printlogo


کد خبر: 216184تاریخ: 1398/11/19 00:00
دور دنیا

استفاده اسرائیل  از پوشش هواپیماهای مسافری در حمله به سوریه
وزارت دفاع روسیه تاکید کرد، رژیم صهیونیستی در عملیات‌های نظامی خود در سوریه برای اینکه عملکرد سامانه پدافند هوایی سوریه را مختل کند، از هواپیماهای مسافری به عنوان سپر برای خود استفاده می‌کند. به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ساعت 2 بامداد روز پنجشنبه ششم فوریه جاری، 4 جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی اسرائیل بدون ورود به حریم هوایی سوریه حملاتی را با 8 موشک هوا به زمین به مناطق اطراف دمشق آغاز کردند و سامانه‌های پدافند هوایی سوریه به شکل موثری این حملات را دفع کردند. کوناشینکوف در ادامه بیان کرد: همزمان که جنگنده‌های اسرائیلی حملاتی را علیه اطراف دمشق و نزدیک فرودگاه بین‌المللی این شهر آغاز کرده بودند، یک فروند هواپیمای مسافری مدل ایرباس ۳۲۰ از مبدأ تهران با ۱۷۲ مسافر آماده فرود در فرودگاه دمشق بود. سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: به لطف اقدام حرفه‌ای و فنی مسؤولان برج مراقبت فرودگاه دمشق و عملکرد موثر سیستم خودکار کنترل ترافیک هوایی، این هواپیمای مسافری از منطقه شلیک ضد موشک‌ها دور و خارج شد و در امنیت در باند فرودگاه جایگزین در پایگاه هوایی حمیمیم روسیه به زمین نشست. این مسؤول روس در ادامه گفت: عملکرد ستاد ارتش اسرائیل در طول عملیات‌های نظامی هوایی و سوء‌استفاده آن از هواپیماهای مسافری به عنوان پوشش با هدف مختل کردن عملکرد سامانه‌های پدافند هوایی سوریه شیوه اصلی یگان هوایی اسرائیل شده است، متاسفانه اسرائیل با دنبال کردن این استراتژی در عملیات‌های خود به حفظ جان صدها غیرنظامی بیگناه اهمیتی نمی‌دهد.
***
ترور یکی از شخصیت‌های نزدیک  به جریان صدر عراق
عناصر مسلح ناشناس در استان بصره، حازم الحلفی، از رهبران سرایاالسلام را که وابسته به جریان الصدر به رهبری مقتدا صدر است، ترور کردند. شیخ حلفی در نزدیکی پل محمد قاسم واقع در غرب شهر بصره هنگام بازگشت از محل کار از سوی افراد مسلح ناشناس ترور شد. استان میسان عراق نیز دیروز شاهد عملیات ترور مشابهی بود که طی آن ابومقتدا الازیرجاوی به دست افراد ناشناس ترور شد. او نیز از رهبران جریان صدر بود.
***
هیأتی از روسیه امروز  به ترکیه می‌رود
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگویی مطبوعاتی با اشاره به اینکه شنبه(امروز) هیاتی از روسیه برای بررسی تنش‌ها در ادلب سوریه به ترکیه سفر خواهد کرد، گفت: هدف از این مذاکرات توقف حملات دولت سوریه و جلوگیری از فاجعه انسانی و نیز تسریع در روند سیاسی سوریه است.
***
احتمال دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو در قاهره
روزنامه عبری‌زبان اسرائیل الیوم با انتشار خبری در وبسایت خود، به نقل از یک منبع دیپلماتیک عربی که آن را بلندپایه خوانده، نوشت: تماس‌های محرمانه زیادی میان مقامات واشنگتن،‌ اسرائیل، مصر و عربستان جهت آماده‌سازی مقدمات دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان طی چند هفته آتی در قاهره در حال انجام است. طبق گزارش این روزنامه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از چند ماه گذشته تاکنون در حال تماس با طرف‌های مختلف برای انجام این دیدار است و ممکن است که نشست نتانیاهو و بن‌سلمان پیش از انتخابات کنست اسرائیل انجام شود. منبع یادشده اعلام کرد: نمایندگان امارات، سودان، بحرین و عمان هم در این نشست مشارکت خواهند کرد. اسرائیل‌الیوم در ادامه نوشت، اردن نیز به حضور در نشست نتانیاهو با بن‌سلمان دعوت شده است اما عبدالله دوم، پادشاه این کشور تا بدین لحظه تأیید نکرده است که در این نشست مشارکت خواهد کرد، چراکه وی خواستار حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست یادشده است.
***
ادعای قتل سرکرده القاعده در شبه‌جزیره عرب
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در عملیات مبارزه با تروریسم در یمن توانست قاسم الریمی، موسس و سرکرده گروه القاعده در شبه‌جزیره عرب را به قتل برساند. الریمی که معاون ایمن الظواهری، سرکرده گروه القاعده به شمار می‌آید، در دهه 1990 به این گروه پیوست و در افغانستان همراه اسامه بن‌لادن سرکرده پیشین این گروه بوده است. ترامپ در این بیانیه مدعی شده است که با قتل الریمی، آمریکا به چیره شدن بر تهدیداتی که این گروه‌ها برای امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کنند نزدیک شده است. روزنامه «نیویورک‌تایمز» چند روز پیش در گزارشی به نقل از 3 مقام پیشین و فعلی آمریکایی نوشت، آمریکا پس از چند ماه ردیابی و جست‌وجو، حمله‌ای هوایی را علیه رهبر القاعده یمن ترتیب داده است. 
***
تلاش  ترودو در آفریقا برای کسب کرسی شورای امنیت
نخست‌وزیر کانادا به منظور جلب‌نظر کشورهای آفریقایی درباره نامزدی به مشکل برخورده کشورش برای یک کرسی دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، به این قاره سفر کرده است. شکست در کسب این کرسی می‌تواند برای جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال کانادا مایه شرمندگی شود. او نوامبر ۲۰۱۵ در حالی در کانادا به قدرت رسید که وعده داده بود بعد از ۹ سال حاکمیت محافظه‌کاران در این کشور که همراه با سوءظن نسبت به شورای امنیت و شکست در کسب کرسی در سال ۲۰۱۰ در این شورا بود، مجددا کانادا را به این نهاد بازگرداند. یک منبع دیپلماتیک که از جزئیات این طرح کانادا آگاهی داشته، گفت: مسأله این کاندیداتوری بخوبی پیش نمی‌رود.

Page Generated in 0/0063 sec