printlogo


کد خبر: 216176تاریخ: 1398/11/19 00:00
گزارش «وطن امروز» از متن و حاشیه ششمین روز جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها
وقتی «داربی» از فیلم‌های فجر بیشتر درخشید!

احسان سالمی: احتمالا هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی فرا برسد که نمایش بازی فوتبال در سینما از نمایش فیلم‌های جشنواره فجر برای مخاطبان سینما جذاب‌تر باشد! اما وضعیت فیلم‌های نمایش داده شده در چند روز ابتدایی جشنواره فیلم فجر بویژه در روز ششم این رویداد به قدری خراب بود که علاقه‌مندان سینما به دیدن فوتبال بیشتر از فیلم علاقه نشان دادند تا داغ‌ترین سانس پردیس ملت در جشنواره امسال، سانس نمایش داربی در سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر باشد.
***
کی گفته من فیلم اولی هستم؟!
فیلم سینمایی «کشتارگاه» ساخته عباس امینی اولین اثری بود که در روز ششم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌های این رویداد به نمایش درآمد. در این نشست عباس امینی در ارتباط با چگونگی رسیدن به سوژه این فیلم گفت: «در کار قبلی تصمیم گرفتیم یک فیلم با موضوع اجتماعی داشته باشیم، در این میان دلار موضوع روز بود و تصمیم گرفتیم این سوژه را انتخاب کنیم». اما یکی از اتفاقات جالب در جریان این نشست صحبت‌های عباس امینی در پاسخ به سوال یکی از اهالی رسانه در ارتباط با حضور وی با فیلم «کشتارگاه» به عنوان چهارمین اثرش در بخش نگاه نو جشنواره امسال بود. او در پاسخ به این سوال گفت: «به شخصه خودم هم نمی‌دانم چرا اصرار داشتند فیلم‌اولی باشم. در آیین‌نامه سازمان سینمایی یک قانون آمده و در آیین‌نامه ارشاد قانون دیگری آمده که به شخصه از آن سر در نمی‌آورم اما براساس آن من را فیلم‌اولی حساب کرده‌اند».
***
«داربی» محبوب‌تر از فیلم‌های جشنواره!
اما همان‌گونه که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم یکی از اتفاقات خاص و ویژه جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر نمایش داربی استقلال و پرسپولیس در سینمای رسانه‌ها بود. تصمیمی که موجب شد در روز ششم جشنواره امسال فقط 2 اثر «کشتارگاه» و «مردن در آب مطهر» در سالن رسانه‌های فجر به نمایش درآیند. البته نمایش داربی در سالن‌های سینما و نمایشگرهای بخش فودکورت پردیس ملت با استقبال خوب اهالی رسانه روبه‌رو شد و شور و هیجان را به جشنواره امسال آورد. بویژه آنکه در 5 روز اول برگزاری جشنواره فیلم فجر جز چند اثر، سایر آثار نمایش داده شده در این رویداد نتوانستند آنگونه که باید نظر مثبت منتقدان و کارشناسان را به خود جلب کنند و استقبال از نمایش داربی در سالن‌های سینما به قدری بالا بود که برخی اهالی رسانه به شوخی از «داربی» به عنوان جذاب‌ترین اتفاق جشنواره امسال یاد می‌کردند!
***
فیلم ضدایرانی نساخته‌ایم
نشست خبری فیلم «مردن در آب مطهر» به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی آخرین نشستی بود که در روز ششم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها برگزار شد. در این نشست نوید محمودی که در مدت اخیر از سوی بعضی منتقدان به ساخت اثری ضدایرانی متهم شده بود، در پاسخ به این انتقادات گفت: «من در 8 سینما با مردم فیلم را دیده‌ام، مخاطبان فکر نکرده‌اند مردم ایران در این فیلم بد هستند. من ۲ قاچاقچی را نشان دادم که در هر کجای دنیا چنین ویژگی‌هایی را دارند، در مهاجرت کسی با شما شوخی ندارد، فقط هدف رسیدن و مهاجرت است. قاچاقچی انسان در همه جای دنیا بد است. در همین فیلم پلیسی ایرانی پرونده یک افغانستانی را پیگیری می‌کند که غیرقانونی به ایران آمده است، یک زن ایرانی از دخترهای افغانستانی مراقبت می‌کند و... . بنابراین ایران و ایرانی‌ها را بد نشان نداده‌ایم».
***
و ناگهان «خروج» حذف شد!
آرای مردمی جشنواره فیلم فجر همیشه مورد مناقشه بوده و هست. امسال نیز بحث‌های زیادی پیرامون این بخش و شفافیت آرا در آن از سوی رسانه‌ها مطرح شده است. اما این موضوع در جشنواره امسال وقتی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت که فیلم سینمایی «خروج» تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به شکلی ناگهانی از رقابت آرای مردمی جشنواره فیلم فجر حذف شد. این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوست که به گواه مخاطبان و سینماداران، طی 5 روز ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر این فیلم سینمایی با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است و واکنش‌های فضای مجازی نیز از استقبال مخاطبان از این اثر خبر می‌دهد. این در حالی است که همچنان امسال نیز به سیاق دوره‌های قبل خانه سینما به عنوان متولی اخذ آرای مردمی و اعلام فیلم برتر، آماری دقیق و لحظه‌به‌لحظه از آمار آرای مردمی ارائه نکرده است.‌
«خوب، بد، جلف2؛ ارتش سری»، دیگر فیلم حذف‌شده از آرای مردمی است.
***
جشنواره را تحریم کردم ولی دیگه نه آنقدر!
روز ششم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها یک حاشیه جالب دیگر نیز داشت که آن هم مربوط به ادعای یک بازیگر درباره تحریم نصفه‌ونیمه و یواشکی جشنواره فیلم فجر بود. باران کوثری، بازیگر فیلم سینمایی «کشتارگاه» که در جشنواره امسال فیلم سینمایی «عامه‌پسند» را هم دارد؛ در شرایطی که در هر دو نشست خبری مربوط به این آثار که با حضور اهالی رسانه برگزار شد، شرکت کرده بود، روز گذشته در سخنانی در انتهای نشست خبری «کشتارگاه» گفت: «تنها جایی که من در این جشنواره حضور پیدا کردم جلسات مطبوعاتی بود. من هنوز فیلم‌هایم را روی پرده ندیده‌ام و پیش از جشنواره آنها را دیدم تا در جشنواره این اتفاق نیفتد؛ زیرا دل و دماغ آن را نداشتم و دلیل آن هم کاملاً شخصی است». او البته در ادامه با گرفتن پز استقلال، به انتقاد به برخی آثار جشنواره امسال پرداخت و گفت: «من تا پای جان، پای فیلم‌هایی که بازی کرده‌ام می‌ایستم و دلیلی نمی‌بینم سنگر آن را در مقابل فیلم‌هایی که با ایدئولوژی‌های مختلف و امکانات و سرمایه بسیار تولید شدند، خالی کنم».

Page Generated in 0/0069 sec