printlogo


کد خبر: 216183تاریخ: 1398/11/19 00:00
نمایش استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا با وجود عدم حضور حتی یک شاهد در جریان این پرونده با حمایت قاطع جمهوری‌خواهان از هم‌حزبی خود به پایان رسید
فرار ترامپ از استیضاح

دوئل بزرگ نانسی پلوسی و دونالد ترامپ که در جلسه رسمی سخنرانی سالانه ترامپ خودی نشان داد، با تبرئه رئیس‌جمهور آمریکا از استیضاح و ادامه زخم‌زبان‌ زدن طرفین به هم ادامه یافت. 
سنای آمریکا بعد از مدت‌ها کشمکش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، در جلسه‌ای که برای رأی‌گیری درباره استیضاح رئیس‌جمهور این کشور برگزار کرد، رأی به تبرئه ترامپ از اتهامات وارده داد و به این ترتیب دونالد ترامپ از اتهامات وارده تبرئه شد و همچنان رئیس‌جمهور آمریکا ماند. اتهامات مطرح شده علیه ترامپ در ماجرای استیضاح در قالب 2 بند سوءاستفاده از قدرت و اخلال در روند رسیدگی کنگره مطرح شده بود. سناتورهای آمریکا مجرم بودن ترامپ بر اساس این 2 بند را به رأی گذاشتند که در جریان آن رئیس‌جمهوری آمریکا به ترتیب با ۵۲ و ۵۳ رأی جمهوری‌خواهان تبرئه شد. رأی‌گیری در مجلس سنای آمریکا درباره اولین بند استیضاح ترامپ در حالی انجام شد که ۵۲ سناتور به گناهکار نبودن ترامپ رای دادند و ۴۸ سناتور نیز او را گناهکار دانستند. بر این اساس ترامپ از بند اول استیضاح تبرئه شد. بند دوم استیضاح ترامپ هم رای نیاورد. در پایان رای‌گیری درباره بند دوم استیضاح، ۵۳ سناتور آمریکایی ترامپ را گناهکار ندانستند و ۴۷ سناتور او را گناهکار خواندند. به این ترتیب ترامپ از دومین بند استیضاح هم تبرئه شد.
اکثریت سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است و پیش‌بینی می‌شد که دموکرات‌ها در چنین شرایطی، بخت چندانی برای برکنار کردن رئیس‌جمهوری این کشور نداشته باشند. ترامپ در واکنش به این رأی‌گیری، ویدئویی را در توئیتر منتشر کرده است. در این ویدئو او رئیس‌جمهور همیشگی آمریکا معرفی می‌شود.
 
* واکنش اول ترامپ به فرار از استیضاح
رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین واکنش رسمی به تبرئه شدن خود از اتهامات استیضاح، گفت: از دوزخ گذشتیم اما عملکرد دموکرات‌ها بسیار غیرمنصفانه بود. دونالد ترامپ در نخستین سخنرانی رسمی خود پس از تبرئه از اتهامات استیضاح مجلس سنا افزود: هیچ کار خطایی نکرده بودم. در زندگی خطا کرده‌ام اما نه به طور عمد. اما نتیجه نهایی این است که واشنگتن‌پست نوشت: ترامپ تبرئه شد. وی به طعنه گفت می‌توانید این روزنامه را به خانه ببرید و به دوستان‌تان نشان دهید، این تنها تیتر خوبی است که من از واشنگتن‌پست دیده‌ام، البته همه روزنامه‌ها همین را نوشتند. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: این یک مسأله سیاسی و غیرمنصفانه بود، من گفتم آنها را به دادگاه بکشانیم اما می‌گویند نمی‌توانیم، این یک مسأله سیاسی است. ابتدا مسأله روسیه را مطرح کردند، بعد تحقیقات مولر را راه انداختند در حالی که می‌توانستند بلافاصله آن را مختومه اعلام کنند. ترامپ اضافه کرد: همه ما واقعا دچار رنج‌های زیادی بودیم. چند سال پیش و از روزی که از پله برقی به هنگام سوگند ریاست‌جمهوری پایین آمدم شروع کردند و هرگز تمام نشد. رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر کینه خود را از «جیمز کومی» مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ابراز کرد و گفت: اگر جیمز کومی را اخراج نمی‌کردم، ممکن بود اینجا نمی‌بود. او یک پلیس کثیف بود. 
 
* پلوسی: زخم استیضاح ترامپ التیام پیدا نمی‌کند
در همین حال نانسی پلوسی روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به روند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: در تاریخ ثبت شد که برای تضعیف امنیت ملی استیضاح شدی و هرگز از زخم آن خلاص نخواهی شد. او برای همیشه استیضاح شده است. مهم نیست چه می‌گوید یا چه در سر او می‌گذرد. وی خطاب به ترامپ گفت: تو برای همیشه استیضاح شده‌ای. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اظهارات ترامپ در نشست سالانه با کنگره درباره وضعیت عمومی کشور را «بیانیه ناراستی» نامید و گفت: برای مردم آمریکا بسیار خطرناک است اگر آنها باور کنند آنچه را که او گفت. پلوسی سخنرانی ترامپ را نمایشی توصیف کرد و سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا را «مسکو میچ» نامید که مانع از تصویب هرگونه طرحی شده است.
 
* اعتراض 300 شهر آمریکا به تبرئه ترامپ
روز پنجشنبه هزاران نفر از مردم آمریکا در اعتراض به تبرئه دونالد ترامپ تظاهرات کردند. طی این تظاهرات که دست کم در 300 شهر آمریکا برگزار شد، معترضان شعار‌هایی از جمله «پنهان‌کاری را نپذیرید» و «با رأی خود تو را بیرون خواهیم کرد» سر دادند. همچنین تظاهرات‌کنندگان با تجمع مقابل برج ترامپ در نیویورک، شعار «او را حبس کنید» و «تو گناهکاری» سر دادند. به نوشته خبرگزاری آریا، پلیس تعدادی از معترضان را که درون ساختمان کنگره اعتصاب کرده بودند بازداشت کرد. 
سناتور جف مرکلی، عضو کمیته روابط خارجی سنا، در توئیتی ویدئوی سخنرانی خود در جمع معترضان مقابل ساختمان کنگره آمریکا را منتشر کرده و نوشته است: «آنچه امروز شاهدش بودیم پایان یک دادگاه نبود. یک پنهانکاری بود. سوءاستفاده رئیس‌جمهور از قدرت در سنا هم نفوذ کرده و پایه‌های این مجلس و قوانین ما را تهدید کرده است. محاکمه‌ای کامل و عادلانه بخواهید، هیچ عذری پذیرفته نیست». سناتور آیانا پرسلی نیز که در این اعتراضات حضور داشت در توئیتی نوشته است: «در این دموکراسی، شما هنوز هم در برابر مردم پاسخگو هستید و مردم آمریکا خشمگین هستند. ما خشم بر حق خود را بر جست‌وجوی عدالت متمرکز خواهیم کرد». در پی این اعتراضات، هشتگ «آمریکایی‌ها ترامپ را گناهکار می‌دانند» به یکی از ترندهای توئیتر تبدیل شد.
***
پایان نمایش استیضاح ترامپ از نگاه دیگر
بعد از تبرئه ترامپ در سنای آمریکا، کاریکاتوریست‌های آمریکایی هر یک از نگاه خود به تحلیل این ماجرا پرداختند. محور مشترک همه کاریکاتورهایی که در اکثر رسانه‌ها منتشر شد، بر ذبح عدالت توسط سنای آمریکا بود.

Page Generated in 0/0063 sec