printlogo


کد خبر: 216107تاریخ: 1398/11/16 00:00
خودزنی دموکراتیک!
در حالی که نظرسنجی‌ها از پیشتازی برنی سندرز خبر داده‌اند،تأخیر در اعلام نتایج رقابت‌های درون حزبی کاندیداهای دموکرات در ایالت آیووا، شائبه‌ها درباره مخالفت سران دموکرات با انتخاب سندرز به‌عنوان نامزد نهایی این حزب را افزایش داده است

گروه بین‌الملل: انتخابات درون‌حزبی برای تعیین گزینه نهایی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی آغاز شد. بر اساس یک اصل ثابت، این انتخابات در ایالت آیووا انجام شد و هر 2 حزب، انتخابات درون‌حزبی خود را از این ایالت شروع کردند. 
گویا این بار نیز همانند انتخابات 2016 باز هم دموکرات‌ها با مشکل برنی سندرز مواجه شده‌اند. سندرز که در نظرسنجی‌ها بیشترین بخت و اقبال هواداران دموکرات‌ها در برخی ایالت‌های آمریکا را کسب کرده است، سال 2016 هم یک رقیب جدی برای هیلاری کلینتون یعنی کاندیدای مورد حمایت حزب بوده است. این بار نیز برنی سندرز گویا مهم‌ترین مانع بر سر راه جو بایدن، کاندیدای اصلی مورد حمایت سران حزب دموکرات است. این موضوع در جریان اعلام نتیجه رای‌گیری کاندیداهای دموکرات‌ها در آیووا آشکار شد. 
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در توجیه دلیل تاخیر اعلام نتایج مقدماتی انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آیووا به نقل از مقامات دموکرات نوشته که تأخیر در اعلام نتیجه انتخابات تا حد زیادی به واسطه تلاش‌ها برای کنترل کیفیت است.
کنترل کیفیت شاید اسم رمز تقلب و دستکاری در آرای مردم آمریکا باشد که حالا دموکرات‌ها از جمله دولتمردان دولت قبل به دنبال جایگزین کردن بایدن به جای سندرز هستند تا به ادعای آنها بتواند در برابر ترامپ قد علم کند. 
شبکه آمریکایی سی‌‌ان‌ان در این باره گزارش کرد که چندین ستاد انتخاباتی احزاب دموکرات اوایل دیروز طی تماس‌ تلفنی بشدت از تروی پرایس، رئیس حزب دموکرات آیووا انتقاد کرده‌اند و مشاوران ارشد حزب دموکرات به طور مداوم، شفافیت فرآیند اعلام نتایج انتخابات درون‌حزبی آیووا را زیر سؤال برده‌اند. پرایس در دفاع از تعویق اعلام نتایج مدعی شد که این تأخیر به واسطه تمایل حزب دموکرات برای تضمین درستی فرآیند انتخابات است.
مرحله اول رقابت‌های درون‌حزبی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا برای تعیین کاندیداهای نهایی این احزاب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌ متحده از روز سه‌شنبه به وقت محلی در ایالت آیووا کلید خورد. 
در اردوگاه جمهوری‌خواهان با وجود گاف‌های بزرگ ترامپ، وی به لطف نبود رقیب جدی پیروز شد. در اردوی دموکرات‌ها اما داستان اعلام نتایج با پیچیدگی فراوانی مواجه شده است. با وجود آنکه در انتخابات‌های پیشین آمریکا نتیجه آیووا بلافاصله اعلام می‌شد اما حالا اعلام نتیجه انتخابات به امروز (چهارشنبه) موکول شده است. با این حال اما برنی سندرز که سابقه شیطنت دموکرات‌ها در سال 2016 را از یاد نبرده، مدعی پیروزی شده است. دلیل تعویق اعلام نتایج، بروز مشکل در سیستم برنامه‌ای که نتایج را اعلام می‌کند اعلام شده است. 
آیووا اولین ایستگاه رقابت‌های درون‌‌حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود و اتفاقی که افتاده  بر اساس اظهارات منابع آمریکایی به یک افتضاح سیاسی و تلاش برای دستکاری در رای مردم شبیه است تا یک ایراد فنی ساده. سندرز با وجود عضویت در حزب دموکرات، مطلوبیت چندانی نزد لابی‌های قدرتمند این حزب ندارد تا جایی که 3 عضو بزرگ دولت قبلی آمریکا- هیلاری کلینتون، اوباما و جان کری- تلاش گسترده‌ای را برای شکست خوردن وی آغاز کرده‌اند. 
دیروز با پایان انتخابات آیووا ستادهای انتخاباتی و طرفداران نامزدهای دموکرات در انتظار اعلام نتایج بودند. در انتخابات درون‌حزبی آیووا در سال ۲۰۱۶ نتایج همان روز رأی‌گیری در ساعت ۲۳ به وقت آیووا  اعلام شده بود. با این وجود امسال هنوز نتایج حوزه آیووا برای حزب دموکرات اعلام نشده است.
 
* 2 دموکرات: ما برده‌ایم!
تاکنون 2 کاندیدای دموکرات ادعای پیروزی در آیووا کرده‌اند. برنی سندرز و پیت بوتیچیچ. اولی در آخرین نظرسنجی‌ها 28 درصد آرای دموکرات‌ها را داشت و دومی 15 درصد و رتبه سوم بعد از بایدن. 
پیت بوتیچیچ اواخر ساعات رای‌گیری مدعی شد که تمام شواهد حکایت از پیروزی وی در آیووا دارد و گفت که با پیروزی وارد رقابت‌های انتخابات بعدی انجمن‌های درون‌حزبی در نیوهمپشایر می‌شود.   به گونه‌ای که نشریه آمریکایی تایم هم گزارش کرد که اولین انتخابات درون حزبی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا با تعویق اعلام نتایج انتخابات به واسطه مشکل فنی به هرج و مرج کشیده شد.
 
* دلیل اصرار بر پیروزی در آیووا چیست؟
در انتخابات انجمن‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها، اگر شمار رأی‌دهندگانی که از یک نامزد حمایت می‌کنند به حد نصابی که معمولا ۱۵ درصد شمار حاضران در آن مجمع است نرسد، از آنها خواسته می‌شود مجددا به نامزدی دیگر رأی دهند. در این صورت، این رأی‌دهندگان 3 گزینه پیش رو خواهند داشت: یا می‌توانند یکی از نامزدهای مانده در رقابت را انتخاب کنند، به جمع حامیان یکی دیگر از نامزدهای فاقد آرای لازم بپیوندند تا این نامزد جدید بتواند به حد نصاب رسیده و نامزد ماندگار در رقابت شود یا اینکه اصلا رأی ندهند و از جلسه خارج شوند. انتخابات درون‌حزبی آیووا با صندوق رأی انجام نمی‌شود و اعضای حزب با شرکت در نشست‌ها و مجمع‌های محلی، نامزد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.
 
* کنایه‌های جمهوری‌خواهان
اگر چه تا لحظه تنظیم گزارش خبری از واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به افتضاح انتخاباتی دموکرات‌ها در آیووا منتشر نشد اما نیوت گینگریچ رئیس ‌جمهوری‌خواه سابق مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار پیامی وضعیت به وجود آمده در انتخابات درون‌حزبی نامزدهای دموکرات در ایالت آیووا را مورد تمسخر قرار داد. وی در این پیام که در توئیتر منتشر شده، آورده است: اگر دموکرات‌ها نمی‌توانند یک انتخابات درون‌حزبی برگزار کنند، نمی‌توانند یک استیضاح را انجام دهند و نمی‌توانند رئیس دروغگوی یک کمیته اطلاعاتی را برکنار کنند، چگونه می‌توانند سیستم بهداشت را اداره کنند؟
با این حال ترامپ در گفت‌و‌گو با بلومبرگ وقتی مجری نظرش را درباره سندرز پرسید، گفت: من فکر می‌کنم او یک کمونیست دیوانه است. منظورم این است که وقتی من درباره کمونیسم فکر می‌کنم به یاد برنی سندرز می‌افتم. شما همچنین می‌توانید به او سوسیالیست بگویید. مگر سندرز در مسکو ازدواج نکرده است؟ (مجری در ادامه به ترامپ گوشزد می‌کند که سندرز در واقع بعد از ازدواجش صرفا برای ماه عسل به اتحاد جماهیر شوروی رفت). او حداقل به چیزی که می‌گوید واقعا معتقد است.
 
* دردسری به نام سندرز
اینگونه به نظر می‌رسد که برنی سندرز این‌بار تبدیل به دردسری بزرگ برای دموکرات‌ها شده است. 4 سال پیش رقیب اصلی سندرز، هیلاری کلینتون بود که آن روزها در همین آیووا توانست با درصد بسیار پایینی برنده شود. کلینتون آن روزها 84/49 درصد آرا را از آن خود کرد و برنی سندرز 59/49 درصد.
آن انتخابات هم با صدها حرف و حدیث درباره نحوه پیروزی هیلاری کلینتون بر سندرز تمام شد و حالا در غیاب هیلاری کلینتون که البته این روزها شمشیر را علیه سندرز از رو بسته است، برنی سندرز شانس اول رقابت‌های داخلی دموکرات‌هاست.  
***
[اهمیت مشاغل در انتخابات]
کیفیت مشاغل در هر ایالت آمریکا نقش مهمی در جهت‌دهی به رأی مردم آن ایالت دارد. آیووا هم از این قاعده مستثنا نیست. بیشترین جمعیت شاغل این ایالت در بخش صنعتی و بعد به ترتیب در داخل ساختار دولت و املاک مشغول به فعالیت هستند. همین هم سبب شده تا مردمی که در کارخانجات کار می‌کنند به طور طبیعی انتقاد بیشتری از سیستم فعلی این کشور داشته باشند و سندرز را برای پیشبرد آمال و آرزوهای خود بهتر بدانند. در نمودار زیر توزیع مشاغل آیووا بهتر به تصویر کشیده شده است.
 
 
***
اولویت‌های حامیان دموکرات‌ها برای رأی دادن به یک نامزد
شاخص‌های متفاوتی برای حامیان دموکرات‌ها برای رأی دادن به کاندیداهای رقابت با ترامپ وجود دارد. مهم‌ترین این شاخص‌ها از نگاه مردم، توانمندی شخص کاندیدا در شکست‌دادن ترامپ است. جالب اینکه خواسته‌های عمومی حامیان دموکرات‌‌ها که در دفعات پیش اولویت داشت، حالا جای خود را به آرزوی شکست ترامپ داده است.

Page Generated in 0/0075 sec