printlogo


کد خبر: 216196تاریخ: 1398/11/19 00:00
اخبار

اعتراض رئیس بانک‌ها به گردش مالی کودک‌ها
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم تقدیر از روسای شعب نظام بانکی گفت: شناسایی عوامل موثر بر ریسک اعتباری بانک‌ها مهم است و روسای شعب نقش مهمی در کنترل و کاهش آن دارند. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: روسای شعب باید مشتریان را در 3‌حوزه مهم اطلاعات هویتی، اطلاعات اقتصادی و اطلاعات ذی‌نفع شناسایی کامل کنند. شعب بانک‌ها باید بدانند نقل و انتقال پول برای چه هدفی است. مگر می‌شود یک کودک 2 ساله یا 4 ساله در سال بیش از 2000 میلیارد ریال تراکنش داشته باشد و رئیس شعبه از آن بی‌خبر باشد. مگر می‌شود ماهانه هزاران میلیارد ریال بدون بیان دلیل و بابت در درون سیستم بانکی جابه‌جا شود و رئیس شعبه از هویت مشتری و ذی‌نفع اطلاع نداشته باشد. رئیس شورای پول و اعتبار اعلام کرد: امهال تسهیلات معوق بانکی از اول سال 99 بر اساس دستور‌العمل جدید که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده خواهد بود. اجرای دقیق این بخشنامه موجب تحول مهمی در تحکیم و تقویت بانکداری بدون ربا خواهد بود. دکتر همتی تاکید کرد: موضوع امهال معوقات بنگاه‌های تولیدی بسیار مهم است. مشکلات کلان اقتصادی کشور، برخی تولید‌کنندگان را دچار مشکل کرده است. بانک‌ها باید با ستاد تسهیل استان‌ها در جهت کمک به تولیدکنندگان همراهی کنند و در مواقع اختلاف نظر به موجب قانون، رای خبرگان بانکی هر استان که منصوب رئیس‌کل بانک مرکزی هستند فصل‌الخطاب خواهد بود.
***
باید از شرکت‌های خصولتی  مالیات گرفت
حسین راغفرگفت: لایحه بودجه ۹۹ منابع و مصارف غیرقابل تحققی همچون پرداخت دیون دولت و اوراق مشارکت دولتی را در خود دارد. دولت می‌خواهد میزان هنگفتی را استقراض کند، از نظر من نه استقراض و نه منابعی که برای بازپرداخت در نظر گرفته، محقق نخواهد شد. وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درآمدهای نفتی درنظر گرفته شده برای این لایحه غیرواقعی است، گفت: منابع درآمدزایی در لایحه بودجه ۹۹ بر اعتماد مردم نسبت به سیاست‌های دولت استوار است، بنابراین وقتی می‌خواهند از مردم استقراض کنند و به شکل‌های مختلف آن را پس بدهند؛ با توجه به نرخ ۴۵ درصدی تورم امسال، طبیعی است که مردم منافع‌شان را به جاهای دیگر سوق بدهند تا سرمایه‌گذاری مناسب‌تر و امن‌تری داشته باشند. راغفر با اشاره به اینکه برای ۵۰ هزار میلیارد تومانی که قرار است در فرآیندهای خصوصی‌سازی درآمد حاصل شود، تجربه تلخی در این زمینه داشته‌ایم، اظهار کرد: ظرفیت‌های دیگری برای درآمدزایی وجود دارد اما متاسفانه دولت سراغ آنها نمی‌رود. درآمدهای عجیب و غریب بنگاه‌های خصولتی را می‌توان در دستور کار مالیاتی قرار داد. با توجه به اینکه معادل ۲۰ شرکت خصولتی در سال گذشته ۷۶ هزار میلیارد تومان سود خالص عملیاتی داشته‌اند، می‌توان در شرایط اضطراری کشور، از آنها با رقم‌های بالایی مالیات گرفت.
***
دولت و مجلس فعلی بدترین عملکرد اقتصادی بعد از انقلاب را داشته‌اند
حیدر مستخدمین‌حسینی، مشاور وزیر اقتصاد دولت یازدهم در تشریح عملکرد دولت و مجلس کنونی در حوزه اقتصاد گفت: ارزیابی کارکرد مجلس دهم و همچنین دولت فعلی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، شرایط اقتصادی، تصمیمات اقتصادی و قوانین مصوب از سوی مجلس حاکی از آن است که هم دولت دوازدهم و هم مجلس دهم بدترین دولت و مجلس بعد از انقلاب بوده‌اند. معاون اسبق بانک مرکزی گفت: اگر دولت نظام‌نامه‌ای برای اقتصاد بدون نفت ارائه نکرد، مجلس آینده پس از آغاز به کار در سال 99 باید خود نسبت به تهیه آن با استفاده از آزموده‌های سایر کشورها اقدام و آن را در قالب قانون مصوب کند. الزام دوم برای قوی‌تر شدن اقتصاد آن است که فضای کسب و کار از محدودیت‌ها خارج و همه محدودیت‌های کسب‌و‌کار محو شود و دولت اجازه دهد جوانان تحصیلکرده و بخش خصوصی براحتی و بدون بروکراسی اداری مجوز فعالیت‌های اقتصادی خود را بگیرند. وی  در ادامه افزود: سومین الزام برای قوی‌تر شدن اقتصاد توسعه صادرات غیرنفتی است.
 ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ما در زمینه صادرات هنوز در ابتدای راه هستیم. اگر چه مسؤولان در همایش‌ها و جلسات مختلف از اوضاع خوب صادرات تعریف و تمجید می‌کنند اما واقعیت آن است که نهادینه شدن صادرات با این آمار و ارقام صادراتی امکان‌پذیر نیست.
***
وزیر اقتصاد جزئیات افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را اعلام کند
علیرضا حائری، عضو اتاق بازرگانی گفت: وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود با اصحاب رسانه اعلام کرد در ۱۰ ماه امسال میزان سرمایه‌گذاری خارجی ثبت‌شده در کشور ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. به گفته او افزایش ۵۰ درصدی این سرمایه‌گذاری با وجود تلاش‌ها برای قطع سرمایه‌گذاری خارجی تحقق یافته است. حائری افزود: بهتر بود آقای وزیر اقتصاد با جزئیات بیشتری میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را اعلام می‌کرد. یعنی عدد و رقم می‌داد و می‌گفت این سرمایه‌گذاری‌ها در کدام حوزه‌ها بیشتر شده و آیا منجر به تولید صنعتی در حوزه‌های مختلف شده است؟ مثلا در حوزه نفت و پتروشیمی اگر سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده منجر به استخراج نفت و گاز شده است؟ میزان و رقم آن‌چه مقدار بوده یا در سایر حوزه‌های صنعتی یا حتی بخش کشاورزی اگر سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده، میزان دقیق آن چقدر بوده است؟ در این صورت است که می‌توان با اعداد و ارقام دقیق این صحبت‌ها را ارزیابی کرد و میزان موفقیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را تخمین زد.

Page Generated in 0/0062 sec