشی از آخرین وضعیت مربوط به انتخاب سرمربی تیم ملی و واپسین رایزنی‌ها را به اعضا ارائه کرد. بر این اساس مقرر شد با نهایی شدن فرآیند انتخاب، بزودی جمع‌بندی قطعی و نهایی درباره سرمربی تیم ملی انجام شود و مباحث مربوط بلافاصله به اطلاع عموم برسد. وی افزود: از سوی دیگر، مباحث مربوط به برگزاری مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون فوتبال در مورخ 25 اسفندماه سال جاری هم در نشست فوق مورد تبادل نظر قرار گرفت. بدین ترتیب، اطلاعیه‌های آتی درباره مباحث مربوط به انتخابات متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. علوی تصریح کرد: در این جلسه همچنین ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گزارشی را درباره اقدامات انجام گرفته پیرامون موضوع میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا ارائه کرد.
 
* امیر چقدر فداکار است؟
اگر قلعه‌نویی بالاجبار از هدایت سپاهان کناره‌گیری کند و فقط سرمربی تیم ملی باشد، اولین چالش او، مواجهه با انتقادات هواداران سپاهان است، چرا که سپاهان نه‌تنها در کورس قهرمانی قرار دارد، بلکه یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان است و نمی‌توان جدایی احتمالی قلعه‌نویی از این تیم را بدون ضرر برای سپاهان دانست. البته در فوتبال چیزی قابل پیش‌بینی نیست اما مطمئنا سپاهان بدون قلعه‌نویی نمی‌تواند آن سپاهان همیشگی باشد. 
از طرف دیگر پذیرش هدایت تیم ملی در این مقطع، نیاز به داشتن روحیه فداکاری بالا دارد، چرا که هر کدام از 4 بازی آینده تیم ملی حکم یک فینال را دارند و حتی مساوی در هر کدام یکی از این 4 دیدار هم می‌تواند مانع صعود تیم ملی به مرحله بعدی انتخابی جام‌جهانی شود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، قطعا می‌تواند آینده حرفه‌ای سرمربی تیم ملی را تحت تاثیر قرار دهد و تا مدت‌ها شاید تیمی سراغ او نیاید. شاید به همین دلیل باشد که امیر در مذاکره با مسؤولان فدراسیون به آنها گفته قراردادش باید تا پایان جام ملت‌های 2023 باشد تا اگر او نتوانست تیم ملی را به جام‌جهانی برساند، کارش در تیم ملی را از دست ندهد، منتها فدراسیون فوتبال به تمام گزینه‌هایش پیشنهاد داده با آنها به صورت مرحله‌ای قرارداد بسته شود. یعنی اگر تیم ملی موفق شد به دور بعدی انتخابی جام‌جهانی صعود کند، قرارداد سرمربی تیم ملی تا پایان مرحله بعدی تنظیم شود. به همین دلیل بود که برانکو پیشنهاد مرحله‌ای و فازی را قبول نکرد و سرمربی تیم ملی فوتبال عمان شد.
***
مهم‌ترین سوال هواداران فوتبال ایران از فدراسیون فوتبال این است که در فاصله چند ماه تا بازی‌های مهم تیم ملی برای صعود به جام‌جهانی 2022 چه کسی قرار است جانشین ویلموتس بلژیکی شود؟ تا یک ماه قبل تنها 2 گزینه وجود داشت؛ دایی و قلعه‌نویی. پیش‌تر هم برانکو که از شانس‌های اصلی به شمار می‌رفت، به واسطه کناره‌گیری مهدی تاج از رأس مدیریت فدراسیون فوتبال و همچنین مشکلات مالی با پرسپولیس به خودی خود کنار رفت. در ادامه هم علی دایی بنا به دلایلی از جمله احتمال جدی بودن نظرها نسبت به قلعه نویی نامش خط خورد و تنها قلعه‌نویی ماند که فدراسیون برای آوردنش باید رضایت سپاهان را می‌گرفت. زردها ابتدا مخالفت کردند اما سپس مدعی شدند بهتر است قلعه‌نویی به طور همزمان هم هدایت تیم ملی را به عهده بگیرد، هم مربیگری سپاهان را در دست داشته باشد. البته با توجه به اختلافات موجود بین سپاهانی‌ها، ابتدای هفته جاری، تابش صریحا با این بند هم مخالفت کرد تا نشان دهد اگر او بخواهد تصمیم‌نهایی را اتخاذ کند، فدراسیون هیچ شانسی برای تصاحب قلعه‌نویی ندارد. در این بین گویا فدراسیون طی چند روز گذشته راهکار جدیدی را پیش گرفته است؛ آنها از مدیران بالادستی مثل وزارت ورزش و صمت می‌خواهند جواز حضور قلعه‌نویی را صادر کنند. شاید ورود مدیران بالادستی، سرانجام سپاهان و تابش را مجبور به قبول این واقعیت کند که قلعه‌نویی مربی تیم ملی خواهد شد. از این رو شنیده می‌شود سپاهان در خفا به دنبال جذب اسکوچیچ است. مربی کروات نفت آبادان که می‌گوید به واسطه بیماری قصد جدایی از زردهای آبادان را دارد اما نفتی‌ها می‌گویند پای پیشنهاد مخفیانه سپاهان در میان است. باید منتظر ماند و دید طی چند روز آینده چه سرنوشتی را مدیران بالادستی برای تیم ملی و سپاهان رقم می‌زنند. تابش نهایت تلاشش را کرد اما وقتی پای 2 وزارتخانه در میان باشد، بعید است مقاومت مدیرعامل سپاهان چندان دوام بیاورد.

Page Generated in 0/0072 sec