printlogo


کد خبر: 216075تاریخ: 1398/11/16 00:00
دور دنیا

تجهیز روسیه به تسلیحات جدید نظامی
معاون اول وزارت دفاع روسیه گفت نیروهای مسلح این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا و برخی متحدان این کشور، چندی دیگر به به‌روزترین تسلیحات جنگی از جمله سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته و بمب‌افکن‌های راهبردی جدید تجهیز خواهند شد. این مقام ارشد روس گفت: تحویل موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای «سارمات ۲۸» که باید جایگزین موشک‌های «ویوودو» در نیروهای موشکی شود، از سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. وی گفت این موشک جدید می‌تواند به اهدافی در فاصله 18 هزار کیلومتری حمله کند. کریوروچکو افزود ارتش روسیه سال گذشته سامانه‌های موشکی «اس ۵۰۰» را با موفقیت آزمایش کرد و آنها سال ۲۰۲۰ در خدمت نیروهای مسلح خواهند بود.
***
تیراندازی به اتوبوس در آمریکا
در جریان حمله به اتوبوس حامل ۴۰ مسافر که بامداد یکشنبه به وقت محلی از لس‌آنجلس عازم سان فرانسیسکو بود، ۶ نفر مجروح شدند. تیراندازی به این اتوبوس ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد یکشنبه به وقت محلی در منطقه «گریپ واین» رخ داد. روز یکشنبه نیز تیراندازی 2 نفر نزدیک فیلادلفیا، ششمین شهر پرجمعیت در ایالات‌متحده به مرگ هر 2 نفر منجر شد.
***
واسطه‌گری امارات بین اسرائیل و سودان
یک مقام عالیرتبه نظامی سودان گفت نشست عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی سودان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با سازماندهی امارات انجام شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد امارات به بهانه کمک به حذف نام سودان از فهرست تروریسم، دیدار بین نتانیاهو و البرهان را سازماندهی کرد. نتانیاهو پس از این دیدار از دستیابی به توافقی برای همکاری و عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و سودان خبر داد.
***
روایت جدید سازمان ملل از جنگ یمن
سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد هزاران یمنی در استان‌های صنعا، مأرب و الجوف در یمن در نتیجه درگیری‌های نظامی بین نیروهای دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. در گزارش این سازمان آمده است طی 2 هفته گذشته برنامه جهانی غذا کمک‌های غذایی فوری برای حدود ۲۵۰۰ خانواده که بتازگی از نهم، مأرب و الجوف آواره شده‌اند، ارسال کرده است.
***
عربستان موشک ضدتانک اسرائیلی می‌خرد
عامی روحکس دومبا، نویسنده و کارشناس نظامی اسرائیلی در مجله «اسرائیل دیفنس» در گزارشی نوشت: بر اساس گزارش‌های خارجی عربستان مایل است موشک‌های پیشرفته ضدتانک خریداری کند. شرکت «رافائل» اسرائیل موشک «اسپایک» تولید می‌کند و از طریق شرکت‌های شریک در قاره اروپا این موشک‌ها را برای عربستان فراهم می‌کند. وی افزود: گرمی روابط عربستان و اسرائیل احتمالا به صادرات صنایع نظامی اسرائیل به بازارهای خلیج‌فارس از طریق معاملات سلاح و تجهیزات جنگی کمک کند. بر اساس گزارشی که مجله «Tacticalreport» آن را منتشر کرده، عربستان دنبال شرکت‌هایی است که این کشور را به این موشک‌ها مجهز کنند. سال ۲۰۱۷ عربستان به موشک‌هایی از نوع «تاو» دست یافت و امروز شرکت رافائل تجهیزات جنگی برای عربستان فراهم می‌کند. رافائل این معامله را فرصت طلایی برای ورود به بازارهای کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس می‌داند.
***
حضور نامزد خاشقجی در سخنرانی سالانه ترامپ
جری کانلی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای اظهار کرد: شجاعت «خدیجه چنگیز» (نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد) برای حضور در مراسم سخنرانی سالانه ترامپ در سه‌شنبه‌شب باید به‌روشنی به رئیس‌جمهور نشان دهد که عربستان باید برای قتل این پدر با محبت، روزنامه‌نگار مورد احترام ساکن آمریکا، اصلاح‌طلب و عضو حوزه انتخابی من مواخذه شود. ترامپ از حامیان عربستان در ماجرای قتل خاشقجی بود و حاضر به محکوم کردن عربستان نشد. 
***
افزایش جمعیت ترکیه
جمعیت ترکیه در سال 2019 میلادی با افزایش یک میلیون و 151 هزار نفری نسبت به سال قبل به 83 میلیون و 154 هزار نفر رسید. همچنین جمعیت شهر استانبول نیز به 15 میلیون و 519 هزار نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، همچنین تعداد خارجیان مقیم ترکیه به یک میلیون و 531 هزار نفر رسیده است. رشد جمعیت ترکیه در سال 2019، 3/1 درصد است که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش نشان می‌دهد. میانگین سن جمعیت ترکیه به 32 سال رسیده است.
***
رد پیشنهاد افزایش حقوق نمایندگان پارلمان پاکستان
نمایندگان سنای پاکستان با افزایش حقوق نمایندگان پارلمان و سنا مخالفت کردند. این پیشنهاد 29 رای مخالف و 16 رای موافق داشت که در میان آرای مخالف، نمایندگان احزابی چون تحریک انصاف، حزب نواز و حزب مردم حضور داشتند. برخی نمایندگان پارلمان ضمن اعتراض به میزان حقوق خود که حدود هزار دلار در ماه است اعلام کرده بودند: این حقوق کفاف مخارج زندگی آنها را نمی‌دهد و باید افزایش پیدا کند. وزرای دولت پاکستان نیز اخیرا ضمن اذعان به وجود مشکلات اقتصادی اعلام کردند: زندگی برای مردم عادی جامعه سخت شده و گرانی‌ها مشکلات زیادی به وجود آورده است.

Page Generated in 0/0170 sec