printlogo


کد خبر: 216057تاریخ: 1398/11/15 00:00
افتتاح زیرگذر استاد معین صحنه انتقادهای اهالی منطقه به عملکرد مدیران شهری پایتخت شد
تونل اعتراض
عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: افتتاح ناقص زیرگذر استاد معین به جای حل مشکل، دردسرساز است

اسدالله خسروی*: شهردار و اعضای شورای شهر تهران روز گذشته در جریان افتتاح یک پروژه شهری طعم اعتراض مردم به عملکرد خود را چشیدند و یک روز پرحاشیه را گذراندند. 

به گزارش «وطن امروز»، در مدت حضور 5/2 ساله تیم فعلی مدیریت شهری و شورای شهر تهران، حاشیه حرف اول را در پایتخت می‌زد اما اتفاق دیروز و اعتراض مردم محله استاد معین تهران به مدیران شهری، اعضای شورای شهر و شهردار تهران را غافلگیر کرد. ماجرا از این قرار بود که در جریان افتتاح زیرگذر استاد معین توسط پیروز حناچی، شهردار تهران تعدادی از ساکنان این منطقه به علت یک‌طرفه بودن پروژه و ایجاد مشکلات فراوان برای اهالی محله گلایه کرده و شعار سر دادند.
صبح دیروز پیروز حناچی به همراه معاونان خود به زیرگذر استاد معین رفت تا این پروژه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس از چندین سال از آغاز ساخت آن افتتاح کند. پس از افتتاح،  تعدادی از ساکنان این منطقه که بین 20 تا 50 نفر بودند علیه شهردار و اعضای شورای شهر تهران شعار داده و عنوان کردند جاده یک‌طرفه نمی‌خواهیم. 
3 نفر از افرادی که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از اعضای شورایاری این محل معرفی می‌کردند خطاب به حناچی گفتند: سال‌های سال ما در حین اجرای این پروژه خاک خورده‌ایم و با وجود اینکه قرار بوده است از جنوب به شمال هم بتوانیم از این زیرگذر استفاده کنیم اما حالا فهمیده‌ایم این زیرگذر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک‌طرفه ساخته‌اید و تنها دسترسی شمال به جنوب برای آن در نظر گرفته شده است.
حناچی خطاب به شهروندان این محله گفت: شما فقط فریاد می‌زنید و هیچ‌کدام‌تان حرف‌های من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شنوید. وی ادامه داد: این پروژه برای عبور 2 خط شمال به جنوب و جنوب به شمال ساخته شده و تمام امکانات برای استفاده به این شکل از آن فراهم شده است. شهردار تهران افزود: اما در حال حاضر با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته مقرر شده است که تنها عبور و مرور از شمال زیرگذر به سمت جنوب آن فراهم باشد.
مردم با شنیدن این جملات حناچی، مجدد شروع به فریاد کردند و شعار سردادند. حتی خطاب به رئیس شورای شهر تهران گفتند که تو 2 سال دیگر رای می‌خواهی تا وارد شورای شهر شوی اما ما دیگر به تو رای نمی‌دهیم. یکی دیگر از ساکنان این منطقه که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عضو شورایاری معرفی می‌کرد،‌ گفت اجرای یک‌طرفه این طرح فقط باعث ایجاد اختلافات طبقاتی شده و فاصله غنی و فقیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر می‌کند که حناچی گفت: شما هیچ‌کدام‌تان حرف‌های ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شنوید و فقط داد و بیداد می‌کنید. حناچی ادامه داد: اگر ما این زیرگذر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک‌طرفه ساخته بودیم حرف شما درست بود و می‌توانستید بگویید ما با منظور و از قصد این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرده‌ایم اما اینگونه نیست و زیرگذر دوطرفه ساخته شده و تنها امکان بهره‌برداری از 2 خط آن به صورت همزمان فراهم نشده است.
یکی از شهروندان خطاب به حناچی گفت: کاش شما تشریف بیاورید و خانه ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینید که 5 سال است روی خاک ساکن شده‌ایم و هر روز کیلو کیلو از ساختمان‌مان خاک جمع می‌کنیم.
شهردار تهران گفت: عموما در کارهای عمرانی طبیعی است که سختی‌هایی برای هموطنان و ساکنان محلات ایجاد شود. من از شما که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شورایار این محله می‌دانید تعجب می‌کنم که چرا برخی موارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراموش کرده‌اید و امروز فقط سر من داد می‌زنید. وی ادامه داد: شما که بهتر باید بدانید وقتی یک دسترسی محلی اینچنینی ایجاد می‌شود، معبر از معبر درجه 2 به درجه یک تبدیل می‌شود و برای سهولت در رفت و آمد باید در بالادست زیرگذر تمهیداتی اندیشیده شود که در حال آماده‌سازی این تمهیدات هستیم. حناچی بار دیگر در جمع ساکنان این منطقه تاکید کرد: باور کنید شما خستگی 8 ماه کار شبانه‌روز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دل همکاران من گذاشتید و امروز هیچ لذتی از این افتتاحیه نبردم. در حالی که قرار بود این افتتاحیه باعث شود تا مردم این منطقه خوشحال شوند. یکی از شهروندان گفت: آقای حناچی! خط‌کشی این زیرگذر رفت و برگشت نیست و یک‌طرفه خط‌کشی شده است و حال شما می‌گویید می‌توان دوطرفه استفاده کرد. شهردار تهران جواب داد: من با چه زبانی بگویم خط‌کشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان ظرف یک شبانه‌روز تغییر داد و اینها ایرادات پروژه نیست. یکی دیگر از شهروندان خطاب به حناچی گفت: شما به من دستخط بدهید که این زیرگذر دوطرفه بهره‌برداری می‌شود. حناچی گفت: من از اول حضورم در زیرگذر تا همین الان 10 بار تکرار کردم که اگر مطالعات کارشناسی درست انجام شود و کارشناسان به این نتیجه برسند که بازگشایی دوطرفه معبر بهتر از یک‌طرفه بودن آن است حتما آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوطرفه بهره‌برداری خواهیم کرد.
 
* اجرای برخی پروژه‌ها ضروری است هرچند ممکن است مردم محله خوش‌شان نیاید
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که شاید مردم یک منطقه از اجرای یک پروژه راضی نباشند اما مدیریت شهری ناگزیر از اجرای آن طرح و پروژه باشد. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم افتتاح پروژه زیرگذر استاد معین به اعتراضات مردمی در هنگام افتتاح پروژه اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در طول سی و چند سال گذشته شاهد این سبک از اعتراضات به هنگام افتتاح یک پروژه بودم. وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب هستیم و بخشی از مردم هم اعتراض دارند و اعتراض‌شان هم ایرادی ندارد اما شاید بشود این‌گونه اعتراضات را مسالمت‌آمیزتر هم بیان کرد. هاشمی گفت: من از زمان ورودم به شورای شهر تهران ساخت و اجرای این پروژه را دنبال کردم و همان زمان هم می‌گفتند این پروژه ایجاد شده تا برخی اهداف تجاری در این منطقه شکل بگیرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: من 2 سال قبل برای بازدید این پروژه آمدم، هیچ‌کدام از این عزیزان گلایه‌ای نداشتند، حتی چند نفر از شورایاران هم آمدند دفتر ما اما آن زمان هم گلایه‌ای نکردند. هیچ‌وقت در این 2 سال نامه‌ یا درخواستی به ما نرسید و کسی هم تا به حال از من درخواست حضور در شورای شهر را نداشته است. هاشمی خطاب به یکی از شورایاران که اعتراض می‌کرد و به هاشمی گلایه داشت، گفت: بعید می‌دانم شما تا به حال به شورای شهر آمده باشید. اگر آمده‌‌اید نامه‌ای به ما داده‌اید. آیا مکتوبی نوشته‌اید؟ پروژه استاد معین طرحی فرامحله‌ای است و وقتی پروژه‌ای فرامحله‌ای و منطقه‌ای ساخته می‌شود برای ساکنان محله مشکلاتی ایجاد می‌کند و این موضوع در تمام دنیا همین‌گونه است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبیعی است که مردم محله دل‌شان نخواهد عبور خودروها از محله‌شان بیشتر شود زیرا دود و آلایندگی به منطقه می‌آید اما مدیریت شهری هم از اجرای برخی پروژه‌ها ناگزیر است.
خبرنگار*
***
[افتتاح زیرگذر استاد معین  برای اهالی این منطقه دردسرساز است]
انتقاد از عملکرد شهرداری در ساخت و افتتاح زیرگذر استاد معین فقط به اعتراض  اهالی این منطقه ختم نشد، بلکه مسؤولان شهری دوره گذشته نیز به غیرفنی بودن و نقص در ساخت و افتتاح این زیرگذر اعتراض کردند. ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اعتراض شهروندان به افتتاح ناقص زیرگذر استاد معین، گفت: مردم حق دارند به این موضوع اعتراض کنند، چرا که در طرح اولیه این پروژه ساخت 2 خط شمال به جنوب و جنوب به شمال در نظر گرفته شده است اما اکنون شهرداری تهران فقط خط شمال به جنوب را در زیرگذر استاد معین افتتاح کرده است که افتتاح این خط نه فقط در اولویت نیست و کارایی چندانی ندارد، بلکه باعث مزاحمت برای اهالی این منطقه می‌شود. وی هدف از ساخت این پروژه را کاهش بار ترافیک جنوب به شمال در نقاط پایین‌دست این منطقه، عنوان کرد و افزود: با توجه به وجود اتوبان‌های نظیر یادگار امام، جناح، همت و حکیم قرار بر این بود با افتتاح خط جنوب به شمال در زیرگذر استاد معین بار ترافیک پایین شهر از این مسیر در اتوبان‌های شمالی تخلیه شود اما اکنون با افتتاح خط شمال به جنوب، جز درد سر و مزاحمت برای ساکنان اهالی استاد معین و مناطق همجوار و پایین‌دست آن اقدام قابل توجهی به چشم نمی‌خورد. قناعتی با بیان اینکه در دوره گذشته شهرداری تهران چنین موضوعی اتفاق افتاد اما خیلی سریع مشکل آن قبل از ساخت پروژه برطرف شد، تصریح کرد: با یک برنامه اشتباه قرار بود بار ترافیک اتوبان امام علی از طریق زیرگذر امین حضور به بازار سرریز شود اما با بررسی دقیق و کارشناسی شده این برنامه تغییر کرد تا ترافیک بازار و منطقه امین‌حضور به سمت اتوبان امام علی تخلیه شود، بنابراین با افتتاح خط شمال به جنوب زیرگذر استاد معین بار ترافیک از اتوبان‌های شمال شهر از این مسیر به جنوب شهر تخلیه می‌شود. وی افزود: زمانی که ترافیک از اتوبان‌های شمالی از طریق زیرگذر استاد معین به جنوب هدایت می‌شود خیلی از خودروها از تقاطع مسیر وارد محدوده این منطقه می‌شوند و مشکلاتی را برای شهروندان منطقه جنوب غربی تهران به وجود می‌آورند. عضو سابق شورای شهر تهران به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی ساخت زیرگذر استاد معین در دوره گذشته شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد افتتاح چنین پروژه‌های ناقص و غیرفنی‌ای فقط به خاطر پر کردن کارنامه عملکرد مدیران شهری است که نتیجه آن جز نارضایتی چیز دیگری در بر ندارد. 

Page Generated in 0/0156 sec