printlogo


کد خبر: 216119تاریخ: 1398/11/17 00:00
افزایش واکنش‌ها نسبت به شائبه تقلب دموکرات‌ها
سندرز باز هم دوم شد

گروه بین‌الملل: نتیجه انتخابات درون‌حزبی ایالت آیووا برای تعیین گزینه نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ایالات متحده آمریکا دیروز اعلام شد و برخلاف همه پیش‌بینی‌ها برنی سندرز که در همه نظرسنجی‌های آیووا نفر اول دموکرات‌ها بود، در میدان رقابت جای خود را به پیت بوتیچیچ، شهردار سابق ساوث‌بِند داد. 
بوتیچیچ در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات آیووا در جایگاه سوم بعد از سندرز و بایدن قرار داشت. 
تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات داخلی دموکرات‌ها در آیووا از موضوعات چالش‌برانگیز این انتخابات بود که سبب شد 2 نامزد (سندرز و بوتیچیچ) خود را پیروز انتخابات بدانند. با این حال دیروز تروی پرایس، رئیس حزب دموکرات در ایالت آیووا قبل از اعلام رسمی نتایج آیووا بابت تأخیر در اعلام نتایج مربوط به انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در این ایالت معذرت‌خواهی کرد. وی صراحتا «اشتباه در کدنویسی» را دلیل این تاخیر اعلام کرد. بعد از سخنان او، نتایج مربوط به شمارش ۶۲ درصد از حوزه‌های این ایالت اعلام شد. این نتایج نشان داد پیت بوتیچیچ، شهردار سابق «ساوث‌بِند» از رقیبانش پیشی گرفته است. بر اساس این نتایج، بوتیچیچ 8/26 درصد از آرا را به خود اختصاص داده و بعد از او برنی سندرز، الیزابت وارن و جو بایدن، به ترتیب با 2/25 درصد، 4/18 درصد و 4/15 درصد آرا در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.
 
* بوتیچیچ کیست؟
حتی رسانه‌های آمریکا هم بوتیچیچ را در میدانی که سندرز، بایدن و الیزابت وارن بودند، چندان جدی نمی‌گرفتند و کمتر کسی به او می‌پرداخت. با این حال وی حداقل تا انتخابات بعدی دموکرات‌ها در چند روز آینده نفر اول اردوگاه آنهاست. بنا بر اعلام رسانه‌ها، بوتیچیچ ۳۸ ساله شهردار سابق شهر «ساوث‌بند» در ایالت ایندیانا با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. او همجنس‌گراست و در دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد تحصیل کرده و به عنوان افسر اطلاعاتی ارتش در افغانستان حضور داشته است. 
 
* چرا نتایج دیر اعلام شد؟
پیروزی بوتیچیچ در آیووا موجب شگفتی رسانه‌ها شد، چرا که همه تصور می‌کردند رقابت اصلی میان برنی سندرز و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکاست اما نه تنها سندرز اول نشد، بلکه بایدن هم پس از الیزابت وارن در رتبه چهارم انتخابات آمریکا ایستاد.  نتایج انتخابات آیووا به روال طبیعی باید حدود ساعت 8 صبح سه‌شنبه به وقت تهران اعلام می‌شد اما ستاد مرکزی حزب دموکرات در ایالت آیووا اعلام کرد به دلیل مشکلی که برای نرم‌افزار محاسبه و اعلام نتایج پیش آمده، در ساعت مقرر اعلام نشد. در نهایت آمار آیووا حدود 3 بامداد دیروز(به وقت تهران) اعلام شد. 
اعلام دیرهنگام نتایج انتخابات دموکرات‌ها سبب انتقاد سایر رسانه‌ها هم شد به گونه‌ای که به عنوان مثال نشریه آمریکایی تایم با انتقاد از اوضاع نامنظم حزب دموکرات در انتخابات آیووا نوشت که اولین انتخابات مربوط به ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با تعویق اعلام نتایج انتخابات به واسطه مشکل فنی به هرج‌ومرج تبدیل شد.
 
* دومین ناکامی سندرز در آیووا
انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی این حزب در رقابت ریاست‌جمهوری2020 دومین ناکامی سندرز در این ایالت محسوب می‌شود. 4 سال پیش رقیب اصلی سندرز، هیلاری کلینتون بود که در آن سال در آیووا توانست با درصد بسیار پایینی برنده شود. کلینتون در آن سال 84/49 درصد آرا را از آن خود کرد و برنی سندرز 59/49 درصد. در آن سال اگرچه هیلاری کلینتون درنهایت کاندیدای نهایی دموکرات‌ها شد اما هواداران و ستاد انتخاباتی کمپین هنوز معتقدند کلینتون به لطف مهندسی انتخابات در لابی‌های پنهان دموکرات‌ها توانست وی را کنار بزند. سندرز امیدوار بود این بار در غیاب کلینتون بتواند به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها آماده رقابت با ترامپ شود که لااقل فعلا این اتفاق با غبار شک و تردید مواجه شده است. 
 
* عمیق‌تر شدن شکاف‌ها
شکست سندرز در آیووا این بار به سادگی بار قبل نیست. سال 2016 سندرز رقیب قدرتمندی به نام هیلاری کلینتون را در کنار خود داشت و همه می‌دانستند که رقابت میان آن دو تنگاتنگ است. اگرچه هنوز هیلاری کلینتون، رفتارهای سندرز را دلیل شکست نهایی خود از ترامپ می‌داند اما سندرز هم معتقد است وی برنده نهایی کارزار دموکرات‌ها بوده و با بی‌عدالتی وی را از میدان حذف کرده‌اند.
موضوعی که اکنون با نتایج شائبه‌برانگیز انتخابات آیووا، این شائبه را مطرح کرده است که دموکرات‌ها به هر طریقی به دنبال آن هستند تا مانع انتخاب سندرز به عنوان کاندیدای نهایی این حزب شوند. به اعتقاد کارشناسان ماجرای انتخابات آیووا و بحث‌های مطرح‌شده درباره تقلب، یک افتضاح برای دموکرات‌هاست و در ادامه باعث نارضایتی‌های ادامه‌دار در میان طرفداران این حزب خواهد شد. برخی نیز معتقدند این تلاش و تقلای دموکرات‌ها برای جلوگیری از انتخاب سندرز باعث می‌شود محبوبیت وی در میان طرفداران این حزب افزایش یابد. 
 
* زخم زبان ترامپ به دموکرات‌ها
ترامپ که تا ساعت‌ها درباره نتایج دموکرات‌ها در آیووا سکوت کرده بود قبل از اعلام رسمی نتایج آیووا در توئیتی به انتقاد از آنها پرداخت و نوشت: انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها فاجعه‌ای تمام‌عیار است. درست مانند زمانی که آنها کشور را اداره می‌کنند، هیچ کاری صورت نمی‌گیرد. وب‌سایت 5 میلیارد دلاری اوباماکر (طرح خدمات بیمه درمانی اوباما) را به یاد دارید که هزینه آن باید 2 درصد این رقم باشد. تنها کسی که می‌تواند ادعا کند دیشب در آیووا پیروزی بسیار بزرگی داشته، ترامپ است!
 
***
[اپلیکیشن دردسرساز]
روزنامه گاردین دیروز گزارش مفصلی از اپلیکیشن رأی‌دهی دموکرات‌ها نوشته که می‌تواند شائبه‌های جدی درباره صحت آرا ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین متهمان چالش به‌وجود آمده در انتخابات دموکرات‌ها در آیووا اپلیکیشنی است که برای رای دادن طراحی شده است. مقامات حزب دموکرات می‌گویند مشکل سیستمی داشته‌اند ولی هک نشده‌اند. هرچه باشد توانمندی اپ 60 هزار دلاری طراحی شده برای رأی دادن حامیان دموکرات‌ها از اساس زیر سوال رفته و این در حالی است که آیووا ایستگاه اول انتخابات بود و نه حتی ایستگاه میانی. این اپلیکیشن در مدت 2 ماه نوشته شده و همین فرصت کم از سوی برخی برنامه‌نویسان مورد انتقاد گرفته است. نکته قابل توجه اینکه 3 کاندیدای دموکرات یعنی بوتیچیچ، جو بایدن و جیلیارد رقم‌های قابل توجهی برای طراحی اپلیکیشن در رقابت‌های انتخاباتی 2020 آمریکا خرج کرده‌اند و برخی نیز نوشته‌اند پیروزی بوتیچیچ در آیووا بی‌شائبه و حرف و حدیث نیست.
***
دعوای ترامپ و پلوسی جلوی دوربین‌ها
سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در کنگره، نمایش دیگری از اختلافات مقامات آمریکایی با یکدیگر بود. غلبه حاشیه بر متن سبب شد سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره شنیده نشود و رسانه‌ها در عوض به حواشی آن بپردازند؛ نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور میدان‌دار این ماجرا بودند. داستان از آنجا آغاز شد که وقتی ترامپ متن سخنرانی خود را به پلوسی داد، حاضر نشد با وی دست بدهد و روی خود را برگرداند و سخنرانی‌اش را آغاز کرد. در پایان سخنرانی ترامپ هم وقتی وی با کف‌ زدن‌های مکرر جمهوری‌خواهان مواجه شد، نانسی پلوسی کاغذهای سخنرانی وی را جلوی دوربین‌های تلویزیونی پاره کرد. نانسی پلوسی از پله‌ها که پایین آمد در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید چرا این کار را کردی، گفت: مودبانه‌ترین کاری که می‌توانستم انجام بدهم را کردم. حاشیه دیگر سخنرانی سالانه ترامپ آنجا بود که تا سخنرانی وی شروع شد، اکثر دموکرات‌ها صندلی‌های خود را ترک کردند و بیرون رفتند.  نانسی پلوسی البته به آن کار هم اکتفا نکرد و بعد از خروج از جلسه بیانیه شدیداللحنی علیه ترامپ صادر کرد و نوشت: سومین سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور ترامپ، کلکسیون طولانی از دروغ‌هایی بود که با هدف گمراه کردن مردم آمریکا از عملکرد این دولت طراحی شده بود. وی در این بیانیه افزود: پیام ترامپ نه‌تنها فریبکارانه بود بلکه نشان داد رئیس‌جمهور آمریکا برای اداره یک دولت دموکراتیک فاقد صلاحیت است. وی ادامه داد: مردم آمریکا انتظار دارند و شایسته رئیس‌جمهوری هستند که شرافت داشته باشد و به آرزو‌های کودکان‌شان احترام گذارد. 
 
* واکنش کاخ سفید به رفتار پلوسی
پاره کردن متن سخنرانی ترامپ آن هم مقابل دوربین‌ها و در جلسه رسمی سخنرانی سالانه ترامپ، با واکنش کاخ سفید و جمهوری‌خواهان مواجه شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای در حساب توئیتری‌ خود اعلام کرد: نانسی پلوسی متنی درباره آخرین بازمانده نیروهای آمریکایی‌-آفریقایی در جنگ دوم جهانی، نجات کودکی که ۲۱ هفته پیش به دنیا آمده بود، مویه خانواده‌های راکی جونز و کایلا مولر و بازگشت یک نظامی به آغوش خانواده‌اش را پاره کرد. این میراث اوست. کوین مک‌کارتی، رئیس اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان هم در پیامی توئیتری اعلام کرد: اقدام پلوسی در پاره کردن متن سخنرانی ترامپ بسیار کوته‌فکرانه بود. این کار حقایق نوشته شده روی این متن را تغییر نمی‌دهد، اینکه آمریکا به‌رغم وجود دموکرات‌های به‌دردنخور دارد پیروز می‌شود. نانسی پلوسی البته در این میدان تنها نبود و ساعتی بعد از این رفتار، نام وی در شبکه توئیتر ترند شد و در رده 10 ترند اول قرار گرفت و میلیون‌ها نفر درباره پاره کردن نطق ترامپ به قضاوت نشستند. مورگان فریمن، بازیگر مشهور آمریکایی در پاسخ به توئیت نیوت گینگریچ، رهبر جمهوری‌خواه پیشین مجلس نمایندگان که خواستار سانسور پلوسی شده است، نوشت: او این کار را از طرف ملتی انجام داد که درصدد رهایی یافتن از شری است که تو و ترامپ بر ما تحمیل کرده‌اید. زاک پتکاناس، مشاور سابق امور استراتژیک هیلاری کلینتون و رئیس موسسه «پتکاناس استراتژیز» نیز در توئیتی نوشته است: رسانه‌ها همه فردا را صرف تکرار دروغ‌های دونالد ترامپ خواهند کرد اما اکنون نانسی پلوسی با یک بار پاره کردن متن سخنرانی، پوشش نطق سالانه ترامپ را نابود کرد. آفرین! «اندرو واینستاین»، رئیس شورای حقوقدانان دموکرات نیز این‌طور توئیت کرده است: «این حقیقت که جمهوری‌خواهان کنگره، بیش از کشته شدن کودکان در مدارس از پاره کردن متن یک سخنرانی توسط پلوسی برافروخته شده‌اند، شاهد بسیار محکمی بر این است که بیرون انداختن همه آنها تنها گزینه است».

Page Generated in 0/0072 sec