printlogo


کد خبر: 216158تاریخ: 1398/11/17 00:00
مجازات قاتلان سپهبد قاسم سلیمانی یک مطالبه ملی است مسؤولان دستگاه قضایی اخیراً بر محاکمه مقامات آمریکایی تأکید کردند
منتظر مجازات

گروه سیاسی: با وجود گذشت بیش از یک ماه از اقدام جنایتکارانه دولت آمریکا در ترور ناجوانمردانه سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، مطالبات گسترده و همگانی برای خونخواهی و انتقام از این جنایت آمریکایی‌ها همچنان ادامه دارد.  به گزارش «وطن امروز»، مطالبه انتقام از مقامات آمریکایی البته محدود به کشور ما نبوده و اجزای مختلف جبهه مقاومت در دنیای اسلام بر این مهم تاکید داشته و دارند؛ همچنان که در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای شهادت حاج قاسم سلیمانی تاکید شده «شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند». در این بین، تظاهرات میلیونی و بی‌سابقه مردم عراق و تاکید آنها بر اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور، چشمه‌ای از اراده ملت‌های منطقه برای ادامه راه شهید سردار سلیمانی را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر تنها 5 روز پس از شهادت سردار سلیمانی، جهان شاهد حمله موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق بود؛ حمله‌ای که به گفته ناظران پس از جنگ دوم جهانی بی‌سابقه بود. در جریان این حمله، تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی کشته و زخمی شدند که البته پنتاگون تاکنون آسیب مغزی(!) 64 نفر از آنها را تایید کرده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی تاکید کرده حمله به عین‌الاسد، سیلی اول جریان مقاومت به آمریکا بوده و خونخواهی شهید سلیمانی، اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه غرب آسیاست. با همه اینها و به‌رغم ضربات سنگین گروه‌های مقاومت به منافع آمریکا در منطقه طی هفته‌های اخیر، مجازات عاملان اصلی شهادت حاج قاسم، موضوعی است که نباید به دست فراموشی سپرده شود. هر چند اقدامات حقوقی و طرح دعوا در دادگاه‌های بین‌المللی علیه مقامات کاخ سفید مطرح شده اما مجازات عاملان و آمران این جنایت در جای خود باقی است. در جریان ترور فرمانده دلیر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشخصا چند مقام ارشد کاخ سفید نقش‌آفرینی کردند؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور و «برایان هوک» مسؤول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا. به این لیست البته می‌توان افراد دیگری چون «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا یا «مایک دی آندریا» طراح ترور شهید سلیمانی در سازمان سیا را هم افزود که اخیرا گفته شده در جریان اسقاط هواپیمای آمریکایی در ایالت قندوز افغانستان به هلاکت رسیده است.
 
* تروری که کابوس ترامپ شد
بامداد 13 دی‌ماه و ساعاتی پس از ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور آمریکا تصویری از پرچم آمریکا را در توئیترش منتشر کرد. ترامپ سپس تلاش کرد در توئیت‌های متعددی این ترور را توجیه کند. از جمله در یکی از توئیت‌های خود در این باره مدعی شد: «ژنرال قاسم سلیمانی طی دوره‌ای طولانی هزاران آمریکایی را کشته یا زخمی کرده است و برنامه کشتن خیلی‌های دیگر را هم داشت. اما گرفتیمش! او مسؤول مستقیم و غیرمستقیم مرگ میلیون‌ها نفر بود». ادعای طرح‌ریزی نیروی قدس برای انجام عملیات علیه نظامیان آمریکایی، گزاره‌ای بود که ترامپ پس از آن طی چندین مصاحبه و سخنرانی خود تکرار کرد؛ ادعایی که توسط برخی مقامات آمریکایی نیز مورد تردید قرار گرفت. در واکنش به همین انتقادات بود که ترامپ در توئیت دیگری نوشت: «رسانه‌های خبری جعلی و همکاران دموکرات آنها تلاش می‌کنند سلیمانی را به یک مرد فوق‌العاده تبدیل کنند». 
گفتنی است ساعاتی پس از ترور شهید سلیمانی در 13 دی‌ماه، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ترور سردار سلیمانی در عراق به دستور ترامپ انجام شده است. پنتاگون در بیانیه خود نوشت: بر اساس دستور رئیس‌جمهوری [دونالد ترامپ] ارتش ایالات متحده اقدام دفاعی قاطعی برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در خارج با کشتن قاسم سلیمانی، رئیس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سوی ایالات متحده به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی شده، انجام داد. به نظر می‌رسد کابوس ترور مرد شماره یک جبهه مقاومت همچنان گریبانگیر رئیس‌جمهور آمریکاست، چنانکه ترامپ در سخنرانی سالانه خود در کنگره که بامداد چهارشنبه به وقت تهران برگزار شد، بار دیگر و برای چندمین‌بار به شهید سلیمانی توهین کرد. علاوه بر ترامپ، پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز از جمله عوامل موثر در ترور شهید سلیمانی بوده است. پمپئو 4 بهمن به نقش خود در ترور سردار قاسم سلیمانی اقرار کرد. او در جریان یک سخنرانی مدعی شد: دونالد ترامپ گفت ما دیگر قرار نیست به قاسم سلیمانی اجازه دهیم جان یک آمریکایی دیگر را بگیرد. من نیز بخشی از روند تصمیم‌گیری برای ترور او بودم. در کنار ترامپ و پمپئو، نام یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا در جریان ترور شهید سلیمانی به چشم می‌خورد؛ برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در 2 سال اخیر ماموریت تنگ‌تر کردن حلقه تحریم ایران را بر عهده داشت. هوک عصر 13 دی‌ماه مدعی شده بود: «مدت‌ها بود از ایران خواسته بودیم از افزایش تنش بپرهیزد و اگر این کار را نکند تبعات بسیاری را متحمل خواهد شد. هدف قرار دادن سلیمانی و گردان‌های حزب‌الله پیش از آن، برخی از این تبعات است. ایران باید همانند یک کشور عادی تصمیم‌گیری و رفتار کند». هوک همچنین در مصاحبه با روزنامه الشرق‌‌الاوسط گفته بود: «اگر اسماعیل قاآنی همان مسیر کشتن آمریکایی‌ها را دنبال کند، به همان سرنوشت قاسم سلیمانی دچار خواهد شد».
 
* مجازات این چند نفر!
آمریکا یکی از فرماندهان رسمی ایران را ترور کرده است. به نظر می‌رسد ایران به این ترور در 3 سطح پاسخ دهد. سطح اول، سطح تاکتیکی است. اقدام نظامی ایران در پاسخ به ترور فرمانده سپاه قدس از چنین طرحی برخاسته است. پس از ترور سردار سلیمانی یک خواست عمومی برای انتقام از آمریکا در ایران شکل گرفت. مطالبه اصلی میلیون‌ها نفر از مردم ایران که در مراسم‌های تشییع شهید سلیمانی شرکت کرده بودند انتقام از آمریکا بود. البته مفهوم انتقام که در روزهای پس از شهادت سردار سلیمانی توسط مردم مورد تاکید قرار می‌گرفت، انتقام در سطح نظامی بود. عبارت «انتقام سخت» که از بخشی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت سردار سلیمانی اخذ شده بود، به یکی از عبارت‌های پرکاربرد در فضای مجازی و حقیقی بدل شد. بر اساس اظهارات سرلشکر سلامی و سردار حاجی‌زاده پس از عملیات موشک‌باران عین‌الاسد، فرماندهان نظامی ایران در همان روزهای ابتدایی پس از ترور، طرح‌های متنوعی را برای پاسخ نظامی به آمریکا آماده کردند. در نهایت طرح حمله به پایگاه عین‌الاسد آمریکا مورد تایید قرار گرفت و حدود 15 موشک به مقرها و تاسیسات مهم این پایگاه نظامی شلیک شد.  پاسخ نظامی ایران به آمریکا در درون خود یک پاسخ حیثیتی داشت. حیثیت آمریکا آن هم در بعد «نظامی» که قوی‌ترین بعد ابرقدرتی آمریکا به حساب می‌آید، توسط یک کشور که در رده‌بندی‌های منتشر‌شده درباره قدرت نظامی، به ظاهر در رتبه پایین‌تری از آمریکا قرار دارد، لکه‌دار می‌شود اما آمریکا «قدرت» پاسخگویی به آن را ندارد. هر چند آمریکا با به کار بستن استراتژی اعلام قطره‌چکانی تلفات عین‌الاسد در تلاش است از فشار افکار عمومی خلاص شود یا آن را کم کند اما ضربه به اعتبارش را نمی‌تواند. ترس از آمریکایی‌ها هر چند برای تعداد زیادی از ما ایرانی‌ها که تجربه گلاویز شدن با آمریکا در طول 40 سال گذشته را داریم جایی در دستگاه محاسباتی‌مان ندارد اما برای مردم کشورهای جهان اینگونه نیست؛ فرو ریختن ابهت آمریکا نزد مردم منطقه و جهان نقطه آغاز فروپاشی آمریکاست. سطح راهبردی، سطح دیگر پاسخ ایران به ترور حاج قاسم سلیمانی است. رهبر معظم انقلاب 5 روز پس از ترور حاج قاسم سلیمانی خروج آمریکا از منطقه را مقابله اصلی با آمریکا عنوان کردند: «بحث انتقام بحث دیگری است، دیشب یک سیلی به آنها زده شد اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند، بلکه باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود». خروج آمریکا از منطقه راهبردی بود که شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان حیاتش دنبال به سرانجام رساندن آن بود. 
حضور آمریکا در غرب آسیا در نتیجه سیاست‌های جنگ‌طلبانه جرج بوش و حمله به افغانستان و عراق شکل جدیدی به خود گرفت. پیش از آن آمریکا در برخی کشورهای منطقه پایگاه نظامی داشت اما به عنوان یک دولت اشغالگر در غرب آسیا ایفای نقش نمی‌کرد. حضور اشغالگرانه آمریکا اما با واکنش جدی ایران مواجه شد. مجری سیاست‌های مقابله‌ای ایران با حضور منطقه‌ای آمریکا حاج قاسم سلیمانی بود. در اوج جنگ افغانستان و عراق، طرح‌های سپاه قدس برای شکست آمریکا طراحی و عملیاتی می‌شد. حال پس از 18 سال از آغاز حمله آمریکا به افغانستان و حضور در عراق پس از حمله به این کشور، آمریکا پیش از هر زمان دیگری حضورش کمرنگ‌تر شده است. ترامپ روز گذشته گفته است دیگر به جنگی در خاورمیانه دامن نمی‌زند. البته راهبرد خروج آمریکا از منطقه ادامه‌دار خواهد بود و کاری که حاج قاسم فرصت نکرد در زمان حیاتش به سرانجام برساند با اهدای خونش به سرانجام می‌رسد. اما فارغ از این 2 سطح باید به این نکته نیز اشاره کرد که ترامپ با دستور ترور حاج قاسم و اعلام علنی و افتخار به آن، این ماجرا را «شخصی» کرده است. تجربه نشان داده جمهوری اسلامی از «محاکمه و مجازات» قاتلان مردم و مقاماتش دریغ نمی‌کند. دستگیری و مجازات برخی از عوامل ترور و انفجار در اوایل انقلاب، یا افرادی مانند عبدالمالک ریگی، نشان از آن دارد که تیم حفاظتی و هشدارهای امنیتی برای قاتلان کارساز نخواهد بود؛ این افراد «محاکمه و مجازات» می‌شوند. 
 
* ترامپ تحت تعقیب قرار گرفت
در همین راستا آیت‌الله ابراهیم رئیسی 23 دی‌ماه در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه با بیان اینکه شهادت سردار رشید و سرافراز اسلام، حاج قاسم سلیمانی قلب همه مردم مسلمان و آزادی‌خواه را جریحه‌دار کرد، این اقدام تروریستی آمریکا را نقض بی‌سابقه موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و تصریح کرد: از آنجا که سردار شهید سپهبد سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم و حمایت از مظلومان بود، قطعا اقدام آمریکا در به شهادت رساندن ایشان قابل تعقیب است و مجامع حقوقی جهان باید این نقض آشکار قوانین بین‌المللی را فریاد بزنند، زیرا در غیر این صورت، جلوی سایر اقدامات ناقض موازین بین‌المللی را نمی‌توان گرفت. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به لزوم همکاری ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه و سایر بخش‌ها برای پیگیری این اقدام، افزود: باید گریبان رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان اولین متهم این اقدام تروریستی گرفته شود و مورد تعقیب قرار گیرد. این شخص باید در یک دادگاه عادلانه بین‌المللی محاکمه شود و قطعا وجدان‌های بیدار در جهان، امت اسلامی، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، قوه‌قضائیه و سایر دستگاه‌های مسؤول، این موضوع را رها نخواهند کرد.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه نیز 24 دی‌ماه گفته بود: دادگاه‌های ایران و عراق و همچنین دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت بررسی اقدام تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی را دارند و ما می‌خواهیم در این محاکم قضایی علیه دولت و ارتش آمریکا و شخص ترامپ تشکیل پرونده دهیم. وی افزود: حتی اگر روند کار طولانی شود، دست برنمی‌داریم و چه بسا بتوانیم ترامپ را بعد ریاست‌جمهوری‌اش به ایران بیاوریم.

Page Generated in 0/0064 sec