printlogo


کد خبر: 216121تاریخ: 1398/11/17 00:00
دور دنیا

انتقال داعشی‌ها به لیبی توسط ترکیه

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شبه‌نظامیان سوری و 2 نفر از رهبران شبه‌نظامی در لیبی گزارش داد ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی 4 هزار نفر از شبه‌نظامیان القاعده و داعش را به لیبی فرستاده است. 
***
دست و دلبازی آمریکا برای بی‌ثبات‌سازی قرقیزستان
مقامات سفارت آمریکا در قرقیزستان 60 میلیون دلار پول نقد برای تأمین مالی جنبش‌های اپوزیسیونی قرقیز در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی دریافت کردند. ماه نوامبر سال گذشته محموله دیپلماتیک 880 کیلوگرمی شامل 26 جعبه مهر و موم شده وارد فرودگاه بین‌المللی «ماناس» شد که 15 نفر از مقامات سفارت آمریکا برای دریافت آن به فرودگاه رفتند. حضور این تعداد برای دریافت محموله مشخص می‌کند که این بارها بسیار مهم بوده‌اند. دولت قرقیزستان حق بررسی این محموله را به دلیل مصونیت سیاسی اموال سفارت را نداشت. وزن محموله از وجود 60 میلیون دلار (4 میلیارد صوم) در جعبه‌های مذکور حکایت داشت، چراکه پس از دریافت این محموله در قرقیزستان، جنگ اطلاعاتی بین دولت و اپوزیسیون تشدید شد و رسانه‌ها با سرمایه‌های آمریکایی به گسترش اطلاعات اختلاف‌انگیز پرداختند.
***
دلیل استعفای فرمانده ارشد نیروهای ویژه آمریکا
بر اساس گزارش پایگاه اینترسپت، دریادار کارین گرین، فرمانده واحد موسوم به فرماندهی جنگ‌های ویژه در نیروی دریایی آمریکا ماه سپتامبر آینده از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد. این کناره‌گیری او در پی اختلاف‌ با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر سر مجازات ادی گالگر، افسر بازنشسته این نیرو که متهم به عکس انداختن با جسد یک شبه‌نظامی داعشی است، انجام می‌شود. بعد از مطرح شدن جنجال درباره این نظامی، یک دادگاه نظامی آمریکا او را از اتهام دیگرش یعنی اتهام قتل تبرئه کرد.
***
حذف مجری‌های سی‌ان‌ان از ضیافت ناهار کاخ سفید
کاخ سفید مجریان شبکه خبری سی‌ان‌ان را از ضیافت ناهار خبرنگاران پیش از سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا حذف کرد. ضیافت ناهار پیش از سخنرانی سالانه به خبرنگاران و مجریان این شانس را می‌دهد تا بتوانند چند ساعت پیش از سخنرانی به رئیس‌جمهوری دسترسی داشته باشند. وولف بیلیتزر، از شبکه خبری سی‌ان‌ان برای دست‌کم ۲۰ سال در این مراسم شرکت داشته و اندرسون کوپر نیز از همین شبکه خبری سال گذشته میلادی با وی در این مراسم بود.
***
ابتلای ۴۲ نظامی کویتی به ایدز
منابع آگاه کویتی اعلام کردند کمیته معاینه پزشکی این کشور اخیرا کشف کرد که ۴۲ نظامی در وزارت کشور، دفاع و گارد ملی مبتلا به ایدز هستند. به نوشته روزنامه کویتی القبس، منابع آگاه کویتی اعلام کردند: این کمیته مشترک اقدام به معاینه دوره‌ای تمام نظامیان در وزارت کشور، دفاع و گارد ملی می‌کند اما بعد از اینکه برخی از این نظامیان طی آموزش‌های فشرده نظامی بیهوش شدند، تحت معاینه قرار گرفتند و معلوم شد درجه حرارت بدن‌شان بشدت بالا رفته است. بعد از انجام آزمایش‌های لازم مشخص شد آنها مبتلا به ایدز هستند.
***
خسارات یک میلیارد دلاری به تأسیسات نفتی لیبی
شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تولید نفت خام این کشور به ۱۸۷ هزار بشکه در روز رسیده است. شاهد کمبود شدید سوخت در نیروگاه‌هایی در طرابلس، مناطق مجاور آن و همچنین مناطق جنوبی هستیم اما در منطقه مرکزی سوخت به اندازه کافی وجود دارد. به دلیل بسته شدن تأسیسات نفتی این کشور در زمان درگیری‌ها، شرکت ملی نفت لیبی ۹۳۱ میلیون دلار خسارت دیده است. این شرکت خواهان لغو محاصره بنادر برای صادرات نفت شد و هشدار داد ذخیره گازوئیل در برخی مناطق تنها برای چند روز دیگر کافی است.
***
شکایت سوریه به سازمان ملل
وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد حمله گروه‌های تروریستی به تأسیسات اقتصادی و زیرساخت‌های سوریه باعث می‌شود وخامت وضعیت ملت سوریه بیشتر شود. 
در این نامه آمده است: این اقدامات تروریستی همزمان با افزایش جنایت‌های گروه‌های مسلح تروریستی علیه غیرنظامیان در حلب، ادلب، حماه و لاذقیه و هدف گرفتن محله‌های مسکونی امن با صدها خمپاره و راکت، منجر به شهادت و مجروحیت ده‌ها غیرنظامی شده و همه اینها با حمایت مستقیم دولت ترکیه انجام می‌شود که حمایت لجستیک از این گروه‌های مسلح دارد.

Page Generated in 0/0120 sec