printlogo


کد خبر: 216161تاریخ: 1398/11/19 00:00
اسکوچیچ ناگهان به جای قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال شد
یک کروات میراث‌دار کی‌روش

درست در لحظاتی که همه حواس فوتبال ایران صبح روز پنجشنبه معطوف به داربی پایتخت بود ناگهان این خبر از سوی فدراسیون فوتبال مخابره شد؛ دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد. شاید که نه، قطعا غیرمنتظره‌ترین اتفاق ممکن در قبال نیمکت تیم ملی برای هواداران، خبر قطعی حضور دراگان اسکوچیچ کروات به عنوان نفر اول تیم ملی است، آن هم با شرایط بحرانی‌ای که هر لحظه خطر سقوط و عدم راهیابی به جام جهانی را بیخ گوش تیم ملی حس می‌کنیم. اگر اغراق نکنیم در حال حاضر خوشحال‌ترین مربی دنیا کسی جز اسکوچیچ نیست، آن هم با نشستن روی نیمکت تیم ملی‌ای که تا همین یک سال پیش کارلوس کی‌روش هدایت آن را برعهده داشت. همه اهالی فوتبال منتظر انتخاب قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بودند که دست آخر با مقاومت جدی سپاهان و همچنین مسؤولان اصلی کارخانه فولاد مبارکه، اصرار‌های فدراسیون به جایی نرسید تا قلعه‌نویی هم در تصمیمی مهم سرانجام ماندن در اصفهان را به حضور در تیم ملی ترجیح دهد. دراگان اسکوچیچ به صورت رسمی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد تا ۴۸ ساعت پس از فسخ قرارداد با صنعت نفت آبادان دلیل جدایی‌اش از این تیم مشخص شود. یکی از مسائل مربوط به حضور اسکوچیچ در تیم ملی، بحث غرامت جدایی او از صنعت نفت است. این مربی طبق توافقنامه امضا شده برای فسخ قرارداد با صنعت نفت در صورت پیوستن به تیم جدید، باید ۱۴۰ هزار دلار به باشگاه آبادانی پرداخت کند. اینکه آیا این پول توسط او باید به صنعت نفت پرداخت شود یا فدراسیون فوتبال، هنوز مشخص نیست و یکی از مسائل مورد مذاکره نیز بوده است. با این حال نکته جالب توجه در قرارداد اسکوچیچ برخی جزئیات قرارداد اوست. قرارداد این مربی کروات با فدراسیون فوتبال به صورت ریالی خواهد بود تا فدراسیون فوتبال در تأمین ارز دغدغه نداشته باشد. ضمن اینکه قرارداد او با فدراسیون 3 مرحله‌ای بوده که در صورت صعود از مرحله نخست انتخابی جام‌جهانی وارد فاز دوم خواهد شد که مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ است. در صورتی که تیم ملی راهی جام‌جهانی شود، قرارداد وارد فاز سوم می‌شود که اسکوچیچ در جام‌جهانی قطر روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند و در جام ملت‌های سال ۲۰۲۳ نیز هدایت تیم ملی را بر عهده خواهد داشت. به این ترتیب قرارداد سرمربی جدید تیم ملی 3 ساله و به صورت مرحله‌ای است که شاید مهم‌ترین نکته آن قرارداد ریالی با این مربی باشد؛ مسأله‌ای که در زمان کارلوس کی‌روش یکی از دغدغه‌های فدراسیون فوتبال بود و همین مسأله نیز باعث فسخ قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس نیز شد. شروع فعالیت رسمی اسکوچیچ با تیم ملی فوتبال، دیدار برگشت مقابل هنگ‌کنگ خواهد بود که ۷ فروردین‌ماه ۹۹ در مرحله نخست انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در تهران برگزار می‌شود. تیم ملی همچنین ۱۲ فروردین‌ماه باید با کامبوج دیدار کند تا به این شکل اسکوچیچ دومین آزمون خود را پشت سر بگذارد.
 
* رقم قرارداد فاش شد
با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال ایران، دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی شد. این مربی ۵۱ ساله اهل کشور کرواسی، تجربه کار در لیگ برتر و لیگ یک ایران را در کارنامه دارد و باید در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، ملی‌پوشان را رهبری کند. درباره قرارداد این مربی، حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است اما یک منبع آگاه در این‌باره به خبرگزاری میزان گفت: رقم قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون چیزی نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار است. البته مثل همه قرارداد‌های حرفه‌ای، در بند‌هایی از آن آپشن هم وجود دارد ولی با این حال اسکوچیچ نسبت به مربیان قبلی تیم ملی با رقمی بسیار کمتر، هدایت تیم ملی را قبول کرده است. این در حالی است که جدا از آپشن برای پیروزی روی نیمکت تیم ملی، اگر بتواند ایران را به جام‌جهانی ببرد، آپشن‌های بیشتری در قراردادش اضافه خواهد شد.
 
* بهت در ایتالیا؛ اسکوچیچ به جای دی‌بیاسی؟
سایت «calcio.fanpage» ایتالیا بعد از انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران ابراز تعجب کرد و نوشت: فدراسیون فوتبال ایران در اقدامی عجیب اسکوچیچ کروات را که سرمربی نفت آبادان بود به عنوان سرمربی جدید تیم ملی این کشور انتخاب کرد. این رسانه درباره گزینه بودن دی‌بیاسی، سرمربی ایتالیایی برای هدایت تیم ملی ایران، نوشت: این درحالی است که ایران با دی‌بیاسی برای هدایت این تیم به مدت 30 ماه به توافق نهایی رسیده بود. فدراسیون فوتبال ایران بعد از مدت‌ها کشمکش سرمربی سابق نفت آبادان را به عنوان جانشین ویلموتس انتخاب کرد.

Page Generated in 0/0064 sec