printlogo


کد خبر: 216206تاریخ: 1398/11/19 00:00
سیراب شدن فوتبال ایران از تماشای 4 گل در داربی پایتخت
مساوی به نفع فوتبال

4 گل و 90 دقیقه هیجان‌انگیز؛ سرانجام هواداران فوتبال ایران چیزی را دیدند که لایقش بودند. استقلال 2 بار پیش افتاد و پرسپولیس هر 2 بار تلافی کرد و این چیزی بود که پیش‌تر کمتر شاهدش بودیم. آمارهای داربی تقریبا برابر و تا حد کمی به نفع پرسپولیس است؛ موضوعی که به جلو بودن استقلال در دقایق زیادی از بازی مربوط می‌شود. استقلالی‌ها 2 بار در این مسابقه جلو افتادند و هر دو بار، پیروزی را از دست دادند. بار دوم این اتفاق در آخرین دقایق بازی افتاد و اجازه نداد فاصله آنها با پرسپولیس در جدول رده‌بندی کمتر شود. به این ترتیب نوار بردهای پیاپی مجیدی روی نیمکت استقلال هم پاره شد؛ موضوعی که شاید بخشی از آن به تفاوت تعویض‌های 2 مربی و البته داشته‌های‌شان روی نیمکت مربوط باشد. یحیی گل‌محمدی بلافاصله بعد از گل دوم استقلال، 2 تعویض همزمان انجام داد. محمد انصاری که نمایش ضعیفی در این مسابقه داشت را در کنار کامیابی‌نیا، مقصر گل دوم استقلال بیرون کشید و نادری و رسن را به جای آنها وارد زمین کرد. تعویض‌های او ریسک بالایی داشت. نادری از انصاری خصوصیات تهاجمی‌تری دارد و رسن هم به عنوان یک هافبک تهاجمی به جای یک هافبک دفاعی، یعنی کامیابی‌نیا وارد زمین شد. یحیی در دقایق پایانی، استوکسی که شرایط بدنی آماده‌ای ندارد را هم به جای اوساگونا که نیمه دوم بدی داشت به زمین فرستاد. تقریبا همه تعویض‌های او، نمایش موفقی داشتند. انصاری 57 دقیقه‌ای که در زمین بود، زیاد توپ لو داد و حسابی پرسپولیس را به دردسر انداخت. بر اساس آمار متریکا، فقط 7/66 درصد پاس‌های انصاری به مقصد رسیدند و بقیه نصیب استقلالی‌ها شدند. با وجود اینکه پرسپولیس در زمان ورود نادری با ریسک بالاتری بازی می‌کرد، پاس‌های نادری دقیقا 20 درصد از انصاری دقیق‌تر بودند و 7/86 درصدشان به بازیکنان خودی رسید. گل پرسپولیس هم روی همکاری 2 تعویض هجومی آنها به دست آمد. بشار رسن یک پاس کلیدی به استوکس داد، استوکس بعد از گرفتن توپ اولین شوت داخل چارچوبش را برای پرسپولیس زد و بعد از مهار حسینی، نوبت رسن بود تا اولین شوتش را مستقیم وارد دروازه استقلال کند. اوساگونا در دقایق حضورش در زمین، هیچ شوتی به سمت دروازه حریف نزد. البته پرسپولیسی‌ها بخشی از بازگشت‌شان را هم مدیون تعویض مجیدی هستند. سرمربی استقلال که دست بسته‌ای روی نیمکت داشت، فقط یک تعویض کرد و آن هم جانشینی رضاوند به جای قائدی بود. قائدی دقایقی که در زمین بود، با سرعت و فرارهایش حسابی خط دفاع پرسپولیس را آزار داد. یک گل ساخت، 3 شوت زد که یکی از آنها را بیرانوند به سختی مهار کرد و با توجه به خروج کامیابی‌نیا از زمین،‌ می‌توانست ضدحملات خطرناکی برای استقلال بسازد. از زمان ورود رضاوند، پرسپولیسی‌ها با تمام قوا به دروازه استقلال فشار آوردند و مطهری، دیگر موقعیتی به دست نیاورد. رضاوند تمام دقایق حضورش در بازی فقط 5 بار توپ را لمس کرد و تنها 2 پاس درست داد. هیچ عملکرد هجومی و دفاعی هم نداشت. نمی‌توان پیش‌بینی کرد اگر تعویض‌های یحیی نبود یا مجیدی، قائدی را بیرون نمی‌کشید، چه نتیجه‌ای در این مسابقه به دست می‌آمد. با این حال چیزی که مشخص شده، اینکه پرسپولیس به لطف تعویض‌های گل‌محمدی و فشار دقایق پایانی روی دروازه استقلال، توانست از یک باخت تلخ و البته تاثیرگذار در سرنوشت قهرمانی نجات پیدا کند. شاید در آینده، مجیدی داربی‌باز زیاد حسرت از دست رفتن پیروزی در اولین داربی به عنوان سرمربی را بخورد.
 
* ساز کوک ارسلان و آقایی قائدی
در دیداری که استقلالی‌ها باید دلسرد نبودن دیاباته می‌شدند، دل‌شان به شماره 72 تیم‌شان حسابی گرم بود. ارسلان هم ناامیدشان نکرد و با 2 گل وظیفه‌اش را در این بازی بخوبی انجام داد. ارسلان 4 بازی با پیراهن آبی‌ها انجام داده و  توانسته خیلی زود تعداد گل‌هایش را از تعداد بازی‌هایش بیشتر کند. مطهری در 2 بازی الکویت و الریان به صورت ذخیره به میدان رفت و در 2 بازی بعدی لیگ هم فیکس بود. 5 گل در 4 بازی که در 2 بازی آسیایی فقط کمتر از 45 دقیقه بازی کرده، او را به مهاجمی رویایی تبدیل کرده است. او بهترین شروع را در دوران فوتبالی‌اش با پیراهن استقلال داشته و احتمالا استقلال هم مهاجمی تازه‌وارد بهتر از او نداشته است. مهاجم آبی‌ها در داربی هم کاری را کرد که پیش از او فقط ایمون زاید انجام داده بود؛ زدن بیش از یک گل در اولین داربی. ایمون زاید با هت‌تریک نام خود را در تاریخ داربی برای همیشه ماندگار کرد و حالا ارسلان هم با یک دبل در نخستین بازی‌اش تاریخ‌ساز شد، اگرچه 2 گل او در نهایت فقط به یک امتیاز برای تیمش منجر شد و این تاریخ‌سازی را با شیرینی همراه نکرد. اما عملکرد کلی ستاره‌ آبی‌ها در داربی 92 چگونه بود؟ بر اساس آمار متریکا، مطهری در این بازی 4 شوت زد یعنی بیشتر از هر بازیکنی در زمین. او 2 شوت در چارچوب داشت و 2 گل زد که باز هم عملکردی بهتر از بقیه بازیکنان میدان داشت. نکته جالب بازی او این بود که به اندازه یکی از هافبک دفاعی‌های تیمش یعنی ریگی عملکرد دفاعی داشت که نشان می‌دهد در پرس تیمی هم نقش موثری داشته است. 40 لمس توپ هم بیشترین تعداد در میان مهاجمان هر دو تیم بود. قائدی که در 20 دقیقه پایانی در میدان حضور نداشت 17 لمس توپ داشت، علیپور 26 و اوساگونا 24 و همه با فاصله از مهاجم استقلال کمتر در جریان بازی قرار داشتند. دقت پاس 79 درصدی هم کل عملکرد او را در حدی قرار می‌دهد که ستاره بی‌چون و چرای این بازی باشد؛ ستاره‌ای که دلیل حضورش در میدان فقط مصدومیت شیخ دیاباته بود و اگر این بازیکن به داربی می‌رسید، ارسلان مطهری بخش زیادی از بازی را به جای ستاره فقط تماشاگر داربی بود. اما سوای او باید به عملکرد درخشان قائدی هم پرداخت؛ ستاره‌ای که روی هر دو گل ارسلان نقش ویژه‌ای داشت. شاید بزرگ‌ترین حسرتی که امروز آبی‌ها می‌خورند، تعویض زودهنگام این بازیکن است. چه کسی می‌تواند باور کند بازیکن جوان 21 ساله در دقیقه 70 دیگر نفس دویدن ندارد؟ مجیدی اشتباه کرد و تاوان این اشتباه، جسارت 20 دقیقه‌ای پرسپولیس بود که جلو کشید و در نبود قائدی خیالش راحت بود که خبری از استارت‌های انفجاری و جا ماندن‌های تکراری شیری و کنعانی‌زادگان نیست. 
 
* کارشناس داوری: قضاوت حیدری قابل‌قبول بود
کارشناس داوری فوتبال گفت: بیژن حیدری در مجموع قضاوت خوبی در داربی انجام داد و هر دو گل پرسپولیس در شرایط درست به ثمر رسید. حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: قضاوت بیژن حیدری در این بازی خیلی خوب بود و هیچ اشتباه تاثیرگذاری نداشت. وی اضافه کرد: یکی از اشتباهات داور در دقیقه ۱۹ اتفاق افتاد که مدافع استقلال روی اوساگونا خطا کرد و داور به اشتباه خطای مهاجم پرسپولیس را گرفت. سلیمانی تصریح کرد: در یک صحنه هم بعد از تکل ریگی درون محوطه جریمه معتقد به خطای پنالتی بودند که تصمیم داور کاملا درست بود و ریگی هیچ خطایی مرتکب نشد.کارشناس داوری فوتبال تاکید کرد: هر 2 گل پرسپولیس را با دقت نگاه کردم و هیچ یک از آنها در شرایط آفساید به ثمر نرسید و هر 2 گل سالم بود. سلیمانی در خاتمه بیان داشت: بیژن حیدری که با آمادگی بدنی بالا و خوب به میدان آمد قضاوت خوبی انجام داد.

Page Generated in 0/0068 sec