printlogo


کد خبر: 216065تاریخ: 1398/11/16 00:00
گزارش «وطن امروز» از متن و حاشیه سومین روز جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها
از توفان «روز صفر» تا خواب آرام با «ابر بارانش گرفته»

گروه فرهنگ و هنر: روز سوم سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر تا اینجای کار بهترین روز جشنواره از نظر کیفیت آثار نمایش داده شده در سالن رسانه‌ها بوده است. از بس در 2 روز اول این رویداد فیلم‌هایی از جنس سینمای هنر و تجربه نمایش داده شد، نمایش «روز صفر» و کیفیت بشدت بالای این اثر در کنار ارائه قابل قبول «آبادان یازده 60» قصه‌ای در ارتباط با دفاع مقدس، وضعیت بی‌جان جشنواره سی‌وهشتم در چند روز اول را جانی دوباره بخشید. اما با این همه هنوز هم نمایش آثاری از جنس سینمای هنر و تجربه و مخاطب خاص، بشدت روی اعصاب اهالی رسانه و منتقدان بوده و هست.

***

ابر خوابش گرفته!

هر سال در میان آثار نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر، آثاری هستند که بهترین کارکرد برای آنها، استفاده به عنوان قصه‌های آخر شب است؛ قصه‌هایی که می‌توانند همچون لالایی مادران که باعث خواب کودکان می‌شوند، مخاطبان‌شان را به یک چرتی یکی‌ دو ساعته میهمان کنند!
«ابر بارانش گرفته» که تازه‌ترین ساخته مجید برزگر است، در شرایطی در روز سوم نمایش آثار در جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت که با قصه کسل‌کننده (بخوانید کسل‌کشنده) خود بخش عمده‌‌ای از مخاطبانش را از سینما فراری داد، البته بسیاری از مخاطبان نیز هنگام نمایش این فیلم یا به گوشی‌های تلفن همراه خود مشغول بودند یا اینکه از فرصت نمایش این فیلم برای چرت زدن استفاده کردند! البته آثار دیگری نیز در این 3 روز به نمایش درآمدند که با استقبال کم اهالی رسانه روبه‌رو شدند اما این ساخته کسل‌کننده مجید برزگر که در روز سوم نمایش آثار در سالن رسانه‌های فجر به نمایش درآمد، رکورد سایر فیلم‌ها در زمینه فراری دادن مخاطبان یا به خواب بردن آنها را زد!

***

بهانه جدید جور شد: ایراد از مخاطب است!

نکته جالب توجه آنکه کارگردان «ابر بارانش گرفته» با وجود ضعف آشکار اثرش در زمینه برقراری ارتباط با مخاطبان در نشست خبری این فیلم، بهانه جدیدی را در زمینه عدم استقبال از این‌گونه آثار مطرح کرد. در این نشست مجید برزگر در پاسخ به انتقادی در ارتباط با اینکه چرا آثارش نسبتی با اکران عمومی ندارند، گفت: از ۴ فیلمی که من ساخته‌ام، نسبتم با اکران معلوم و مشخص است. این سال‌ها سینمای ایران کم‌مخاطب است که البته نسبت مخاطبان با سینما کمرنگ شده است نه با فیلم‌ها. اگر شرایط اکران عادلانه باشد می‌توان انتظار داشت مخاطبانی که خاموش هستند به دیدن سینمایی خلاف جهت و جریان اصلی سینما بنشینند. 

***

بهترین فیلم جشنواره از نگاه فراستی

باور کنید اگر یک روز می‌گفتند مسعود فراستی شخصا برای تعریف از یک فیلم در نشست خبری آن حاضر شده و در مقابل دوربین خبرنگاران و اهالی رسانه به تقدیر از یک فیلم می‌پردازد، شنوندگان این جملات تصور می‌کردند آنها را دست انداخته‌اید اما این موضوع در نشست فیلم سینمایی «روز صفر» به واقعیت تبدیل شد و منتقد سخت‌پسند سینمای ایران که معمولا تعریف و تمجیدش از یک فیلم بازتاب بسیار گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای کشور پیدا می‌کند، با حضور در نشست خبری «روز صفر» در تمجید از این اثر گفت: «تبریک می‌گویم به همه سینمای ایران، چرا که اولین فیلم ملی، اکشن و امنیتی ایران ساخته شد و بابت آن به عواملش تبریک می‌گویم. این فیلم که از نظر من نه فیلم اول کارگردان بلکه فیلم دهم آن است، نشان داد سعید ملکان تکنیک بلد است و این فیلم بهترین فیلم جشنواره است».

***

جمع اشتباهی‌ها در سودای سیمرغ؟!

هر سال در جمع آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، آثاری حضور دارند که باید آنها را در زمره «فیلم‌های اشتباهی» بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر دسته‌بندی کرد! آثاری که شایستگی چندانی برای حضور در جمع آثار مسابقه سینمای ایران را ندارند اما با حضور در این بخش در واقع جای سایر آثاری که می‌توانستند در این بخش باشند را گرفته‌اند. امسال اما آمار حضور فیلم‌های اشتباهی در جشنواره امسال بیش از همیشه به چشم می‌آید. برای مثال فیلم‌هایی همچون «تومان»، «ابر بارانش گرفته»، «عامه‌پسند» و «سه کام حبس» هیچ تناسبی با بخش سودای سیمرغ جشنواره نداشتند و مشخص نیست برتری این فیلم‌ها به آثار فیلمسازانی چون احسان عبدی‌پور، محمدحسین لطیفی و آثار فهرست رزرو جشنواره چه بوده که مثلا فیلم‌هایی کم‌کیفیت و ضعیف مثل «تومان» و «ابر بارانش گرفته» می‌توانند خودشان را به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر برسانند ولی آثار فیلمسازان مورد اشاره نمی‌توانند؟! این سوالی است که در 3 روز اول بیش از هر چیز ذهن اهالی رسانه و کارشناسان را به خود جلب کرده و البته هیأت انتخاب جشنواره نیز هیچ پاسخی به این پرسش اهالی رسانه نداده است.

***

10 عقیده مختلف در یک فیلم

نشست خبری فیلم «آبادان یازده 60» به کارگردانی مهرداد خوشبخت آخرین نشستی بود که در روز سوم جشنواره فجر در سالن رسانه‌ها برگزار شد. در این نشست خوشبخت در ارتباط با اینکه آیا این نسخه نهایی اثرش است، اظهار کرد: «این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل می‌شود. همه بخش‌های این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز 20 دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود». او در ادامه با اشاره به نسبت این فیلم با رسانه بیان کرد: «این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه می‌خواهم آن را حمایت کنند. ما گذشته را رها کرده‌ایم و اگر به گذشته بازگردیم می‌توانیم آینده را بسازیم. 10 نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد ‌و این موضوع که این 10 نفر با رادیو در کنار رشادت‌های دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات می‌دهند، نشان از همدلی آنها دارد». خوشبخت درباره منابع تحقیقاتی این فیلم نیز گفت: «من از کتاب «فرکانس یازده ۶۰» عناوینی را به دست آوردم و با همه بچه‌های رادیویی که در دسترس بودند مصاحبه کردم».


Page Generated in 0/0061 sec