printlogo


کد خبر: 216060تاریخ: 1398/11/15 00:00
مطالبه گروه‌های عراقی از نخست‌وزیر جدید
علاوی پیگیر اخراج آمریکا باشد

حمایت طیف‌های مختلف سیاسی عراق از محمد توفیق علاوی همچنان ادامه دارد. در این میان برخی گروه‌های سیاسی عراق که در پارلمان این کشور هم حضور دارند، خواستار پیگیری طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق توسط محمد توفیق علاوی شده‌اند. 
گفتنی است پارلمان عراق بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهانش در حمله ماه گذشته آمریکا به خودروی آنها، طرحی را تصویب کرد که دولت عراق را مکلف به فراهم کردن زمینه اخراج سربازان آمریکایی از عراق می‌کرد. تاکنون دولت آمریکا حاضر به تمکین از این قانون نشده است. با این حال ناگفته پیداست علاوی راه دشواری را برای این امر در پیش دارد. در همین ارتباط، ائتلاف سائرون عراق اعلام کرد  نخست‌وزیر جدید عراق موظف به اجرای قطعنامه‌ پارلمان برای اخراج نیروهای خارجی بویژه نیروهای آمریکایی از خاک عراق است. رعد المکصوصی، نماینده ائتلاف سائرون (وابسته به جریان صدر عراق) با تأکید بر اینکه حاکمیت عراق چندین بار از سوی آمریکایی‌ها نقض شده و مجلس نمایندگان در این راستا قطعنامه‌ای برای اخراج نیروهای خارجی از خاک این کشور تصویب کرده است، گفت: اجرای این قطعنامه از سوی دولت الزام‌آور است. گفتنی است کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق نیز مصوبه پارلمان عراق را تأیید کرده و حضور نیروهای خارجی در عراق پس از پیروزی بر داعش را نقض حاکمیت و غیر موجه توصیف کرده است. این قانون تمام نیروهای خارجی اعم از نیروهای ناتو و ترکیه را شامل می‌شود.
 
* حمایت تمام عیار عبدالمهدی از علاوی
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق با محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف این کشور دیدار کرد. بر اساس این گزارش، دو طرف در جریان این دیدار درباره تشکیل کابینه جدید عراق رایزنی کردند. عبدالمهدی در جریان این دیدار حمایت کامل خود از تشکیل کابینه جدید عراق را اعلام کرد. نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق همچنین به علاوی اعلام کرد تا زمان تشکیل کابینه جدید هیچ‌گونه دیدار رسمی با مقامات خارجی نخواهد داشت و هیچ تصمیم مهم و استراتژیکی اتخاذ نخواهد کرد.
 
* آمار رسمی کشته‌های اعتراضات عراق
خبرگزاری رسمی عراق به نقل از منابع پزشکی در استان‌های این کشور، آمار کشته‌شدگان اعتراضات عراق را در 4 ماهه اخیر اعلام کرد. جدیدترین آمار رسمی نهادهای پزشکی در استان‌های عراق از جان باختن ۳۹۹ نفر از غیرنظامیان و نیروهای نظامی از ماه اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون طی اعتراضات حکایت دارد. نهادهای پزشکی در استان‌ها اعلام کرده‌اند 287 نفر از کشته‌شدگان از معترضان و 5 کشته نیز از میان نیروهای امنیتی بوده‌اند. این خبرگزاری از تمام کشته‌شدگان با عنوان «شهید» یاد کرده است. بنا بر این گزارش، ماه اکتبر سال گذشته میلادی (ماه اول اعتراضات) ۱۰۷ نفر از میان معترضان و یک نیروی امنیتی کشته شدند. ماه نوامبر ۱۴۲ نفر از معترضان و 3 نیروی امنیتی جان خود را در خلال درگیری‌ها از دست دادند. ماه دسامبر هم ۱۹ نفر از معترضان و یک نفر از نیروهای امنیتی کشته شدند و ماه ژانویه سال جاری میلادی نیز ۱۹ نفر جان سپردند که همگی از میان معترضان بوده‌اند. این تعداد کشته در 4 ماه گذشته در حالی است که دولت عراق به صراحت اعلام کرده است نیروهای امنیتی این کشور، اجازه تیراندازی به سوی معترضان را ندارند.
تاکنون گزارش‌های زیادی درباره اقدام برخی افراد نفوذی در تیراندازی به سوی معترضان منتشر شده است و تصاویری نیز از اقدام افراد ناشناس در هدف قرار دادن هر دو طرف [تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی] در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

Page Generated in 0/0090 sec