printlogo


کد خبر: 216120تاریخ: 1398/11/17 00:00
روانشناسی که ترامپ را به جنون می‌رساند
درخواست 2 عضو کنگره آمریکا برای شفاف‌سازی تلفات عین‌الاسد

با ورود به سومین هفته بررسی استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده، این بحران تحت تاثیر یک رخداد نظامی مهم در خاورمیانه، تبدیل به موضوعی کم‌اهمیت‌تر برای دونالد ترامپ و دولت او در کنگره شده است، چنان که نانسی پلوسی، جو بایدن و برنی سندرز شاخص‌ترین سیاستمداران دموکرات که با او خصومت می‌ورزند، به مراتب دشمنان قابل تحمل‌تری برای او به شمار می‌روند تا پروفسور روانشناسی که یک تنه در قامت عضو مجلس نمایندگان در حال بی‌اعتبار کردن رئیس‌جمهور است.
او کسی نیست جز «ویلیام جیمز پسکرل جونیور» که طی 3 سال گذشته نه‌تنها ترامپ را به فقدان صلاحیت ریاست بر قوه مجریه به‌خاطر جنون متهم کرده، بلکه در یک ماه گذشته واقعا او را چندین‌بار تا مرز جنون برده است.
نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی در کنگره که طی ربع قرن اخیر جزو شناخته‌شده‌ترین روانشناسان ارشد ایالات متحده به شمار می‌رود، امروز درست در گلوگاهی نشسته که بعید است رئیس‌جمهور بتواند از تبعات سیاست‌های نظامی تروریستی خود در مقابل او دفاع کند.
پسکرل جزو معدود نمایندگان سفید دموکرات نیز هست که با توجه به اعتبار علمی و سوابق اجتماعی و سیاسی‌اش، ترامپ را یارای مواجهه مستقیم با او نیست، بویژه که او اصلیتی ایتالیایی دارد، در حالی که می‌دانیم ترامپ و خانواده‌اش جایگاه امروز خود در تجارت و سیاست را مرهون خاندان‌های مافیایی ایتالیایی هستند. از پیش‌باختگی تاجر نیویورکی در مقابل پروفسور اهل نیوجرسی تا آنجا نمایان است که رئیس‌جمهور ایالات متحده هیچ واکنش مشخصی به نامه‌های سرگشاده پسکرل و دوستانش در کنگره و انجمن روانشناسی آمریکا نشان نداده است؛ نامه‌ها و بیانیه‌هایی که مشخصا ترامپ را دچار مشکلات روانی شدید خوانده‌اند.
این سیاستمدار 83 ساله که یکی از قدمای مجلس نمایندگان هم هست، در حال حاضر معاونت «کارگروه صدمات مغزی» کنگره را برعهده دارد؛ کارگروهی که خودش سال 2013 با به تصویب رساندن قانونی مبنی بر اهمیت دادن به صدمات مغزی تشکیل داده بود.  اهمیت این کارگروه در مقطع فعلی آنجاست که مهم‌ترین مرجع قانونی درباره تشخیص دروغ‌هایی محسوب می‌شود که کاخ سفید و پنتاگون درباره سرنوشت ده‌ها سرباز ارتش گفته‌اند که روز هشتم ژانویه در پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق حضور داشتند.  این در حالی است که مارک اسپر، وزیر دفاع و سخنگویان و فرماندهان مختلف این وزارتخانه و ارتش تروریستی ایالات متحده و سنتکام (فرماندهی آن در خاورمیانه) از حدود یک ماه پیش به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی‌شان در خاورمیانه، آمار خود درباره تلفات این واقعه را به طور مکرر افزایش داده‌اند؛ تلفاتی که به زعم آنها عمدتا به مصدومان مغزی ناشی از امواج انفجار 13 موشک کروز و بالستیک ایرانی مربوط می‌شود. سیاست افزایش قطره‌چکانی آمار رسمی موجی‌ها و مجروحان ارتش آمریکا در عین‌الاسد که شمار آنها را از 11 نفر به 64 نفر (هفته گذشته) رسانده است، جای هیچ شکی برای سیاستمداران و رسانه‌ها باقی نگذاشته که تیم ترامپ در حال مخفی کردن واقعیاتی تلخ است.
پس از آن رویداد، پسکرل 2 بار با ارسال نامه‌‌هایی به مقامات پنتاگون خواستار شفاف‌سازی درباره تلفات عین‌الاسد توسط دولت و دستگاه نظامی آمریکا شد. در نامه اول خطاب به «متیو دونووان» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور پرسنلی و «توماس مک‌کافری» دیگر معاون پنتاگون در امور سلامت نوشت: «به عنوان معاون و بنیانگذار کارگروه صدمات مغزی کنگره، سخنان فرمانده کل قوا را نگران‌کننده می‌دانم. این اظهارات، نشان‌دهنده عدم درک وی از اثرات زیانبار صدمات مغزی است». او نخستین عضو کنگره بود که رسما اطلاع‌رسانی پنتاگون در این زمینه را زیر سوال برده و ضمن حمله به ترامپ که جراحات مغزی سربازان را «سردرد ساده» توصیف کرده بود، او را به پنهان‌کاری در این مورد متهم کرد. 
پسکرل حدود 2 هفته پیش گفته بود: «صدمات مغزی، جدی هستند و می‌توانند مسیر زندگی را تغییر دهند. ما نمی‌توانیم و نباید به عقب بازگردیم. اهمیت اساسی دارد که وزارت دفاع آمریکا به پیشگیری، درمان، بازتوانی و پژوهش درباره صدمات مغزی تعهد راسخ داشته باشد».
جالب اینکه جمهوری‌خواهان حامی ترامپ قصد دارند در حالی که هنوز تعداد و هویت این نظامیان موجی نگون‌بخت و محل بستری خودشان یا محل نگهداری اجساد احتمالی همرزمان‌شان توسط کاخ سفید روشن نشده، در صحن کنگره به آنها مدال شجاعت هم بدهند.
اما دست کم پیگیری‌های پسکرل باعث شده مقامات نظامی آمریکا مجبور به انتشار آمار واقعی‌تری از تلفات عین‌الاسد شوند. نماینده نیوجرسی در جدیدترین اقدام، نامه‌ای دیگر را به همراه «دان بیکن» نماینده ایالت نبراسکا به وزارت دفاع ارسال و بر شفاف‌سازی درباره تعداد تلفات نظامیان آمریکایی در حمله موشکی ایران تاکید کرده است.
در بخشی از این نامه رئیس‌جمهور آمریکا متهم شده در راستای تقلیل اهمیت حمله موشکی ایران، درباره تعداد تلفات نظامیان آمریکایی کوچک‌نمایی می‌کند. 
او همچنین سه‌شنبه گذشته همزمان با حضور ترامپ در صحن کنگره برای ایراد سخنرانی سالانه ریاست‌جمهوری، عکس نامه مزبور را در صفحه توئیترش منتشر کرد و به پنتاگون متلک انداخت که تاکنون حداقل ۵ بار آمار مربوط به فاجعه نظامی هشتم ژانویه را تغییر داده است: «من و بیکن، فشارها به پنتاگون را ادامه دادیم تا درباره تلفات نظامیان آمریکایی شفاف‌سازی لازم شود». اما او به این اکتفا نکرد و در همان شب مستقیما مبادرت به تحقیر نفر اول کاخ سفید کرد تا او را به مرز جنونی واقعی برساند. پروفسور پسکرل به همراه دی پترسون، دیگر نماینده دموکرات در شب سخنرانی ترامپ، صحن کنگره را در اعتراض به او ترک کرد و بلافاصله چنین توئیتی زد: «تازه از سخنرانی دولت اتحادیه بیرون آمده‌ام. نمی‌توانم پای حرف‌های یک دروغگو بنشینم. ریاست‌جمهوری این مرد یک فاجعه ملی است».
لحظاتی بعد از این اقدام نمادین بود که ترامپ نیز در سخنرانی‌اش در کمال تعجب و با نقض سیاست اختفای تلفات عین‌الاسد، از افزایش تلفات نظامیان آمریکایی در خاورمیانه پرده برداشت. در نهایت نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان با پاره کردن متن سخنرانی ترامپ، شب بد او را کامل کرد.
***
[نخستین مقام ارشد پنتاگون در ویرانه عین‌الاسد]
سایه ویرانی و وحشت متعاقب واقعه موشک‌باران چنان بر پایگاه هوایی عین‌الاسد افتاده که تازه پس از حدود یک ماه نوبت بازدید نخستین مقام نظامی ارشد پنتاگون از آن فرا رسید. ژنرال فرانک مک کنزی، فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی کل ارتش تروریستی آمریکا در خاورمیانه) سه‌شنبه‌شب پس از ورود به عراق سری هم به پایگاه عین‌الاسد، مقر ویران‌شده نیروهای آمریکایی در استان الانبار زد. بازدید مک کنزی از این پایگاه پس از دیدار و گفت‌وگوهای جداگانه او با مقام‌های عراقی شامل رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و رئیس پارلمان در بغداد انجام شد.

Page Generated in 0/0068 sec